سیاسی

نشست همسایگان افغانستان

خبرمهم: دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان با سخنرانی رییس جمهوری در تهران آغاز شد.

دومین نشست همسایگان افغانستان با حضور وزیران خارجه ۶ کشور همسایه این کشور به اضافه روسیه تا ساعتی دیگر در وزارت امور خارجه آغاز می‌شود.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبکستان، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان، رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان و سراج الدین مهرالدین وزیر خارجه تاجیکستان در این نشست یک روزه حضور دارند. وزیران خارجه روسیه و چین هم به صورت مجازی در اجلاس تهران شرکت می‌کنند. نمایندگان ویژه این کشورها در این نشست حضور خواهند داشت.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری این نشست را افتتاح و سخنرانی می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل هم پیامی به این نشست صادر خواهد کرد. این پیام دبیرکل سازمان ملل برای نشست تهران به این معنا است که جمهوری اسلامی کانون دیپلماسی فعال در منطقه خواهد بود که برای کمک به صلح و ثبات در منطقه قدم برمی‌دارد.

 سعید خطیب زاده روز گذشته در توییتر پیام نشست تهران را رد دخالت خارجی، همکاری و همگرایی همسایگان به جای رقابت، و مشارکت همه گروه های مردمی در ساختار سیاسی آتی افغانستان  عنوان کرد. ‌

نخستین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان ۱۷ شهریور به صورت مجازی به میزبانی پاکستان برگزار شد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه پاکستان در این نشست، وزیران خارجه ایران، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت داشتند.

 نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران با سخنرانی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور آغاز به کار کرد.

وزرای خارجه ایران، ازبکستان، پاکستان، ترکمنستان و تاجیکستان در این نشست یک روزه حضور دارند.

وزرای خارجه روسیه و چین هم به صورت مجازی در نشست تهران شرکت می‌کنند.

در ابتدای این نشست حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: جلسه امروز با هدف توجه و تمرکز بر وضعیت جدید در کشور همسایه افغانستان برگزار می‌شود. ما امیدوار هستیم که بتوانیم با صدایی واحد پیامی مشترک را هم به جامعه جهانی، هم به کشورهای منطقه و هم به داخل افغانستان ارسال کنیم.

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: ما از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم. در این رابطه باید تاکید کنیم که مسئولیت امنیت شهروندان افغانی و مرزها با همسایگان در درجه اول با هیات حاکمه سرپرستی در کابل است.

امیرعبداللهیان افزود: همگان باید به افغانستان برای برون رفت از بحران موجود کمک کنیم. احترام به حاکمیت، حفظ تمامیت ارضی، عدم دخالت در امور دیگران جزو اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. اگر امروز در جلسه تهران پیام قوی برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان ارسال بشود به خاطر توجه به تاریخ و نقش آحاد مردم افغانستان در مقابله با اشغالگری و چالش‌های دهه‌های اخیر است.

برون رفت از بحران امروز افغانستان نیاز به انسجام داخلی، بکارگیری همه ظرفیت‌ها و بهره‌گیری از استعدادهای بالای کشورهای افغانستان است. ما معتقدیم در وهله اول باید همه همسایگان و به موازات آن جامعه جهانی توجه ویژه‌ای به وضعیت سیاسی، وضعیت انسانی، وضعیت گسترش تروریسم، وضعیت قاچاق مواد مخدر، وضعیت رعایت حقوق بشر و زنان در شرایط کنونی افغانستان داشته باشند.

لاوروف: باید منافع همه گروه‌ها و قومیت‌ها در افغانستان رعایت شود

وزیر خارجه روسیه که به صورت ویدئو کنفرانسی در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران شرکت داشت، گفت: ما معتقدیم باید منافع همه گروه‌ها و قومیت‌ها در افغانستان رعایت شود و از ایجاد یک دولت کاملا فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم.

 سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم سخنرانی خود را در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان که در تهران در حال برگزاری است، به صورت ویدئویی ارائه کرد.

لاوروف در این نشست گفت: ما معتقدیم باید منافع همه گروه‌ها و قومیت‌ها در افغانستان رعایت شود و از ایجاد یک دولت کاملا فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم.

وی افزود: باید حقوق زنان و مذاهب محترم شمرده شود و با قاچاق مواد مخدر و تروریسم در افغانستان و کشورهای اطرافش مبارزه شود.

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: از همسایگان افغانستان دعوت می‌کنیم تا با توجه به خروج ناتو و آمریکا از افغانستان، کشور خود را پایگاه آنها قرار ندهند.

لاوروف همچنین گفت: کنفرانس برای کنفرانس باید کنار گذاشته شود و کارها عملیاتی باشد با محوریت سازمان ملل. من چندی قبل در فرمت مسکو سخنرانی کردم و امیدوارم نشست‌های افغانستان به جای موازی کاری به دنبال تکمیل هم باشند.

لاوروف به دلیل همزمانی این اجلاس و اجلاس جی ۲۰ در این نشست حضور فیزیکی ندارد.

روسیه با افغانستان مرز مشترک ندارد و جزو همسایگان این کشور محسوب نمی‌شود اما در این نشست به عنوان مهمان حضور دارد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا