سیاسی

مرحله نهایی مذاکرات وین

خبرمهم: یکی از مقامات کاخ سفید اعلام کرده که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا وارد مرحله نهایی شده است و اکنون تهران باید تصمیم نهایی را بگیرد. آیا مذاکرات وین رو به اتمام است؟

دور جدید مذاکرات وین با چند روز وقفه دوباره آغاز شد. هفته گذشته اعلام شد که مذاکرات به مراحل نهایی رسیده و مذاکره‌کنندگان برای رایزنی و مشورت به پایتخت‌های خود برگشتند.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، همان زمان هم وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده بود که مذاکرات هسته‌ای به مرحله تصمیم‌گیری سیاسی رسیده و طرفین باید تصمیم سیاسی بگیرند. حالا امروز دوازدهم بهمن ماه رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرده که «مذاکرات غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن بر سر احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وارد مرحله نهایی شده است و همه طرف‌ها باید در این مقطع تصمیمات سیاسی اتخاذ کنند.»

این مقام ارشد کاخ سفید گفته این فشرده‌ترین مذاکراتی بود که طرفین تاکنون برای احیای برجام برگزار کرده بودند. این مقام سیاسی که نامش عنوان نشده، گفته «ما پیشرفت کردیم و فهرست اختلافات را تنها به اولویت‌های طرفین محدود کرده‌ایم. به همین دلیل اکنون دیگر زمان تصمیم‌گیری‌های سیاسی است.»

نکته مهمی که در این خبر وجود دارد، احیای توافق سال ۲۰۱۵ است. بخش مهمی از اختلاف میان کشورهای مذاکره‌کننده این بود که آیا قرار است برجام و توافق سال ۲۰۱۵ را احیا کنند و یا به توافق جدیدی برسند؟

حالا رویترز به نقل از این مقام کاخ سفید گفته ایران و آمریکا بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به نتیجه رسیده‌اند.

آخرین اخبار مذاکرات وین

پیش از این هم انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات وین در توئیتی نوشت: اکنون نیاز به تصمیمات سیاسی است؛ هیات‌ها پس از رایزنی و دریافت دستورالعمل‌ها هفته آینده از پایتخت‌های خود به مذاکرات وین باز خواهند گشت تا دور هشتم را که طولانی‌ترین دور تاکنون بود، پی بگیرند.

همزمان، مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی هم در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که مذاکرات وین در حال رسیدن به مرحله پایانی است و نیاز به تصمیم‌گیری‌های سیاسی دارد.

هشتمین دور مذاکرات وین، در حال انجام است. تا پیش از این، مذاکرات وین حول محور موارد فنی در حال انجام بود اما از هفته گذشته اعلام شد که مذاکرات به فاز تصمیم سیاسی رسیده است.

هفته گذشته هم نماینده روسیه از پیش‌نویس توافق خبر داده و گفته بود کار نگارش متن توافق در حال پیشرفت است و این پیشرفت را مثبت ارزیابی کرده بود.

تحریم‌های ایران برداشته می‌شود؟

همچنین از هفته گذشته مساله مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا هم مطرح شد. پیشنهادی که با چراغ سبز داخلی هم مواجه شد. هم دبیر شورای عالی امنیت ملی و هم وزیر امور خارجه ایران اعلام کردند که اگر آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند باشد، ایران به مذاکره مستقیم فکر می‌کند.

جیمز کلیورلی، وزیر دولت انگلیس در امور خاورمیانه هم در گفتگویی با شبکه الجزیره گفت: به ایران پیشنهاد دادیم که در صورت پایبند بودن این کشور به توافق هسته‌ای، تحریم‌ها را بر می داریم.

از دو هفته اخبار جدیدی منتشر شد که نشان می‌داد طرفین اقداماتی برای جلب اعتماد طرف مقابل انجام داده‌اند. آمریکا با آزادسازی منابع بلوکه شده ایران موافقت کرد و ایران به آزادی زندانیان سیاسی آمریکا چراغ سبر نشان داده است.

پیش از این رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد اتمی ایالات متحده در مصاحبه با رویترز اعلام کرده بود آزادی چهار شهروند آمریکایی زندانی در ایران، پیش‌شرط دستیابی به هرگونه توافق هسته‌ای در وین است. پس از آن، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران با این شرط موافقت کرد و گفت: «اگر ایالات متحده به توافقاتی که از قبل هم انجام داده بود، پایبند باشد این موضوع انسانی در کمترین زمان قابل حل است.»

اما چرا این اخبار مهم است؟ خردادماه مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در گفتگویی با تجارت‌نیوز گفته بود: «ممکن است امریکا برای نشان دادن حسن نیت خود و آغاز مذاکرات امتیازاتی به ایران بدهد. امتیازاتی مانند افزایش فروش نفت و یا اجازه آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر.»/تجارت نیوز

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا