سیاسی

دوربین‌های آژانس ظرف روز‌های آینده در کرج نصب می‌شود

خبرمهم: سخنگوی سازمان انرژی اتمی: احتمالا ظرف روز‌های آینده دوربین‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مجتمع تسا کرج نصب خواهد شد.

 بهروز کمالوندی، درباره حضور هیئتی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی دوربین‌های صدمه دیده در پی خرابکاری تیرماه امسال در مجتمع تسا افزود: امروز جلسات بین مسئولان فنی و امنیتی سازمان انرژی اتمی و بازرسان و تکنسین‌های مربوط به دوربین آژانس، در محل سازمان انرژی اتمی درحال برگزاری است که در همین راستا یک جلسه صبح برگزار شد و از ساعت ۱۴:۳۰ نیز دور دوم این نشست آغاز شده و در جریان است.
به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، وی افزود:‌ تردیدی در حوزه‌های فنی و امنیتی ما وجود داشت که ممکن است از این دوربین‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در عملیات خرابکاری استفاده شده باشد و لازم می‌دانستیم این قضیه بررسی شود و به این منظور از مدت‌ها قبل با آژانس در این خصوص مکاتبه و مذاکره داشتیم و نهایتا آژانس پذیرفت که یک دوربین نمونه را برای بررسی‌های بیشتر در اختیار ما قرار بدهد و بر روی دوربین‌های حادثه دیده نیز برررسی‌های فنی صورت بگیرد و به سؤالات مختلف متخصصان فنی ما در این زمینه جواب بدهند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: از آن جا که پیش شرط‌های تعیین شده توسط کشورمان از جمله محکوم کردن خرابکاری صورت گرفته در تاسیسات مذکور (مجتمع تسا کرج) و همکاری در زمینه بررسی‌های فنی نقش احتمالی دوربین‌ها در این حادثه مورد پذیرش آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته و در حال اجراست، احتمالا ظرف روزهای آینده دوربین‌های آژانس در مجتمع تسا کرج نصب خواهد شد.
وی گفت: اطلاعات دوربین‌ها به هیچ وجه در اختیار آژانس قرار داده نمی‌شود و زمانی در اختیار این نهاد گذاشته خواهد شد که تحریم‌ها لغو شده باشد و مجلس شورای اسلامی نیز اجازه این کار را داده باشد.
گفتنی است؛ «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه در نشستی خبری اعلام کرد، در روزهای آینده دوربین‌های این نهاد در مجتمع تسا کرج نصب خواهد شد.
کمالوندی روز پنجشنبه ۲۵ آذر ماه نیز در اظهاراتی عنوان کرده بود به دنبال تبادل نظرهای صورت گرفته بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، بخصوص بر مبنای آخرین صحبت‌های آقای محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس مقرر شد آژانس همکاری های لازم را به منظور بررسی دقیق فنی، امنیتی و قضایی دوربین های آژانس در مجتمع “تسا” کرج داشته باشد. این امر به منظور رفع نگرانی درباره اطمینان از عدم استفاده خرابکارها از این دوربین ها صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: اگرچه بررسی‌هایی در این خصوص پیش‌تر صورت گرفت و به طور کلی این دوربین ها هنگام نصب نیز مورد بررسی‌های دقیق حفاظتی و امنیتی قرار می‌گیرند، اما به دلیل حادثه مزبور مقرر بود بررسی‌های دقیق تری صورت گیرد. البته به خاطر مصونیتی که این دوربین‌ها دارند، امکان بازکردن آنها بدون موافقت آژانس وجود ندارد. به همین منظور بین دو طرف تفاهم شد که یک دوربین برای بررسی‌های فنی دقیق در اختیار ایران قرار داده شود همچنین افراد فنی آژانس به سوالات متخصصان حفاظتی و امنیتی ما در ارتباط با این دوربین‌ها پاسخ می دهند. نهایتا پس از بررسی‌های دقیق و لازم، دوربین های آژانس مجدداً نصب خواهند شد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: نصب دوربین‌ها به این صورت انجام می‌شود که دوربین‌ها عکسبرداری خواهند کرد و عکس‌ها در حافظه دوربین‌ها حفظ می‌شود. هنگامی که حافظه‌ها پر شد کارت‌های حافظه استخراج می‌شود و در مهر و موم مشترک ایران و آژانس قرار می‌گیرند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا