سیاسی

قطعنامه را با هماهنگی اسرائیل بستند

خبرمهم: آیت‌الله خاتمی گفت قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با هماهنگی اسرائیل و گزارش غلط مدیرکل آژانس، علیه ایران صادر کردند.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: هدف از این قطعنامه امتیازگیری در مذاکرات است؛ مسئولان ما با این دوستان رژیم صهیونیستی یعنی مدیرکل آژانس در ارائه اطلاعات خیلی بخیل باشند چراکه بسیاری از بازرسان آژانس چشم آمریکا و اسرائیل هستند که مراکز هسته ای ما را می‌زنند و دانشمندان هسته‌ای را ترور می‌کنند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه پیش به علت «ناتوانی در توضیح وجود آثار اورانیوم در سه مکان اعلام‌نشده»، قطعنامه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کرد.

صدور قطعنامه شورای حکام، با پیشنهاد آمریکا و سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان به جریان افتاد؛ این قطعنامه با رأی موافق ۳۰ عضو، رأی مخالف روسیه و چین و رأی ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب رسید؛ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۳۵ عضو دارد.

این قطعنامه پس از آن صادر شد که بر اساس گزارش رسانه‌ها، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود اعلام کرد اورانیوم غنی‌ شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده؛ آقای گروسی ادعا کرد که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سؤال‌های آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در ایران، در ۳ سال گذشته ناکام بوده است.

خبرنگار وال‌استریت ژورنال نوشته در گزارش آژانس آمده از زمانی که این نهاد بین المللی ذرات اورانیوم با منشأ انسانی را در سه سایت پیدا کرده، به ایران فرصت داده تا درباره وجود این مواد توضیح دهد.

این در حالی است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته گذشته و پیش از صدور قطعنامه، به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از صدور این قطعنامه علیه جمهوری اسلامی، از اینکه «یک رژیم نامشروع از یک نهاد بین‌المللی بهره‌برداری کرده و حیثیت آن را زیر سؤال برده است» ، ابراز تأسف کرد.

آقای اسلامی گفت تمام تعهدات برجام مغایر با ضوابط آژانس است؛ چرا پذیرفتیم و خودمان را محدود کردیم؟ فقط برای رد اتهامات اما حسن نیت و حسن ظن ما مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

او دیشب در برنامه صف اول شبکه خبر اعلام کرد که باقیمانده حسن نیت خود را هم با برچیدن تعدادی از دوربین‌های ثبت‌کننده محدودیت‌ها که حدود ۱۸ تا بود، جمع کردیم؛ مابقی هم ظرف امشب جمع می‌شود. مرکز جابر بن حیان را هر سه ماه بازدید می‌کردند، پرونده آنجا را بستند و امروز دوباره درباره آنجا ادعا مطرح می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران نیز در راستای سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پایان خطبه های نماز جمعه امروز گفت که قطع دوربین های فراپادمانی اولین گام بود و اگر شیطنت ها ادامه پیدا کنند، گام های ایران ادامه خواهد داشت.

حج را گران نکنید

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گران کردن حج توجیهی ندارد؛ دلیلی ندارد برای تبلیغ ۶۰ دلار یا ۶۰ ریال پول بگیرند.

آیت الله خاتمی گفت: حاکمان سعودی هم باید بدانند مکه و مدینه برای همه مسلمین است. سعودی‌ها باید امکانات رفاهی را فراهم کنند و جان همه زوار به ویژه ایرانیان برای ما مهم است.

پس از توقف دو ساله اعزام زائران حج واجب به عربستان به علت شیوع کرونا، امسال حدود ۳۹ هزار و ۶۴۰ زائر از ایران به عربستان سفر می‌کنند.

در هفته‌های گذشته، عربستان سعودی اعلام کرد هزینه سفر حج بالا رفته و مالیات بر ارزش افزوده ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

یکی از رسانه های داخلی نوشته که زائران حج تمتع امسال علاوه بر مبالغ پرداختی در سال‌های گذشته، از حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ تا ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دیگر باید پرداخت کنند؛ به گفته این رسانه هزینه سفر حج تمتع از ۳۷ میلیون به ۴۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، زائرانی که امسال در اولویت اعزام هستند، سال ۹۹ حدود ۳۵ میلیون تومان و بخشی از آنها ۲۵ میلیون تومان را واریز کرده‌اند که خرید ارز برای آنها همان سال انجام شد.

آقای حسینی گفت شاید آخرین حج ارزان همین امسال باشد که با دلار ۹ هزار تومانی انجام می‌شود. قطعاً قیمت حج با توجه به نوسان ارز در سال‌های آینده بالاتر خواهد رفت.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا