بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: واکنش آقای جلال زاده در‌مقابل آقای ظریف طبیعی است، من قاطعانه می‌گویم قانون اقدام راهبردی مجلس جلوی انجام مذاکرات را گرفت.

خبرمهم: علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: کسانی که می‌خواهند دلارزدایی کنند هیچ دانش سیاسی ندارند. حتی چین هم نتوانست این اقدام را انجام دهد.

بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: مخالفین آقای روحانی یا به قول خودش دلواپسان، برای اینکه جلوی کمک ایران به گروه‌های حمایتی در منطقه مثل حزب‌الله گرفته نشود، قانون اقدام راهبردی را وضع و جلوی فعالیت آقای ظریف و وزارت خارجه را گرفتند. /گروه‌هایی مثل گروه آقای سعید جلیلی پیگیر این قانون شدند. ولی حق با آقای ظریف است./ به خاطر یک سری دلایل پنهان پشتِ تصویب قانون اقدام راهبردی مجلس، نسل جوان امروزی حق دارد دچار گمراهی شود.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به ارزیابی حضور و همراهی دکتر ظریف با مسعود پزشکیان در نشست سیاست خارجی صداوسیما، گفت: دکتر ظریف توانست با دفاع جانانه‌ای که از آقای پزشکیان داشت وضعیت ایشان را تغییر و باعث افزایش رای برای آقای پزشکیان شود. البته آقای ظریف در این نشست نکته جدیدی را مطرح نکرد و به قانون اقدام راهبردی مجلس اشاره کرد و گفت که این قانون مانع به نتیجه رسیدن ما با آمریکایی‌ها در برجام شد. اما در مقابل آقای جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: آمادگی مناظره با آقای ظریف دارم. منتهی سوال من این است که چرا وقتی آقای جلال‌زاده بر‌سرکار بود صحبتی در این زمینه نکرده بود. 

 وی ادامه داد: به اعتقاد من هر ۶ کاندید در مناظره اول ضعیف عمل کردند و بدون ارائه هیچ سند و مدرکی خیلی پراکنده صحبت کردند ولی آقای ظریف توانست ضعف آقای پزشکیان در مناظره را جبران کند. علت هم این بود که از این ۶ نفر ۳ نفر پزشک بودند که خب نمی‌توانند خیلی در مسائل سیاسی اظهار نظر کنند. یک اقتصاددان در بین این‌ها وجود نداشت که تخصصش سیاست یا اقتصاد باشد. 

بیگدلی در‌خصوص قانون راهبردی در مجلس افزود: قبلا که قانون راهبردی در مجلس تصویب شد گروه‌هایی مثل گروه آقای سعید جلیلی آمدند و پیگیر این قانون شدند. ولی من اعتقاد دارم که حق با آقای ظریف است که گفت اگر این قانون وضع نشده بود ما می‌توانستیم در مذاکرات سیاسی خود مسئله برجام را جا بیندازیم. منتهی هیچ کدام به این نکته پنهان اشاره نکردند که ترامپ این قرارداد را لغو کرد چون مدعی بود این قرارداد نتوانسته همه جنبه‌های اختلافات بین آمریکا و ایران را در‌بر بگیرد. اگر یادتان باشد آقای ظریف هم بارها در مذاکرات اصرار می‌کرد که ما درباره برجام صحبت می‌کنیم، نه مسایل دیگر. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: برای همین هم مخالفین آقای روحانی یا به قول خودش دلواپسان، برای اینکه جلوی کمک ایران به گروه‌های حمایتی در منطقه مثل حزب‌الله گرفته نشود، قانون اقدام راهبردی را وضع و جلوی فعالیت آقای ظریف و وزارت خارجه را گرفتند و باعث سرگردانی و تعجب شدند . هیچ‌کس نیز متوجه نشد دلیل اصلی این تصویب چه بوده. درحالیکه یه سری دلایل پنهانی داشت. حتی آقای روحانی بعد از امضای برجام گفت امیدواریم امضای برجام دو و سه هم به اجرا گذاشته شود که این نقطه اختلاف راست افراطی با آقای روحانی شد و چون یک سری دلایل پنهان پشت تصویب قانون اقدام راهبردی مجلس وجود داشت نسل جوان امروزی حق دارد که دچار گمراهی شود. همان کسانی هم که این قانون را تصویب کردند امروز هم مدافع همین قانون هستند.

دکتر بیگدلی در ‌ادامه تاکید کرد: بنابراین امروز طبیعی است که آقای جلال‌ زاده بخواهد بیاید در مقابل اظهارات آقای ظریف واکنش نشان دهد و بگوید که این قانون مانع انجام مذاکرات نشده. ولی من قاطعانه می‌گویم این قانون جلوی انجام مذاکرات را گرفت. من بارها گفتم بدون رفع تحریم و عضویت در FATF امکان ندارد مشکلات ما برطرف شود. کسانی که می‌گویند ما می‌خواهیم دلارزدایی کنیم هیچ دانش سیاسی ندارند. حتی چین که اقتصاد دوم جهان است هم نتوانست این اقدام را انجام دهد. اصلا مگر دلار زدایی ممکن است؟ ما باید نگاه‌مان را به نظام بین‌المللی تغییر دهیم. 

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: مناظره اول هیچ جذابیتی نداشت. امروز همانطور که آقای پورمحمدی اشاره کرد علم اقتصاد تابع سیاست است. ما بدون حل مشکلات سیاسی نمی‌توانیم به رونق اقتصادی برسیم. جامعه ما نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است. ما هر سه پایه توسعه که سرمایه، تکنولوژی و نیروی متخصص است را نداریم. بنابراین نمی‌توانیم به سمت یک اقتصاد پویا و سرزنده حرکت کنیم. مناظره اول بسیار ضعیف بود،  بوی ریاست جمهوری نمی‌داد تا‌حدی که از نظر من هیچ کدام در این قسمت استحقاق ریاست جمهوری را نداشتند. 

خروج از نسخه موبایل