سیاسی

محاسبه‌گر بودجه رتبه بندی واقعاً تیزهوش است!

خبرمهم: رتبه بندی معلمان امروز در مجلس جمع بندی شد تا به شورای نگهبان برود.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، جلسه علنی امروز مجلسی‌ها سه دقیقه پس از ساعت ۸ صبح به ریاست قالیباف آغاز شد و تنها با جمع بندی لایحه نظام رتبه بندی معلمان به پایان رسید تا شاید، پس از سال‌ها چشم معلمان به رتبه بندی روشن شود.

رتبه بندی به شرط «کلاس رفتن»

همزمان با آغاز دستور کار و بررسی چهارمین ماده لایحه، برخی نمایندگان تلاش کردند کسانی که حکم معلمی را داشته‌اند اما در جایگاه‌های دیگری فعالیت می‌کنند هم در نظام رتبه‌بندی قرار بگیرند اما، قالیباف در پاسخ به آنها نظر دیگری داشت. جبار کوچکی‌نژاد که دوره گذشته مجلس عضو کمیسیون آموزش بود چراغ اول را در خبرهای امروز پارلمان روشن کرد و گفت که «اگر یک معلم در دفتر نماینده‌ای مأمور می‌شود، نمی‌تواند در رتبه‌بندی قرار گیرد، در حالیکه کار معلمی انجام داده یا اگر یک سال مأمور، فرماندار، بخشدار و … شود، مستثنی خواهد شد؛ اما حسابدار یک مدرسه اگر معلم است، می‌تواند در رتبه‌بندی قرار بگیرد.»

اما قالیباف تذکر کوچکی‌نژاد را وارد ندانست و تأکید داشت بند دوم لایحه، معلمانی را رتبه بندی می‌کند که «سر کلاس می‌روند». رئیس مجلس گفت که یک مدیر هم باید سر کلاس برود و ۲۴ ساعت موظفی‌اش را در هفته داشته باشد.

محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز هم پیشنهاد داد تا بلکه نیروهای خدماتی آموزش و پرورش هم سهمی در ارتقاء ارتبه داشته باشند اما، قالیباف گفته او را هم به همان دلایلی که برای کوچکی‌نژاد توضیح داده بود، نپذیرفت.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان تذکر داد که برخی از افراد در نظام اجرایی آموزش و پرورش به دلیل مسئولیت‌های دیگرشان در این وزارتخانه به جای ۲۴ ساعت، فرصت ۱۲ ساعت تدریس را دارند. او یادآوری کرد که باید مشخص شود ۱۲ ساعت تدریس مبنای رتبه بندی کامل قرار می‌گیرد یا تأکید بر مبنا قرار گرفتن ۲۴ ساعت کار تدریس است؛ در دانشگاه بخشی از این زمان به عنوان حق مسئولیت جایگزین می‌شود و رتبه بندی می‌تواند کامل یا نسبی اعمال شود.

پس از کش و قوس‌های ماده چهارم، نمایندگان مجلس علاوه بر تعیین شاخص‌ها و امتیازهای فرآیند رتبه بندی معلمان، مقرر کردند که دوره‌های ضمن خدمت تربیت دبیر، سنوات تحصیلی، مدیریتی و دانشگاه های تربیت دبیر و معلم نیز جزء این شاخص‌ها باشد.

یک نماینده مجلس: محاسبه‌گر بودجه رتبه بندی واقعاً تیزهوش است!

در میانه بررسی ماده ۵ لایحه نظام رتبه بندی معلمان، صدای اعتراض یکی از نمایندگان در مقابل جایگاه هیئت رئیسه توجه‌ها را به خودش جلب کرد. سید محمد مولوی عضو کمیسیون آموزش به شیوه محاسبه بودجه برای این لایحه اعتراض کرد و گفت که ۱۰ سال است به دلیل محاسبات غلط، رتبه بندی معلمان به بایگانی سپرده می‌شود.

اعتراض این نماینده مجلس به بودجه ۲۵ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۱ بود که آن را کافی نمی‌دانست و با طعنه گفت که محاسبه‌گر این بودجه واقعاً تیزهوش است! او به اینکه در بودجه سال ۱۴۰۰ به جای ۲۵ هزار میلیارد تومان، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی در نظر گرفته شده بود، انتقاد کرد. مولوی پیشنهاد داشت تا معلمان مناطق محروم، مرزی و عشایری و مدارس استثنایی و ابتدایی به جای هر پنج سال، چهارساله ارتقاء شغلی پیدا کنند. البته قالیباف هم پاسخ داد چون احکام رتبه بندی امسال از تاریخ ۳۱ شهریور باید اجرا می‌شده،  به جای ۲۵ هزار میلیارد، ۱۲ و نیم هزار میلیارد تومان بار مالی پیش‌بینی کرده‌اند.

با تصویب پنجمین ماده دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل دوره ابتدایی، مدارس استثنایی و مناطق محروم، مرزی و عشایری، به ازای هر سال خدمت، ۳ ماه از سقف رتبه کاهش دارد.به علاوه، مصوب شد تا دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان مربوط به آیین نامه احراز استعداد‌های برتر و نخبگی صرفاً برای یکبار، حداقل سه سال باشد و با شرایطی، حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال می‌شود.

مجلسی‌ها محدودیت رتبه بندی معلمان هر استان را حذف کردند

نماینده‌ها با ورود به ماده بعدی، میزان افزایش حقوق معلمان را براساس لایحه نظام رتبه بندی فرهنگیان مشخص کردند. آموزشیارها بر اساس این لایحه ۱۰ درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان افزوده می‌شود. این افزایش برای مربی معلم‌ها ۱۵ درصد، استادیار معلم‌ها ۱۲ درصد، دانشیار معلم‌ها ۱۰ درصد و استاد معلم‌ها ۵ درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی خواهد بود. 

در ادامه این ماده گفته شده اگر حقوق و فوق العاده‌های هریک از معلمان از ۸۰ درصد مجموع حقوق و فوق العاده‌های هیئت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران کمتر باشد، مابه التفاوتش تا سقف مذکور با عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینیشان درج خواهد شد.

اما پس از این موافقت‌ها، مجلسی‌ها با یک ماده مخالفت کردند تا حذف شود. ماده هفتم لایحه نظام رتبه بندی که برای رتبه‌های مشخص شده معلمان در قانون محدودیت تعیین کرده بود، حذف شد تا لایحه با هفت ماده به شورای نگهبان برود. در آن ماده حذف شده، برای هر استان تعیین کرده بود هر استان «حداقل» ۳۰ درصد آموزشیار معلم، ۳۰ درصد مربی معلم و «حداکثر» ۲۰ درصد استادیارمعلم، ۱۰ درصد دانشیارمعلم و ۱۰ استادمعلم داشته باشند که نمایندگان را برای موافقت با آن قانع نکرد.

آیین نامه اجرایی لایحه نظام رتبه بندی معلمان پس تأیید و ابلاغ قانون نظام رتبه بندی معلمان باید حداکثر تا یک ماه مصوب شود.

۵ لایحه  به دولت «برگشت خورد»

دولت امروز ۵ لایحه را از مجلس یازدهم پس گرفت تا آنها را دوباره بررسی کند. «حمایت از مالکیت فکری، الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، استفساریه ماده ۱۰۶ قانون کار و الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی حمایت از ارقام جدید گیاهی مورخ ۲ دسامبر ۱۹۶۱ برابر آذرماه ۱۳۴۰ با اصلاحات بعدی و عضویت در اتحادیه آن» لوایحی بود که هیئت رئیسه برایشان «اعلام استرداد» کرد.

نمایندگان حقوق ۸۰ میلیون تومانی می‌گیرند؟

علی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نماینده‌ها، پرداخت حقوق ۸۰ میلیون تومانی به نمایندگان را تکذیب کرد و گفت که این پرداختی زیر ۲۰ میلیون تومان است. محمدحسن آصفری نماینده نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تأکید داشت با پرداخت حقوق‌های نجومی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ باید مقابله شود و گفت که «فیش‌هایی از خود مجلس منتشر شده و آقای نیکزاد فیش ۸۰ میلیون تومانی که گفته می‌شود برای یکی از کارکنان مجلس است، صحت دارد یا خیر؟ اگر صحت دارد باید با آن برخورد شود، در غیر این صورت مجلس موضع رسمی خود را اعلام کند.»

او اضافه کرد که حقوق ۴ میلیون تومانی کارگران قابل پذیرش نیست. مردم ناکارآمدی مدیران را و اینکه خود زندگی اشرافی دارند، تحمل نخواهند کرد. هر چند زندگی و امکانات آقای رئیسی مشخص است، اما باید توجه کند مدیرانش چه میزان درآمد دارند.

آصفری گفت گزارشی از پاداش‌های برخی هیئت مدیره‌های بانک‌ها رسیده که برای خودشان در سال ۹۸ پاداش‌های ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلیون تومانی در نظر گرفته اند! ضمناً موضوع بانک مسکن در کانال آمده و این بانک باید به صراحت اعلام کند آیا افرادی در هیئت مدیره‌اش حضور دارند که پاداش‌های ۱۲۰ و ۱۸۰ میلیونی دریافت کرده باشند؟

تذکر به زاکانی

نشست علنی امروز یک تذکر به شهردار تهران داشت. علی خضریان نماینده تهران از بوی نامطبوع در شهرهای کهریزک و باقرشهر به دلیل انباشت زباله‌های کلانشهر تهران گلایه کرد و گفت که مردم این مناطق «به دلیل مسیر ناایمن تریلی‌های حمل زباله جانشان را از دست می‌دهند اما از درآمدهای این مجتمع و مسئولیت‌های اجتماعی آنها بی‌بهره هستند.» او به زاکانی تذکر داد که نگاه سرمایه‌سالار گذشتگان در شهرداری را کنار بگذارد.

نماینده بندرعباس: استاندار فارس می‌خواهد به دریا برسد!

نماینده بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر هم در فرصت تذکرش به وزیر کشور گفت که استاندار فارس سودای اتصال به دریا را دارد و می‌خواهد چند روستا از استان هرمزگان را به استانش بیاورد!

احمد مرادی تأکید کرد که هر سرمایه گذاری که قصد سرمایه گذاری در سواحل و جزایر را دارد، می تواند در این مناطق ورود کند، اما کسی دیگر نباید موضوع انتزاع را مطرح کند.

نمایندگان مجلس از امروز فرصت  سرکشی به حوزه‌های انتخابیه‌شان را دارند تا پس از یک هفته، پنجم دی ماه نخستین نشست علنی آنها در زمستان باشد. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا