سیاسی

رئیسی: از وضعیت مردم با خبرم، آن هم به شکل روزانه و ساعتی

خبرمهم: حجت‌الاسلام رئیسی گفت اینکه مردم مشکل دارو داشته باشند و ما ندانیم درست نیست.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، نشست خبری رئیس‌جمهور صبح دوشنبه با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی همزمان با هفته دولت آغاز شد.

این دومین نشست خبری حجت‌الاسلام رئیسی پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور کشورمان است.

رئیس جمهور در ابتدا از مردم صبور و رهبر انقلاب که در این یک سال بسیار با دولت همراهی کردند تشکر کرد و با بیان اینکه باید در میان مردم بود، گفت: اینکه مردم مشکل دارو داشته باشند و ما ندانیم درست نیست و میان مدیریت میدانی و مدیریت کارتابلی تفاوت وجود دارد.

در یکسال اخیر تلاش کردیم و نخستین تغییر رویکردی که ما بر آن تاکید کردیم، توجه به خواست مردم و حضور در میان مردم بود و تاکید بنده و دولت این است که همواره با مردم باشیم که حضور در ۳۱ استان و و بیش از ۵۰ شهر و روستا در راستای همین نگاه انجام شده است. حضور در مجامع کارگری، کشاورزی، تعلیم و تربیت و سایر موارد در همین راستا بوده است و کسانی که ملامت می‌کردند ثمر این حضور در بین مردم چیست و نگران آن بودند، تجربه میان مردم بودن و لذت آن را نچشیده‌اند.

مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی متفاوت است

رئیس جمهور به تفاوت مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی اشاره کرد و گفت: فرق می‌کند که انسان پشت میز بنشیند و نشسته مدیریت کند یا اینکه در میدان حضور پیدا کند، با مردم بودن و مشکلات مردم را از نزدیک احساس کردن یک رویکرد و اصل به شمار می‌رود و شناخت مساله و حل رفع آن و دنبال کردن مسایل مردم نیز در کنار هم قرار دارد.

وی دیگر رویکرد این دولت در یکسال اخیر عدالت‌محور عنوان کرد و گفت: بودجه ما بر اساس عدالت تنظیم و به آمایش سرزمینی هم توجه شده است و در جذب نیروی انسانی، پرداخت‌ها و به کارگیری افراد تاکید شده که باید پیوست عدالت داشته باشد. مساله عدالت باید به تمامی اقدامات گرایش داشته باشد و با گوشزد کردن موارد مشخص به سمت رعایت عدالت برویم.

رئیس جمهور ستیز با فساد سومین رویکرد برشمرد و افزود: باید با کسانی که با رشوه و سایر موارد نظام اداری ما را با فساد همراه می‌کنند، مقابله شود. حتی در مواردی که نه فساد، بلکه تخلف صورت گرفته است هم به دنبال نظارت و کنترل و مقابله بودیم و البته وظیفه ضدیت با فساد در هر سازمانی اول از همه خود همان سازمان و دولتمردان باید باشند و در این مورد آنچه که وجود داشته با آن برخورد شده است.

ساختار‌های فسادزا در دولت باید اصلاح شود

رئیسی گفت: اصلاح ساختار فسادزا و افرادی که با روابط ناسالم و رشوه نظام اداری ما را آلوده کنند، برخورد کردیم و نظارت دورن سازمان و برون سازمانی فعال بوده است. همچنین مدعی فساد و مسئول مبارزه با فساد را همان مدیر دستگاه می‌دانیم، زیرا آن مدیر در کنار وظیفه مدیریت مسئولیت مبارزه با فساد را دارد.

وی تاکید کرد: با مساله فساد چه ساختار‌های فسادزا و رانتی که جیب عده‌ای را پر می‌کند و بی‌عدالتی را رواج می‌دهد باید برخورد شود و معتقدیم باید این ساختار‌ها اصلاح و شاهد تولید پرونده نباشیم.

دولت گرفتار حاشیه نشود

رئیسی رویکرد دیگر را مساله همگرایی و هم افزایی دستگاه‌های مختلف کشور دانست و گفت: مسئله همگرایی و هم‌افزایی میان نهاد‌های مختلف هم در دولت مورد توجه است. همچنین ما تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود. در برخی دولت‌های قبلی شاهد این امر بوده‌ایم، اما از ما تاکیدات همواره در دولت این بوده که حاشیه‌ها ما را از متن، که خدمتگزاری به مردم است دور نکند.

وی اضافه کرد: حتی در مواردی که نه فساد، بلکه تخلف صورت گرفته است هم به دنبال نظارت و کنترل و مقابله بودیم. از طرفی وظیفه ضدیت با فساد در هر سازمانی اول از خود همان سازمان و دولتمردان باید باشند و در این مورد آنچه که وجود داشته با آن برخورد شده است.

رئیسی با بیان اینکه حرکت جهادی برای پیشبرد امور کشور هم از تاکیدات دولت است، افزود: برخلاف وجود موانع ما باید آن موانع را رفع کنیم و بدانیم که به تعبیر رهبری انقلاب، هیچ مشکلی در کشور نیست که حل‌شدنی نباشد. پس ما با روحیه جهادی به دنبال حل مشکلات باشیم.

بیگانگان مشکلی برای ما برطرف نمی کنند

رئیسی گفت: تلاش کردیم مشکلات کشور را با توجه به نگاه درون آن را رفع کنیم، زیرا نگاه به دست بیگانه مشکلی را حل نمی‌کند و این نوع نگاه فقط ما را معطل می‌کند، نگاه به درون و داشته‌های ما مهم است. باید از ظرفیت‌های داخل کشور استفاده شود، از این رو مساله تولید از محوری‌ترین نکات دولت است؛ بنابراین معتقدیم باید به درون و ظرفیت‌های داخلی و اتکا به نیرو‌های کشور توجه داشته باشیم و مانند برخی دولت‌ها منتظر تغییر نگاه بیگانگان نباشیم.

وی تاکید کرد: باید از همه ظرفیت‌ها در کشور استفاده شود و اگر فردی روحیه کار و تحول ندارد جای خود را به افرادی بدهد که این روحیه را دارند.

 مسئولیت‌پذیری، تصمیم‌گیری و معطل نکردن شرایط کشور توسط دولت از دیگر رویکرد ما است و معتقدیم که مسئولان باید با حرکت جهادی تصمیم بگیرند زیرا کشور نیازمند تصمیم‌های قوی و باز کردن گره‌هاست و اگر مدیریت با شجاعت همراه نباشد مشکل ایجاد می‌کند. تصمیمات باید متقن اتخاذ شود.

اگر فردی روحیه کار و تحول ندارد جای خود را به افرادی بدهد که این روحیه را دارند

رئیس‌جمهور یادآور شد اگر در برخی از مقاطع در زمان خودش تصمیم مناسب را می‌گرفتیم، شاید امروز وضعیت‌ ما در حوزه اقتصادی با وضع فعلی متفاوت بود و اکنون دچار برخی از مشکلات نبودیم. البته  در حوزه امنیت، تولید و دیگر مسایل به موقع اقدامات صورت گرفت.

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: برخی از مسئولان دولت گذشته دلسوزانه به من می‌گفتند که با این مشکلات چه خواهید کرد، من با دوستان دولت گذشته جلسه داشتم و این را از سر دلسوزی می‌گفتند. به عنوان نمونه در موضوع واکسن می‌گفتند که به ما واکسن نمی‌دهند و برخی داروها کمیاب است یا اینکه با کسری بودجه چه خواهید کرد.

وی در مورد کسری بودجه گفت: موضوع کسری بودجه ام‌المسائل کشور است اما ما در حالی سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم که کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول حل شد. اما چطور حل شد؟ چون درآمد ایجاد شد.

بر اساس آمار در یکسال اخیر رئیس‌جمهور به‌طور میانگین هر ۱۲ روز در یک گفت‌وگو یا نشست خبری شرکت کرده‌ است. البته نخستین نشست مطبوعاتی وی به عنوان رئیس جمهور منتخب در ۳۱ خرداد ماه برگزار شده است.

همچنین رئیس جمهور در مدت یکسال تاکنون در ۶ گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم حضور یافت که نخستین آن ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۰ و آخرین آن در تیرماه امسال بوده است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا