سیاسی

تشدید مبارزات انتخاباتی

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم،  شمارش معکوس برای نامزدهای ریاست جمهوری سیزدهم به صدا درآمد. آنها کمتر از یک هفته برای تبلیغ برنامه‌های خود و همچنین اقناع افکار عمومی برای کسب رای موافق فرصت دارند. هرچه به جمعه ۲۸ خرداد روز برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، تشریح برنامه نامزدها بیش از روز قبل، صورتی شعارگونه می‌یابد. گواه این مدعا جدیدترین اظهارات انتخاباتی ۶ نامزدی است که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم. بررسی اجمالی اظهارات انتخاباتی آنان در دو روز اخیر نشان می‌دهد که جهت‌گیری تکاپوی انتخاباتی این افراد علاوه‌بر انتقاد به عملکرد دولت و سایر کاندیداها، به سوی دادن وعده‌های اقتصادی و حکمرانی پیش رفته است. برای نمونه در میان نامزدها محسن رضایی در تلاش است تا با تایید اقدامات یارانه‌ای احمدی‌نژاد آرای هواداران او را به سبد رای خود اضافه کند. سعید جلیلی نیز وعده داده که دولتش ۴ میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. ازسوی دیگر قاضی‌زاده‌هاشمی وعده انتخاب یک تاجر بین‌المللی موفق را به‌عنوان وزیر خارجه داده و همتی نیز از تولید روزانه ۵/ ۶ میلیون بشکه نفت سخن گفته است. ابراهیم رئیسی نیز در‌حالی‌که مساله کمبود آب و منابع آبی در کشور را زیر سوال برده و آن را رد کرده، می‌گوید که مساله کمبود آب به معنی کمبود مدیریت آب است که در دولت او بهبود می‌یابد.

اولویت دولت رضایی

محسن رضایی میرقائد، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جدیدترین اظهارات انتخاباتی خود اعلام کرد:
اولویت دولت من استقلال بانک مرکزی و اصلاح نظام بانکی  و نجات اقتصاد ایران از دست بانک‌ها است.
اگر همین امروز هم دو لایحه دولت درباره FATF به تصویب برسد هیچ بانک خارجی حاضر نیست با بانک‌های ما کار کند، چون رتبه‌بندی ریسک بانک‌های ما بالاست و استاندارد‌های بین‌المللی بانکی وجود ندارد. کفایت سرمایه در بانک‌های ما فاجعه‌آمیز است
در دولت اقدام و تحول، استانداران هر استان از همان استان انتخاب می‌شوند. ما اختیارات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را هم به همان استان‌ها می‌دهیم تا‌ در هر استان قطب‌های اقتصادی به وجود آید.
من از آقای احمدی‌نژاد برای پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی به مردم تشکر می‌کنم هرچند که روزگاری من رقیب او بودم ولی یارانه پرداختی زمان او معادل ۲۰ دلار بود.

قاضی‌زاده چه کسی را وزیر خارجه می‌کند؟

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جدیدترین اظهارات انتخاباتی خود اعلام کرد:
من وزیر امور خارجه‌ام را یک تا‌جر بین‌المللی موفق به ویژه در حوزه صادرات انتخاب می‌کنم، زیرا چنین فردی موفق شده است در کف میدان طرف غیر ایرانی را شناسایی کرده و با او برای صادرات کشورش قرارداد بسته و به نتیجه نیز رسیده است.
دیپلماسی برای اقتصاد است بنابر‌این ما باید سفارتخانه‌های خود را برای اقتصاد کشورمان فعال کنیم.
برای اصلاح وضع بانک‌ها باید میزان تا‌مین مالی آنها را در کشور کاهش داده و بخش تا‌مین مالی و خدمات بانک‌ها را از هم جدا کنیم. هم‌اکنون بانک‌ها ۸۰ درصد تا‌مین مالی کشور را به عهده گرفته‌اند که این خود سایر بخش‌ها را دچار مشکل کرده است، بنابر‌این باید این میزان را تا‌ حداکثر ۴۰ درصد کاهش داد و صندوق‌های طرح و بازار سرمایه را جایگزین آن کرد، اتفاقا در دنیا ۳۷ مدل تا‌مین مالی وجود دارد.

روایت همتی از پول‌های کثیف در ستادها

عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در تازه‌ترین اظهارات انتخاباتی خود اعلام کرد:
پول کثیف در ستادهای نامزدها در حال گردش است و منشأ حجم عظیم بنر، پوستر و سفر میلیاردی با اجاره هواپیمای اختصاصی همین پول‌هاست.
شعار ما اصلاح حکمرانی اقتصادی در کشور است. در این راستا باید سیاسی‌ها کنار بروند تا‌ اقتصاددانان بتوانند کار خود را شروع کنند تا‌ بتوانیم بر مبنای تفکر اقتصادی جدید در چهار سال آینده اصلاحات اساسی را انجام دهیم.
هم‌اکنون ظرفیت صادرات ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت داریم، ولی به علت تحریم‌ها نمی‌توانیم این میزان صادرات داشته باشیم. باید تلاش کنیم تولید نفت خود را به روزانه ۵/ ۶ میلیون بشکه برسانیم
دولت باید در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند و نباید در جزئیات اقتصاد دخالت کند. نباید قیمت‌گذاری کرده و مانع شود.

 وزارت خانواده در دولت زاکانی

علیرضا زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در آخرین اظهارات انتخاباتی خود اعلام کرد:
حق اعتراض باید برای مردم قانونی شود؛ در محل نماز جمعه یا هر جایی که به توافق برسیم باید اعتراضات انجام شود، هیات داوری مردمی هم برای بررسی اعتراضات مردم و دفاعیات مسوولان تشکیل خواهیم داد.
وزارتخانه‌ای برای خانواده، کودکان، نوجوانان و جوانان تا‌سیس می‌کنیم؛ وزیر و مسوول این وزارتخانه نیز باید زن باشد تا‌ هم الگوی جدیدی برای حضور زنان در اجتماع محسوب شود و هم اینکه از حقوق آنها در خانواده و جامعه صیانت کند.
اینترنت ارزان، امن و پرسرعت را در دستور کار داریم که کودک و نوجوان ما آسیب نبینند.
در دولت من ۱۵۰ هزار مسکن برای محرومان و ۱۵۰ هزار مسکن برای زوج‌های جوان با ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

برنامه رئیسی برای احیای دریاچه ارومیه

سید ابراهیم رئیسی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جدیدترین اظهارات انتخاباتی خود اعلام کرد:
احیای دریاچه باید از حالت نمایشی خارج شود و به شکل واقعی احیا شود. احیای کامل دریاچه ارومیه در دستور کار جدی دولت من است. این دریاچه باید همواره به‌عنوان دریاچه‌ای زنده در منطقه باقی بماند.
مساله کمبود آب و منابع آبی در کشور نداریم و مساله کمبود آب به معنی کمبود مدیریت آب است.
باید برای افزایش دادوستد و مبادلات تجاری از ظرفیت بازارچه‌های مرزی استفاده کرد و نباید این بازارچه‌ها تعطیل شوند.
باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در استان فراهم شود.
ما هم دیپلماسی بلد هستیم و هم تعامل با دنیا را می‌دانیم. ما اجرای قراردادها را بلد هستیم؛ اما تنها یک نکته وجود دارد که آن هم آن است که ما از موضع عزت و اقتداری که خون شهدا ایجاد کرده است، حرف خواهیم زد.

 وعده جلیلی برای ایجاد  ۴ میلیون شغل

سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جدیدترین اظهارات انتخاباتی خود اعلام کرد:
می‌توان در چهار سال آینده بیش از چهار میلیون شغل متناسب با رشته‌های مختلف نظیر معدن، کشاورزی، صنعت، شیلات، گردشگری و گردشگری سلامت ایجاد کرد.
از سال۹۲ من می‌گفتم تحریم اثر چندانی بر کشور ندارد. دشمن اهرم تحریم را دارد و هنر ما باید این باشد که این اهرم را از دست دشمن خارج کنیم.
یکی از طرح‌های جدی ما سبد غذایی است تا‌ تغذیه مناسب به شهروندان برسد. ۱۳ قلم کالا باید به شهروندان برسد. دولت وظیفه دارد سبد غذایی را در اختیار دو دهک پایین جمعیتی یعنی ۲۰ درصد جامعه قرار دهد. در سال اول باید بودجه برای این طرح تعیین شود و حتی برای شیوه توزیع هم برنامه داریم.
ما اختیار مصرف انرژی را به خود افراد می‌دهیم تا‌ اگر کسی خودرو ندارد، بتواند یارانه سوخت خود را بفروشد. /دنیای اقتصاد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا