سیاسی

نماینده مجلس: مردم با مراجعه به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها درخواست تجمع کنند

خبرمهم: حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مسیر قانونی به این شکل است که چندین نفر به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها مراجعه می‌کنند و برای موضوعی در خواست تجمع می‌کنند، محل تجمع مشخص می‌شود و نیروی انتظامی در آن شرایط موظف به حفاظت از آن‌ها است.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن انتقاد از شیوه مدیریت آب در کشور، از مردم خواست صبر پیشه کرده و مطالبات خود را از طرق قانونی پیش ببرند.
شهریار حیدری نماینده مجلس یازدهم درباره وضعیت استان خوزستان اظهار داشت: الزاماتی در مدیریت کشور و اصولی تعریف شده در حوزه امنیت داریم. اگر به پدیده‌های اجتماعی توجه نکنیم، این پدیده‌ها به موضوعات سیاسی تبدیل شده و اگر در حوزه سیاسی مدیریت نشود، به موضوعات امنیتی تبدیل می‌شوند. امروز در خوزستان این مشکل اتفاق افتاده، فردا ممکن است در جای دیگر این نگرانی پیش بیاید؛ چون مورد توجه قرار نگرفت و این موضوع تبدیل به مسئله سیاسی و بعد به شکل تجمعات، شعار و مطالبات تنشی بروز پیدا کرده و اکنون به یک موضوع نیمه امنیتی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: اما طبیعتاً کمیسیون امنیت ملی به عنوان یک کمیسیون تخصصی این موضوع را به عنوان یک خبر در دستور کار قرار داده و خبر آن را نیز به مسئولان مربوطه منعکس کرده که این موضوع پیامدهایی دارد و باید زودتر مدیریت و کنترل شود. این موضوع حق مردم است و این گونه نیست که ما بگوییم تعمدی در کار است، اما وقتی این پدیده اجتماعی تبدیل به موضوع امنیتی می‌شود، برخی بهره‌برداری می‌کنند و خوراک معاندان، مخالفان و رسانه‌های خارجی می‌شود و طبیعتاً صدمات آن بیشتر از حوزه‌های اجتماعی و سیاسی است.
عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اکنون کمیسیون امنیت به همراه کمیسیون انرژی به مسئله ورود پیدا کرده و به عنوان یک نهاد تخصصی مرتب در حال بررسی و پیگیری است؛ منتها کار مجلس نهایتاً تذکر و پیگیری و رصد موضوع بوده و نمی‌تواند در حوزه اجرا اقدامی انجام دهد، اما تاکیدات نمایندگان به عنوان عصاره ملت حتما باید از قبل مورد توجه قرار می‌گرفت. این موضوعات اگر در گذشته که در کمیسیون امنیت یا انرژی مطرح شد یا از سوی خود نمایندگان خوزستان تذکر داده شد، کنترل و مدیریت می‌شد امروز نیازمند این تصمیمات فوری و آنی و در نهایت گله‌مندی مردم خوزستان نبودیم. واقعیت این است که اکنون شدت پیگیری‌ها بیشتر است و قطع به یقین نتیجه هم خواهد داد.
وی درباره اینکه برخی در حوادث خوزستان آسیب دیده‌اند، آیا تدبیری برای حمایت از آن‌ها اندیشیده شده است، گفت: در مسائل امنیتی ما دو موضوع داریم؛ یکی اینکه یک عده به شکل قانونی مجوز گرفته و تجمع می‌کنند و تحت حفاظت نیروی انتظامی هستند. اما وقتی یک عده‌ای بدون مجوز به خیابان می‌ریزند به جای طرح مطالبات قانونی خودشان اقدام به خرابکاری می‌کنند، قطع به یقین نیروی انتظامی باید آن‌ها را مدیریت کند.
حیدری ادامه داد: از سویی در بعد مدیریتی ممکن است اتفاقاتی برای شهروندان بیفتد، این شهروند ممکن است کسی باشد که جمعیت را به مسیر دیگری هدایت کرده باشد یا اینکه بی‌گناه است و فقط مطالبات اجتماعی داشته باشد؛ مع‌الوصف این اتفاقات در کنترل‌های امنیتی امری طبیعی است، اما در عین حال ناخوشایند بوده و برای مردم قابل قبول نیست.
وی با تاکید بر اینکه مطالبات باید از مسیر قانونی پیگیری شود، خاطرنشان کرد: مسیر قانونی به این شکل است که چندین نفر به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها مراجعه می‌کنند و برای موضوعی در خواست تجمع می‌کنند، محل تجمع مشخص می‌شود و نیروی انتظامی در آن شرایط موظف به حفاظت از آن‌ها است، اما وقتی که از کوچه‌ها، پس کوچه‌ها و خیابان‌ها مطالبه‌گر به حق و یک عده‌ای فرصت‌طلب، سودجو وارد می‌شوند و مطالبات را منحرف می‌کنند، ممکن است در این میان مسائلی نیز برای شهروندان پیش بیاید که ناخوشایند مسئولان، حاکمیت و دولت است و کسی از این موضوع راضی و خوشحال نیست.
نماینده سرپل ذهاب و گیلانغرب اضافه کرد: متاسفانه کسانی در این مسیر آسیب می‌بینند لذا باید دولت این موضوع را رصد کنند، نهادهای امنیتی پیگیری کنند و افرادی که به حق به تجمعات ورود کرده و آسیب دیده‌اند، از محل اعتبارات امنیتی خسارت به آن‌ها پرداخت شود. همچنین کسانی که مسیر را منحرف کرده‌اند تحت نظارت نهادهای امنیتی قرار گیرند و قطع به یقین با آن‌ها برخورد خواهد شد.
وی با بیان اینکه مطالبات آبی مردم خوزستان مطالبات عمومی و به حقی است، بیان کرد: علیرغم اینکه خوزستان، سرپل ذهاب و دیگر نقاط آب فراوان دارند، اما خوب مدیریت نمی‌شود و باعث تنش شده است. مردم تا حدودی تحمل و پیگیری می‌کنند و بعد از آن وقتی که یک هفته آب قطع می‌شود، قطع به یقین مردم اعتراض می‌کنند. مردم نیازمند هستند، بارها گفتم و تاکید می‌کنم دولت باید اولویت‌گذاری کند که جاهایی که آب است را فقط با اصلاح خطوط یا تقویت شبکه آب مشکلش را حل کند.
عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه اضافه کرد: دولت روی مناطق خشک متمرکز می‌شود و مناطقی را که آب فراوان دارد، مدیریت نمی‌کند و آن را مدیریت می‌کنند. پارسال خوزستان را آب گرفته بود امسال دچار خشکسالی شده است، این قابل هضم نیست و فقط و فقط به‌عدم مدیریت منابع آب باز می‌گردد. بخشی از آن نیز به این برمی‌گردد که آب نیست؛ مردم باید آن را بپذیرند. این نیز قابل قبول نیست که وزارتخانه‌ عریض و طویلی مثل وزارت نیرو با چندین معاونت و زیرمجموعه‌های مختلف از بخش تا وزارت، متولی امور هستند و فعلا نیز کشور ما به مرحله خشکسالی نرسیده است که مردم نپذیرند.
وی ادامه داد: اگر آب در کشور خوب مدیریت شود و اعتبارات به موقع تخصیص پیدا کند، هیچ وقت دچار تنش‌های اجتماعی و امنیتی نخواهیم شد. مردم از انقلاب، کشور و نظام نگران نیستند از مدیریت و بی‌تدبیری این موضوعات نگران هستند و اگر تجمع می‌کنند به حاکمیت برنمی‌گردد بلکه به مدیرانی برمی‌گردد که نمی‌داند چگونه مدیریت کنند. از مردم خوزستان که دچار تنش آبی هستند طلب صبر داریم و آرزوی سلامتی برای کسانی داریم که آسیب دیده‌اند باز تاکید می‌کنیم که مردم با صبر و حوصله مطالباتشان را پیگیری کنند. مجلس یازدهم نیز تمام قدرت و توان خود را در خدمت مردم ایران قرار داده است./جماران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا