سیاسی

جزئیات و حواشی اجلاس پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری

خبرمهم: افتتاحیه دهمین اجلاس رسمی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح امروز(سه شنبه 15 شهریور ماه 1401) در سالن مجلس قدیم برگزار شد.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، ساعت ۸:۳۸ صبح سه شنبه زنگ آغاز دهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری با حضور ۵۰ نفر از اعضای این مجلس به صدا در آمد و پس از قرائت دستور جلسه توسط سید احمد خاتمی و قرائت قرآن، آیت الله احمد جنتی سخنرانی کوتاهی داشت.

 این اجلاس نکات حاشیه ای هم داشت که از جمله آنها این بود که از ۸۸ نفر عضو مجلس خبرگان رهبری  سه نفر یعنی آیت الله محمد ری شهری، آیت الله سیدمحمد فقیه و آیت الله محمد فیض سرابی از فاصله ی اجلاس قبل تا این اجلاس دعوت حق را لبیک گفته اند. در مجموع، در ابتدای جلسه تنها ۵۰ نفر حضور داشتند و تا پایان سخنرانی آیت الله جنتی دو سه نفر دیگر مثل آیت الله سید حسن عاملی، آیت الله مبلغی و آیت الله سید احمد علم الهدی به این جمع اضافه شدند.

یعنی غیبت حدود ۳۰ نفر از نمایندگان یک مجلس ۸۰ و چند نفره از جمله نکات برجسته این اجلاس بود. از جمله مشهورترین غایبین این اجلاس هم می توان از آیت الله صادق آملی لاریجانی، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، آیت الله سید احمدرضا شاهرخی، آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی و آیت الله عباسعلی اختری بودند.

نکته جالب توجه دیگر این بود که با وجود فروکش نکردن موج هفتم کرونا و جان باختن ۲۴ نفر از هموطنان طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا در این اجلاس در کمترین سطح خودش قرار داشت، به طوری که تنها ۹ نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری در این نشست ماسک زده بودند.

از جمله کسانی که ماسک زده بودند، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم و آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی بودند. آیت الله سید احمد علم الهدی که در اجلاس قبل با ظاهری متفاوت و شیلد روی صورت در اجلاس شرکت کرده بود، این بار حتی ماسک هم به صورت نداشت و پس از حضور در این اجلاس کنار آیت الله محمود محمدی عراقی نشست که اتفاقا او هم ماسک به صورت نداشت.

اما این اجلاس دومین اجلاس پس از پایان دولت دوازدهم است و نکته قابل توجه اینکه در اجلاس نهم خبرگان حسن روحانی روی صندلی ۷۱ در انتهای سالن اجلاس نشسته بود، این بار ردیف اول و صندلی شماره سه را برای نشستن انتخاب کرده بود.

موضوع دیگری که پس از ریاست آیت الله جنتی بر مجلس خبرگان رهبری تبدیل به یک رویه شده حضور عباسعلی کدخدایی، سخنگوی سابق شورای نگهبان و رئیس فعلی پژوهشکده این شورا، در ردیف آخر صندلی های اجلاس خبرگان رهبری است.

آیت الله احمد جنتی در سخنرانی خود راهپیمایی اربعین را حادثه ای بین نظیر در تاریخ دانست و گفت: «امسال بیماری کرونا و مشکل ویزا برطرف شده و زمینه برای حضور مشتاقان فراهم است. دشمن در سوریه و یمن شکست سختی خورده و می خواهد انتقام خود را با به حاشیه کشاندن اربعین جبران‌ کند. بر همه دستگاه های دولتی لازم است در جهت تسهیل سفر زوار کربلا اقدام کنند و به زائرین کمک کنند و تمام همت خود را برای برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین به کار گیرند».

رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گذشت یک سال از دولت سیزدهم، اظهار داشت: با وجود تلاش های شبانه روزی دولت، همچنان اقتصاد و‌ معیشت در اولویت اول است؛ بالأخره مردم اول باید آب و نان داشته باشند و بعد بقیه چیزها. در این مدت دولت ضمن توجه به حل مشکلات و انجام‌ کارهای روز مره چند اصلاح اساسی در زمینه اقتصادی را شروع کرد و به نتیجه رساند اما تداوم این اصلاحات اساسی در نظام‌ بانکی و ایجاد تحرک و تحول در بودجه و تحول در نظام بودجه و کشاورزی و اصلاح نظام مالیاتی باید شتاب بگیرد.

ساعت ۹ صبح سخنگوی مجلس خبرگان رهبری با اعلام اینکه  اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان که طبق قانون باید توسط خود خبرگان انجام شود، پنج فصل آن انجام شده و فصل ششم و هفتم باقی مانده که در این اجلاس بررسی می شود، از حضور خبرنگاران در این اجلاس تشکر کرد و از آنها خواست سالن را ترک کنند./جماران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا