سیاسی

اهداف مهم سفر به قطر

خبرمهم: کارشناسان معتقدند که اصلی‌ترین اهداف رئیسی در سفر به خطر رایزنی غیرمستقیم با آمریکا و فراهم کردن زمینه رساندن گاز ایران به اروپا بوده است.

رئیسی دیروز را در دوحه گذراند و امیر قطر که شخصا به استقبالش آمده بود هم رایزنی کرد. او در نشست خبری بعد از این دیدار اشاره‌ای به مذاکرات وین نکرد اما اعلام آمادگی امیر قطر برای کمک به حصول توافق در وین نشان داد که یکی از مباحث جدی در این سفر همین بحث بوده است.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملی  گفت: « با توجه به اینکه مسائلی فراتر از مساله هسته‌ای مانع توافق در وین شده، این سفر اهمیت ویژه‌ای دارد چون مسائل منطقه‌ای نقش موثری در مذاکرات هسته‌ای در وین دارد».

وی به تلاش‌های قطر برای میانجیگری بین ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: «رفع تخاصم بین ایران و آمریکا قطعا در کاهش تنش‌های منطقه نقش دارد و این همان چیزی است که قطر دنبال آن است. ضمن اینکه قطر نیز به اندازه سایر کشورهای منطقه و دنیا درباره برنامه هسته‌ای ایران نگرانی دارد و خواهان آن است که هر چه سریعتر توافق هسته‌ای حاصل شود. امیر قطر تمایل دارد که نقش تسهیل‌کننده‌ای در این زمینه داشته باشد و این را می‌توان از گفت‌وگوهایش با جو بایدن دریافت. به باور بسیاری از تحلیلگران قطر این روزها نقش نماینده آمریکا در مذاکره غیرمسقیم با ایران را ایفا می‌کند و سفر رئیسی به دوحه نیز این جنبه قابل توجه است.»

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل منطقه نیز همین نظر را دارد. او  گفت:  «آقای رئیسی امیدوار است در این سفر با قطر درباره دو مساله به جمع‌بندی برسد» گفت: «یکی مساله برجام است و مذاکراتی که به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم باید بین ایران و آمریکا شکل بگیرد. قطر هم با ایران مناسبات خوبی دارد و هم با آمریکایی‌ها و از قبل هم اعلام کرده که تمایل به نوعی میانجیگری در این زمینه دارد و می‌خواهد که به شکل گیری مذاکرات مستقیم کمک کند.»

وی افزود: «موضوع دوم هم مسائلی است که در ارتباط با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ایران وجود دارد و پروژه ابراهیم که اسرائیل و اعراب را به هم نزدیک است. قطر با توجه به جایگاهی که در جهان عرب برای خود ایجاد کرده است، می‌تواند در این زمینه نیز نقش داشته باشد. قطر بعد از اینکه با عربستان سعودی اختلافاتی پیدا کرد و بعد مناسباتش را دوباره بازسازی کرد برای خود جایگاهی ایجاد کرده که شاید سبب شود رئیسی بتواند از کانال قطر با کشورهای عربی تعامل بیشتری ایجاد کند. این تعامل می‌تواند موجب حل مسائل مهمی مثل مساله یمن و رابطه بین ایران و عربستان و اختلافات ایدئولوژیک این‌ها یا نگرانی کشورهای عربی از حرکت‌های منطقه‌ای ایران و حمایتی که از حزب‌الله لبنان، حماس فلسطین و حشدالشعبی عراق یا حوثی‌های یمن می‌کند، را کاهش دهد. این‌ها موضوعاتی است که رئیسی می‌تواند در رایزنی با امیر قطر درباره آن به جمع‌بندی برسد تا قطر بتواند نقشی مفیدی را در کاهش تنش‌های منطقه‌ای ایفا کند. به نظر من این دو مساله هدف اصلی سفری است که رئیسی به قطر انجام می‌دهد./خبرآنلاین

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا