سیاسی

مذاکرات وین ادامه دارد؛ وقفه سه روزه بخاطر تعطیلات سال نو

خبرمهم: دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین برخلاف ادعای برخی رسانه‌ها همچنان ادامه دارد و فقط در ایام پایان هفته به دلیل سال نو میلادی و تعطیلی خدمات هتل کوبورگ محل برگزاری جلسات هیات‌های مذاکره کننده، برای یک تنفس سه روزه، موقتا متوقف می شود.

گفت‌وگوی نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ که از دیروز (دوشنبه) با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام از سرگرفته شد تا روز پنجشنبه جریان خواهد داشت و پس از سه روز وقفه در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی یعنی ۳۱ دسامبر، ۱ و ۲ ژانویه، مذاکرات از سوم ژانویه (۱۳ دی) پیگیری می‌شود.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که به صورت مشترک با مذاکره کننده ارشد ایران، ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد دیروز در جمع خبرنگاران به این نکته اشاره و تاکید کرد که این توقف صرفا به دلیل تعطیلی خدمات و تسهیلات محل برگزاری جلسات است.

البته این دور از مذاکرات قرار بود پس از تعطیلات آخر سال میلادی آغاز شود اما به دلیل اراده و جدیت هیات‌ها برای دست یابی به توافق برای احیای توافقات سال ۹۴ ، در میانه تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی از سرگرفته شد.

با این حال برخی رسانه‌های معاند فارسی زبان در ادامه ارائه روایت‌های مخدوش و غیر واقعی از روند مذاکرات این اظهارات را به حساب پایان مذاکرات تعبیر کرده و ادعا کردند که گفت‌وگوها بدون نتیجه متوقف شده است.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده به خبرنگار ایرنا گفت: گفتگوها تا پنج‌شنبه ادامه دارد؛ از جمعه تا یکشنبه به دلیل تعطیلی هتل کوبورگ به مناسبت سال نو تنفس خواهد بود و مذاکرات دوشنبه از سر گرفته می‌شود.

دور جدید گفت‌وگوهای رفع تحریم عصر روز گذشته با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفته و در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در این نشست با اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در دور پیشین، بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های عینی و کافی از سوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تأکید و تصریح کرد که هیأت ایرانی مانند دور قبل برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد.

در این نشست، تمامی هیأت‌ها به پیشرفت حاصل‌شده در دور پیشین گفت‌وگوها اشاره کرده و برای ادامه رایزنی‌های فشرده اعلام آمادگی نمودند. در این جلسه همچنین اشاره شد که اغلب پیشنهادات ایران، در متن جدید گنجانده شده است.

بر اساس این گزارش، کارشناسان جمهوری اسلامی ایران تا دقایقی دیگر برای گفت‌وگو با نمایندگان گروه ۱+۴ پیرامون سازوکارهای لغو تحریم راهی هتل کوبورگ خواهند شد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا