سیاسی

خطیب زاده: مذاکرات وین با اجماع حاکمیتی جلو خواهد رفت

خبرمهم: خطیب زاده گفت: مذاکرات وین برای رسیدن به یک متن جدید نیست، مذاکرات وین برای اطمینان از اجرای برجام توسط آمریکا است.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(شنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوالی درخصوص اجلاس بغداد و اینکه چرا ایران در سطح رئیس جمهور در این نشست شرکت نکرد؟ گفت: درمورد هر اجلاس، تصمیم‌گیری درباره سطح شرکت کنندگان در نشست‌های بین‌المللی، براساس جزئیات برگزاری اجلاس‌ها و آمادگی کشورها گرفته می‌شود.

وی افزود: ما به عنوان همسایه عراق بارها اعلام کردیم از هر حرکت و ابتکاری که به صلح و ثبات عراق کمک کند، حمایت خواهیم کرد و در کنار ملت عراق هستیم.
اهم اظهارات وی را در ادامه بخوانید؛
سفر امیرعبداللهیان به بغداد سفر موفقی بود و بازتاب خوبی داشت اما شاید برخی بخواهند با حاشیه‌سازی‌های، متن پررنگ این موفقیت را بپوشانند.
در خصوص ایران و عربستان بیش از گفت‌وگو‌های قبلی بغداد گفت‌وگوی جدیدی انجام نشده است.
در پاسخ به این سوال که آیا ایران طالبان را به رسمیت می شناسد؟}: ما در کنار مردم افغانستان بودیم و خواهیم بود. در بیانیه وزارت امور خارجه هم گفته شد که جان و مال و ناموس افغانستان باید توسط همه گروه‌ها رعایت شود. ما از تشکیل دولت فراگیر برای افغانستان استقبال می‌کنیم. در این مسیر نیز مسئولیت پذیری دولت آینده افغانستان و عمل به تعهداتش می‌تواند به صلح و ثبات این کشور کمک کند.
ما می‌خواهیم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را ببینیم و سپس ایران و جامعه جهانی در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.
در پاسخ به این سوال که آیا پرونده مذاکرات قرار است همچنان توسط وزارت خارجه پیگیری شود؟}: مذاکرات وین برای رسیدن به یک متن جدید نیست، مذاکرات وین برای اطمینان از اجرای برجام توسط آمریکا است.
اگر آمریکا به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، به صورت راستی‌آزمایی شده، برگردد قطعا ایران موافقت خواهد کرد که در اتاق برجام بنشیند و اقدامات جبرانی خود را متوقف کند.
این گفتگوهای، گفتگوهای تکنیکی است و قرار نیست به متن جدید منتهی شود. از این پس هم این مذاکرات به صورت اجماع حاکمیتی جلو خواهد رفت و اینکه به دست وزارت خارجه یا نهاد دیگری باشد، تصمیمی است که بزودی گرفته خواهد شد.
در پاسخ به سوالی در خصوص امکان میانجی گری عراق میان ایران و آمریکا}: موضوع برجام احتیاج به میانجی ندارد و گفت‌وگوها در وین نیز میان ایران و اعضای حاضر در توافق است و ما باید اطمینان پیدا کنیم ایالات متحده در چهارچوب برجام به اجرای تعهدات خود باز می‌گردد. ما هنوز تغییری را از سوی واشنگتن ندیدیم و با سیاست‌های قبلی به دنبال اهداف خود هستند.
در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت کشتی‌های ارسالی به لبنان و احتمال جلوگیری از حرکت این کشتی}: البته جزئیات فنی را باید از سازمان کشتی‌رانی بپرسید و کشتی ایران محموله نفت فروخته شده ایران را حمل می‌کنند و این کشتی‌ها تا مقصد به مسیر خود ادامه می‌دهند.
در واکنش به سخنان رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه امنیت عراق توسط همسایگانش تهدید می‌شود و امروز امنیت عراق نه تنها توسط داعش بلکه توسط شبه نظامیان شیعه تهدید می‌شود}: من خواسته‌ام متن مصاحبه آقای مکرون را برایم بیاورند و امیدوارم چنین مطالبی نباشد اما براساس سوال مطرح شده من از این اظهارات نسنجیده رئیس جمهور فرانسه که این تلقی را ایجاد کرده که امنیت عراق توسط همسایگانش تهدید می‌شود عمیقا اظهار تاسف می‌کنم و این نشان می‌دهد فرانسه از واقعیت‌های عراق فاصله دارد. اینکه امروز رئیس جمهور فرانسه می‌تواند در خیابان‌های موصل قدم بزند حاصل رشادت گروه‌های شیعه عراقی است. بدترین چیز استفاده سیاسی برای پیشبرد اهداف کشورهای خاص است. لازم است یکبار از مردم موصل بپرسند چگونه داعش از آنجا رانده شد. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا