سیاسی

با وجود دولت ترامپ ایران هیچ گاه هسته ای نمی شد!

خبرمهم: وزیر امور خارجه آمریکا در دولت ترامپ در کنفرانسی در فلسطین اشغالی، به تکرار ادعاهایش علیه برنامه هسته ای ایران پرداخته و اظهاراتی جنگ طلبانه را علیه کشورمان مطرح کرد.

به نقل از روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ رئیس که در کنفراس دیپلمات سالانه اورشلیم پست در فلسطین اشغالی شرکت کرده بود، با مطرح کردن اظهاراتی جنگ طلبانه علیه ایران، گفت حمله نظامی دقیقه نودی اسرائیل به ایران خشنود نگه داشتن آمریکا را به خطر می اندازد و دل جویی از آن است و موجب جسورتر شدن ایران می شود.
به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، به گفته او، اقدام نظامی  «به نفع همه است».
او با دفاع از رویکرد دولت دونالد ترامپ نسبت به توافق هسته ای که به خروج یک جانبه از این توافق در سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم های متعدد علیه ایران انجامید، گفت: ما جلوی منابع مالی آن ها را گرفتیم.
پمپئو با دفاع از اقدام تروریستی رئیس جمهور این کشور علیه شهید سردار قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران در دی ماه سال ۹۸، در مورد حمله پهپادی به خودروی حامل او در نزدیکی فرودگاه بغداد که به شهادت او منجر شد، گفت: حمله به قاسم سلیمانی آمادگی ما را در دفاع از منافع آمریکا در جهان نشان داد. کاری که ما انجام می دادیم، مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای می شد.
وزیر امور خارجه پیشین آمریکا همچنین از سیاست دولت جو بایدن نسبت به توافق هسته ای انتقاد کرده و گفت: دولت فعلی می خواهد به توافق وارد شود، توافقی طولانی تر، بهتر و مستحکم تر. خوب پس من می خواهم این توافق طولانی تر باشد، بهتر باشد و می خواهم بسیار بسیار مستحکم تر باشد.
او مدعی شد، اگر دولت ترامپ یک یا دو سال دیگر در قدرت باقی می ماند، همکاری میان آن و اسرائیل قادر به جلوگیری از توسعه های هسته ای ایران می بود.
پمپئو گفت: ما هیچ وقت نمی گذاشتیم ایران تحت نظارت ما به سلاح هسته ای دست پیدا کند.
بر اساس این گزارش، تکرار ادعاهای مقامات آمریکای مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته ای ایران در حالی این مطرح می شود که رهبر انقلاب در فتوایی تولید، نگهداری و به کارگیری تسلیحات هسته ای را حرام اعلام کرده اند. مقامات ایرانی هم بر اساس این فتوا تاکید کرده اند ساخت و استفاده از تسلیحات اتمی در برنامه دفاعی ایران جایی ندارد و فعالیت های هسته ای ایران صرفا صلح آمیز بوده و اهداف نظامی را دنبال نمی کند.
توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی(آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه) منعقد شد اما پس از خروج یک‌جانبه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از این توافق و در پی آن، با فاصله گرفتن تدریجی ایران از عمل کردن به تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق که در نتیجه متحمل‌ شدن تحریم‌های آمریکا و عدم بهره‌مندی از منافع تعیین شده در برجام رخ داد، تا کنون به مرحله اجرایی شدن کامل نرسیده است.

پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱  آمریکا و تشکیل دولت جدید در کاخ سفید، موضوع بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، طبق وعده انتخاباتی او در دستورکار سیاست خارجی دولت بایدن قرار گرفت. قدرت های جهانی از جمله آمریکا، در ماه‌های گذشته شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کردند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا