سیاسی

سخنگوی وزارت امور خارجه اتهامات را رد کرد

خبرمهم: شورای همکاری خلیج فارس در جدیدترین بیانیه خود به اتهام‌پراکنی علیه جمهوری اسلامی ایران و جنبش انصارالله یمن پرداخت.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (پنجشنبه) ۱۲ خرداد با رد اتهامات بی اساس وارده در بیانیه پایانی نشست ۱۵۲ وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس، صدور چنین بیانیه‌های تکراری و مخرب را نشان از رویکرد سراسر اشتباه و سردرگمی راهبردی برخی کشورهای عضو این شورا در قبال جمهوری اسلامی ایران خواند.

شورای همکاری خلیج فارس در جدیدترین بیانیه خود به اتهام‌پراکنی علیه جمهوری اسلامی ایران و جنبش انصارالله یمن پرداخت.

وی افزود: صدور چنین بیانیه‌های کلیشه‌ای مغایر با مبانی حسن همجواری بوده و کارویژه‌ای جز بحران آفرینی منطقه ای نداشته و ظاهرا با هدف خنثی کردن نتایح تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با همسایگان به شمول برخی کشورهای دوست و شریک در بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس انجام می‌شود.

خطیب‌زاده  با ارجاع به اشاره این بیانیه  به برنامه  هسته‌ای کشورمان  افزود: برجام و کشورهای متعهد آن که در متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به وضوح آمده و بر همین مبنا طرف‌های مذاکرات اخیر وین، نزد هر فرد آشنا به مقدمات مسائل بین‌المللی روشن است و لذا طرح درخواست‌هایی از این دست که صادرکنندگان آن به خوبی از بی‌مبنا و بلاوجه بودن آن آگاه هستند، فقط نشان‌دهنده عمق بی‌توجهی این شورا به بدیهیاتی است که نتیجه ‌ای جز بی اعتباری روزافزون برای آن ندارد و در همین ارتباط، این شورا در حالیکه به بزرگترین زرادخانه سلاح‌های آمریکایی و غربی در جهان تبدیل شده، در جایگاهی قرار ندارد که در مورد برنامه موشکی و امور مرتبط با سیاست‌های نظامی و دفاع بازدارنده اظهارنظری بکند.

براساس این گزارش، در بخش دیگری از این بیانیه ضمن طرح اتهام حمایت از تروریسم به ایران و متهم کردن این کشور به تهدید دریانوردی، از ایران خواسته شده به برنامه موشکی خود پایان دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه با تاکید مجدد بر مواضع همیشگی ایران، جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی بر این جزایر را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند.

خطیب‌زاده اضافه کرد: تکرار این مواضع مداخله جویانه به هر شکلی کاملا مردود است و هیچگونه تاثیری بر واقعیت های موجود حقوقی و تاریخی نداشته و نخواهد داشت.

به گزارش فارس، شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه باز هم به تکرار ادعاهای بی اساس همیشگی خود دربارهرجزایر سه گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی پرداخته و ایران را به اشغال این جزایر متهم کرده و خواستار پایبندی ایران به «اصل حسن‌همجواری و احترام به حاکمیت‌ کشورها» شده است.

سعید خطیب‌زاده در همین خصوص تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس دیدگاه راهبردی و سیاست‌های اصولی خود همواره راهکار حل مسائل منطقه را بر مبنای تعامل و همکاری با همسایگان دانسته و از ابتکارات ایجابی در زمینه توسعه مناسبات، مبتنی بر اصول و قواعد بین‌الملل استقبال می‌کند.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این نیز در واکنش به بیانیه مشابه شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران تأکید کرده بود شورای همکاری باید بداند که درخواست‌های غیرقابل قبول، ایراد اتهامات واهی علیه جمهوری اسلامی ایران و تکرار مکررات نخ‌ نماشده، راه حل مشکلات منطقه و این کشورها نبوده و منطقه نیازمند تغییر پارادایم از وابستگی بیرونی به تعامل سازنده درون‌ منطقه‌ای و شمول‌گرایی به جای رویکرد حذفی است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا