سیاسی

پشت‌پرده افشای فایل صوتی سپاه

خبرمهم: انتشار یک فایل صوتی که در آن به ماجرای فساد هلدینگ یاس اشاره شده، ابعاد گسترده‌ای گرفته است. آیا این فایل صوتی، محمدباقر قالیباف را به سرنوشت محمدجواد ظریف دچار خواهد کرد؟

مهمترین قربانی فایل صوتی منتشر شده میان فرمانده پیشین سپاه و معاونش، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس است که در این فایل صوتی ادعا شده، او در جریان گُم شدن ۸هزار میلیارد تومان پول تعاونی سپاه، در مقام شهردار وقت تهران نقش داشته است.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، مشاور قالیباف به این فایل واکنشی تند نشان داده اما یک نماینده پبشین مجلس خواستار محاکمه قالیباف شده است.

دیروز رسانه های نزدیک به سپاه، اصالت این فایل صوتی را تایید کردند و اخباری غیررسمی درباره هشدارها پیرامون پرونده قالیباف و بی‌میلی برخی نهادها به ریاست او بر مجلس یازدهم منتشر شد.

به این ترتیب حالا روشن است که اگر فایل صوتی اسفند ۹۹، محمدجواد ظریف را از صحنه سیاست ایران بیرون کرد، فایل صوتی محرمانه‌ای که در بهمن ۱۴۰۰ منتشر شده، قالیباف را هدف قرار داده است.

محمدباقر قالیباف چهره ای است که سالها سعی داشت در میانه جریانات اصولگرا و اصلاح‌طلب قرار گیرد. او در انتخابات ۸۴ شکست خورد و در انتخابات ۸۸ نتوانست وارد گردونه انتحابات شود. انتخابات ۹۲ به صحنه رقابت او با جلیلی و ولایتی در جناح اصولگرا تبدیل شد و عدم کناره‌گیری رقبای همسو، او را از رقابت با روحانی در مرحله دوم انتخابات بازداشت.

در انتخابات ۹۶ قالیباف به نفع رئیسی کنار رفت تا به پیروزی او در برابر رئیس‌جمهور وقت کمک کند. این کناره‌گیری اما سودی نداشت. در انتخابات ۱۴۰۰ قالیباف نامزد محتمل جریان اصولگرا بود اما درحالی که وی خود را در یک قدمی پاستور می‌دید، ناگهان با نامزدی ابراهیم رئیسی روبرو شد و نتوانست وارد عرصه انتخابات شود.

در جریان همان انتخابات بود که حامیان سعید محمد، قالیباف را متهم به دخیل بودن در فساد هلدینگ یاس کردند و حتی برخی افراد او را تهدید کردند که در صورت نامزدی ممکن است ردصلاحیت شود؛ همان اتفاقی که برای علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و بسیاری دیکر از چهره‌ها افتاد.

حالا انتشار فایل صوتی فرمانده پیشین سپاه که در آن نام قالیباف بارها تکرار شده، احتمال کلید خوردن پروژه حذف قالیباف را بیشتر کرده است. به این ترتیب ممکن است قالیباف در انتخابات هیئت رئیسه مجلس در خرداد ۱۴۰۱ رای لازم را نیاورد و مانند حداد عادل که در انتخابات مجلس هشتم، پایین‌نشین بهارستان شد، قالیباف هم از هیئت رئیسه حذف شود.

حذف قالیباف البته چندان راحت نیست. او سرلیست جریان پیروز انتخابات مجلس یازدهم بود و نمایندگان بسیاری را همراه خود دارد. با این حال اگر دولت رئیسی پشت نامزدی دیگر قرار بگیرد و به نماینده‌ها این سیگنال را بفرستد که با رای دادن به رقیب رئیس فعلی، پروژه‌ها در حوزه‌های انتخابیه آنها با سرعت بیشتری پیش می‌رود، آن وقت ممکن است چهره‌ای نزدیک رئیسی جایگزین قالیباف در هیئت رئیسه شود.

مهمترین چهره‌ای که در مجلس می‌تواند رقیب قالیباف شود، علی نیکزاد است. نیکزاد رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی بود که پیش‌بینی می‌شد معاون اول او شود اما در مجلس ماند. همان موقع پیش‌بینی می‌شد که نیکزاد باید برنامه‌ای در مجلس داشته باشد، و الا راهی پاستور می‌شد.

این برنامه، احتمالا کاندیداتوری برای ریاست مجلس در سال آتی است. نیکزاد نایب رئیس مجلس است  و محبوبیت بالایی میان نمایندگان دارد. او از رای فراکسیون آذری‌های مجلس برخوردار است و می‌تواند رای کافی برای شکست قالیباف داشته باشد.

به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد که پروژه “فایل های صوتی” که یکی پس از دیگری، چهره‌های سیاسی را خانه‌نشین می‌کند، حالا سراغ قالیباف رفته است. سیاستمداری که سودای ریاست جمهوری داشت ولی حالا کرسی ریاست مجلس را هم متزلزل می‌بیند.

اگر قالیباف در قریب به ۱۰۰ روز باقی مانده تا انتخابات هیئت رئیسه مجلس، بتواند نمایندگان را قانع کند که پرونده هلدینگ یاس ربطی به او ندارد و اتهامی متوجه او نیست، شاید بتواند موقعیت خود را در بهارستان حفظ کند. در غیر این صورت، چهره اصلی نزدیک به رئیس‌جمهور، در صدر پارلمان خواهد نشست و فرآیند همسویی قوا را شدت خواهد بخشید.

هرچه هست، فعلا پروژه فایل‌های صوتی هر سال یک چهره سیاسی را کنار می‌زند و معلوم نیست کدام دست‌های پشت‌پرده، این صداهای محرمانه را به رسانه‌ها درز می‌دهند.

اگر قالیباف در قریب به ۱۰۰ روز باقی مانده تا انتخابات هیئت رئیسه مجلس، بتواند نمایندگان را قانع کند که پرونده هلدینگ یاس ربطی به او ندارد و اتهامی متوجه او نیست، شاید بتواند موقعیت خود را در بهارستان حفظ کند. در غیر این صورت، چهره اصلی نزدیک به رئیس‌جمهور، در صدر پارلمان خواهد نشست و فرآیند همسویی قوا را شدت خواهد بخشید/خبرفوری

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

  1. سلام . با نگاه دقیق میتوان فهمید چه کسی پشت افشای این فایل صوتی است. ضرر قالیباف در سود کسی است که با لابیگری قالیباف رد صلاحیت شد(البته سپاه هم بیانیه بابت اون داد ولی ظاهرا دست بردار نیست). البته اگر عقل داشت باید بداند که مردم به سپاه بد اعتماد وبیشتر به خود او بد اعتمادتر به دلیل خیانت خواهند بود. بنده کارهای سردار مهردادی وقالیباف را تایید نکرده ونخواهم کرد ولی باید دید اگر آن زمان برای نگهداری جنگ برون مرزی ما جای اینها بودیم چکار میکردیم.
    (قدیم میگفتند وقتی مهمانی رسمی میری بچه با خودت نبر چون بچه نمیفهمه ویه حرفهای خانوادگی جلوی جمع میزنه وابروریزی میکنه .واقعا با چشم خودم در این قضیه این مطلب رو لمس کردم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا