سیاسی

جنگنده‏‌ها در دستور کار سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه؟

خبرمهم: وبگاه یک شبکه خبری ترکیه‌ای در تحلیلی در زمینه سفر آتی رئیس‌جمهور ایران به روسیه در هفته‌های آتی نوشت خرید جنگنده سوخو-35 و سامانه دفاع موشکی در بحبوحه تحریم‌های آمریکا در دستور کار این سفر قرار دارد.

یک شبکه خبری ترکیه‌ای روز دوشنبه نوشته انتظار می‌رود «ابراهیم رئیسی»  رئیس جمهور ایران در سفر خود به روسیه در هفته‌های آتی علاوه بر تلاش برای تعمیق روابط میان دو کشور به دنبال پیشبرد یک توافق دفاعی میان دو کشور که از مدت‌ها پیش معطل‌مانده باشد.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، وبگاه شبکه خبری «تی‌آر‌تی» نوشته انتظار می‌رود روسیه یک توافق ۲۰ ساله برای همکاری‌های نظامی و دفاعی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار را با ایران به امضا برساند. این قرارداد ممکن است خرید ماهواره را نیز پوشش دهد.

بر اساس این گزارش، سفر رئیسی به روسیه باعث توسعه همکاری‌های نظامی-فنی  ایران و روسیه طی خواهد شد. تهران انتظار دارد حداقل ۲۴ فروند جنگنده «سوخو-۳۵» چند منظوره فوق مانورپذیر خریداری کند. نیروی هوایی ایران تاکنون ۳۲ خلبان را انتخاب کرده که پرواز با سوخو-۳۵را فرا گیرند. کارشناسان می‌گویند اگر مسکو و تهران در ژانویه به توافق برسند، کارهای مقدماتی تقریباً بلافاصله آغاز خواهد شد.

موضوع دیگر تمدید خدمات رسانی، تعمیر و نوسازی جنگنده‌های «میگ- ۲۹» و «میگ-۲۵» و «سوخو-۲۴ ام کی» است که در نیروی هوایی جمهوری اسلامی در حال خدمت هستند.

تی‌آرتی در این گزارش احتمال خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰»  و گمانه زنی‌هایی را در زمینه نحوه پرداخت هزینه این سفارش‌های محتمل مطرح کرد.
چند وبگاه  تخصصی امور نظامی به تازگی مدعی احتمال فروش جنگنده‌های «سوخو-۳۵ اس ایی» از سوی روسیه به ایران شدند.

وبگاه آمریکایی «۱۹۴۵» به نقل از وبگاه «اویاسیون‌لاین» نوشت که روسیه درخواست‌هایی برای فروش جنگنده‌های سوخو-۳۵ SE از سوی ترکیه و الجزایر دریافت کرده اما با توجه به وضعیت هشداردهنده خاورمیانه این کشور خواستار فروش این جنگنده‌های چند منظوره به ایران است.

در این گزارش ادعایی آمده است که روسیه دستکم ۲۴ فروند جنگنده سوخو-۳۵ را به ایران می‌فروشد. این جنگنده‌ها در ابتدا قرار بود به مصر فروخته شوند، اما آمریکا، مصر را تهدید به تحریم کرد. بنابراین ۱۵ فروند از این نوع جنگنده‌ها که اینک آماده شده ممکن است تا اوایل سال آینده میلادی و بر اساس قرار داد دو جانبه عازم ایران شوند.
در خاتمه این گزارش آمده است، ایرانی‌ها باید قبل ازعملیاتی شدن سوخو-۳۵، آموزش‌های فراوانی را روی آن‌ها انجام دهند، اما این جنگنده در نهایت باید تا زمان فروش وارد خدمت در ایران شود. این جنگنده ارتقاء قابل توجهی برای نیروی هوایی ایران خواهد بود که معمولاً از جنگنده‌های «اف-۱۴ تامکت»، «اف-۴ فانتوم» و «میگ-۲۹» در میان انبوهی از هواپیماهای جنگنده قدیمی‌تر استفاده می‌کند.

چندی قبل نیز یک نشریه آمریکایی نوشت، شمار جنگنده‌های عملیاتی «اف-۱۴» نیروی هوایی ایران با گذشت دهه‌ها افزایش یافته است.
«نشنال اینترست» با ذکر مشکلات ایجاد شده بابت تامین قطعات یدکی این جنگنده‌ها دبه دلیل تحریم‌های آمریکا نوشت، تا پایان جنگ ایران با رژیم بعث عراق، این جنگنده تنها ۸ شکست در کارنامه خود ثبت کرد. در سال ۱۹۸۸، شمار هواپیماهای عملیاتی به حدود ۳۰ فروند کاهش یافت. امروزه تخمین زده می‌شود که این تعداد به ۴۰ فروند افزایش یافته ، اگرچه از نظر میزان آمادگی متفاوت هستند.
انتهای پیام/

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا