سیاسی

روحانی: تا پایان دولت تحریم را خواهیم شکست

خبرمهم: رئیس جمهور با بیان اینکه تا پایان دولت تحریم را خواهیم شکست که این افتخاری برای صبوری مردم است، گفت: ما هر چه داریم از مقاومت ملت ایران و هدایت‌های مقام معظم رهبری است.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم،  رئیس جمهور در شصت و هشتمین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید طرح‌های ملی صنایع پتروشیمی وزارت نفت در استانهای خوزستان و بوشهر را از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنج شنبه در آیین افتتاح طرح‌های ملی پتروشیمی در شصت و هشتمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، تاکید کرد: افتتاح پنج‌شنبه‌ها به خوبی نشان داد که ملت ایران مقاوم است و تحریم و فشار اقتصادی نمی‌تواند مانع آنها برای توسعه و پیشرفت کشور شود.

روحانی با بیان اینکه باور افتتاح ۱۷ طرح عظیم پتروشیمی در طول یکسال برای بسیاری سخت بوده اما امروز این قول عملی شده است، افزود: اینکه دولت قادر بوده در یکسال طلایی جهش تولید در صنعت پتروشیمی را به معنای واقعی عملی کرده و امروز ظرفیت پتروشیمی کشور را از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن افزایش دهد، افتخار آمیز و ارزشمند است.
رئیس جمهور سرمایه گذاری سالانه ۳ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی را نشانه تلاش و کوشش وزارت نفت، بخش خصوصی و همه مهندسان ، کارگران و دست اندرکاران این بخش دانست.

روحانی با ابراز خوشحالی از اینکه امروز در کشور درمورد ضرورت و نیاز به توسعه و رونق تولید اتفاق نظر بوجود آمده است، تاکید کرد: امروز همه به این نتیجه رسیده اند که توسعه و تولید اصل است و گفتمان اصلی در کشور رشد و توسعه است.

رئیس جمهور  با تاکید بر اینکه ملت ایران در طول ۴۲ سال گذشته از همه سیاسیون، احزاب و جناح‌ها جلوتر بوده است، اظهار داشت: ملت ایران حتی در گفتمان، نحوه تعامل با جهان و همچنین چگونگی رابطه با کشورهای منطقه و جذب سرمایه، امور را بهتر می‌فهمد.

روحانی گفت: رشد و توسعه بدون جذب سرمایه، اقتصاد دانش بنیان و اراده دولت و ارکان نظام برای تعامل سازنده با دنیا امکان‌پذیر نیست و همه بخش‌ها باید در کنار هم قرار بگیرند تا کشور در مسیر رشد قرار بگیرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وزارت نفت از آغاز دولت یازدهم از پیشتازان توسعه در کشور بوده است، گفت: قبل از دولت یازدهم در بخشهایی مانند بنزین و گازوئیل واردکننده بودیم و امروز در این حوزه‌ها خودکفا و صادرکننده هستیم و اگر پتروشیمی نبود شاید در ۳ و نیم سال جنگ اقتصادی به زحمت می‌افتادیم و امروز ۳۴ درصد صادرات غیرنفتی متعلق به پتروشیمی، فولاد و دیگر صادرات غیرنفتی است که به جای نفت جایگزین شده‌اند.

روحانی  افزود: این که ترامپ، بولتون و پمپئو شکست خورده و دنیا به حیرت افتاد به خاطر این بود که ملت ایران با همه توان به صحنه آمده و مقاومت کردند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۱۳۰ میلیارد دلار و تقریبا ۵۹ درصد به صادرات غیرنفتی کشور  اضافه شده است و به واسطه افتتاح‌های بزرگ در طول این سالها و در پنجشنبه‌ها بود که طرف‌های مقابل امروز  به وین آمده اند و قبول دارند که باید همه تحریم‌های اصلی از جمله تحریم نفت، پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه، بانک مرکزی و بانکها را بردارند و در این راستا توافق اصلی انجام شده و مواردی را در حال گفت و گو هستیم تا به توافق نهایی برسیم.

روحانی گفت: دولت به دنبال شکست کرونا و تحریم است و با واکسن‌های خریداری شده و تولیدات داخلی امیدواریم در پایان دولت اطمینان نسبی در موضوع کرونا حاصل شود و تا پایان دولت همچنین تحریم را خواهیم شکست که این افتخاری برای صبوری مردم است، ما هر چه داریم از مقاومت ملت ایران و هدایت‌های مقام معظم رهبری است.

متن کامل سخنان روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

خدمت مردم بسیار عزیز و صبور ایران دلاور سلام عرض می‌کنم امروز شصت و هشتمین پنجشنبه افتتاح بود و بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار پروژه افتتاح شده است و این بسیار حائز اهمیت است که در شرایط تحریم و کرونا به این نقطه رسیدیم.

من این نکته را هم بگویم دیروز بیست و نهم اردیبهشت سالگرد انتخابات سال ۹۶ بود که مردم پای صندوق آرا رفتند و دولت دوازدهم را برگزیدند و انتخاب کردند، نه آنهایی که آن روز انتخاب کردند نه آنهایی که آن روز نامزد انتخابات بودند و نه دیگران، هیچ‌کس نمی‌دانست در دولت دوازدهم چه بار سنگینی بر دوش دولت قرار می‌گیرد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد در این ۴ سال وارد بزرگترین جنگ اقتصادی تاریخ ایران شویم و هیچ‌کس فکر نمی‌کرد در این ۴ سال وارد یک پاندمی بشویم که در طول قرن بی سابقه بود.

دولت در سخت‌ترین شرایط یک سال گذشته البته با رهبری رهبر معظم انقلاب و با حمایت، حضور و صبوری مردم مسیر خود را طی کرد و الحمدالله این پنجشنبه‌ها یک تودهنی به آمریکا بود، این پنجشنبه‌ها به دنیا نشان داد که ملت ایران مقاوم است همانند یک سرو بلندقامت مسیر خودش را ادامه می‌دهد و تحریم نمی‌تواند مانع آنها برای توسعه و پیشرفت باشد.

 این که در یک سال گذشته ۱۷ پتروشیمی افتتاح کردیم کسی اگر دقیق اینها را در طول این مدت گوش نکرده باشد و یک دفعه به او بگوییم ۱۷پتروشیمی در یک سال در شرایط کرونا و تحریم افتتاح شده، می‌گوید شوخی می‌کنید . دولت قادر بوده در یک سال طلایی طرح های مختلف را افتتاح کند و این یک سال واقعا به معنای واقعی کلمه، جهش تولید در پتروشیمی بوده است. یک حرکت بسیار عظیم و بزرگ در پتروشیمی رخ داده است . از اول دولت یازدهم و از سال ۹۲ تا امروز تقریبا ظرفیت پتروشیمی را به ۲ برابر ‌رساندیم و از حدود  ۵۰ میلیون تن تا پایان امسال به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.

دولتی قادر بود در شرایط سخت، ظرفیت پتروشیمی را در طول هشت سال به دو برابر برساند. سرمایه گذاری عظیم و بزرگی انجام گرفته  و در هر سال حدود ۳ میلیارد دلار فقط در پتروشیمی سرمایه‌گذاری شده است و این نشان می‌دهد که وزارت نفت ، بخش خصوصی ، شرکت‌های  پتروشیمی و همه مهندسین و کارگران کار عظیم و بزرگی را انجام دادند.

یک نکته‌ای را می‌خواهم روی آن تاکید کنم، من خیلی خوشحالم، امروز در کشور ما همه روی این اتفاق کردند که ایران نیاز به توسعه دارد و همه روی این اتفاق کردند که باید تولید را رونق دهیم، همه یکپارچه هستند که اقتصاد را باید به حرکت دربیاوریم ممکن است مردم بگویند این که معلوم است.  من به خاطر تجربه‌ای که در این ۴۲ سال دارم خیلی دعوا و اختلاف بود که اصل بر چیست؟ استراتژی اصلی باید کجا باشد؟.

اینکه می‌بینید در سالهای اخیر مرتب مقام معظم رهبری بحث تولید ، رونق تولید و جهش تولید ، مانع زدایی و حمایت از تولید را مطرح می‌کند، معنایش این است که گفتمان اصلی در کشور رشد و توسعه است و این بسیار مهم است. وقتی همه در رشد و توسعه یکپارچه شدیم به این هدف می‌رسیم البنه یک اقلیت خیلی کوچکی هستند ممکن است هنوز هم نپذیرفته باشند ولی ملت این را پذیرفته است.

این نکته را هم می‌خواهم اضافه کنم که تجربه من نشان می‌دهد که ملت ایران در طول این ۴۲ سال از تمام سیاسیون و احزاب و جناح‌ها جلوتر بودند یعنی چیزی که ملت می‌فهمد، بهتر تشخیص می‌دهد، حتی در گفتمان، نحوه تعاملی که باید در دنیا داشته باشیم، نحوه رابطه‌ با کشورهای منطقه وحتی اینکه چگونه باید جذب سرمایه کنیم، بهتر تشخیص می‌دهند.

 رشد و توسعه بدون جذب سرمایه امکان‌پذیر نیست، بدون اقتصاد دانش بنیان امکان پذیر نیست، بدون اراده دولت و همه ارکان نظام برای تعامل سازنده با دنیا امکان‌پذیر نیست، باید همه بخش‌ها و همه قسمت‌ها در کنار هم قرار بگیرد تا کشور در مسیر حرکت و رشد قرار بگیرد.

وزارت نفت از آغاز دولت یازدهم یکی از پیشتازان در توسعه کشور بوده است، از همه بخش‌های وزارت نفت بخاطر اینکه امروز در بنزین و گازوئیل و گاز خودکفا و صادرکننده هستیم تشکر می کنم. قبل از دولت یازدهم واردکننده گاز بودیم، البته واردکننده گاز که می‌گویم در سه چهار ماه فصل سرما و زمستان نمی‌توانستیم روی پای خود بایستیم و باید واردکننده باشیم، در بنزین و گازوئیل واردکننده بودیم، امروز در همه این بخش ها صادرکننده هستیم و این یک افتخار بسیار بزرگ است.

دیروز هم بر این نکته تاکید کردم اگر پتروشیمی نبود شاید در این سه سال و نیم جنگ اقتصادی خیلی به زحمت می‌افتادیم، ۳۴ درصد صادرات غیرنفتی برای پتروشیمی است یعنی این پتروشیمی و فولاد و بقیه صادرات غیرنفتی بود که جای نفت را گرفت.

اینکه ترامپ، بولتون  و پمپئو شکست خوردند و دنیا را به حیرت واداشتیم به دلیل این بود که ملت ایران با همه توان به صحنه آمدند، از جنگ نترسیدند، جنگیدند و مقابله کردند.

در  صادرات نفت موانع فراوانی ایجاد کردند  ولی فورا جایگزین کردیم به جای صادرات نفت و پول نفت، صادرات  غیرنفتی را جایگزین کردیم.

برای اینکه ملت بدانند ۸ سال دولت یازدهم و دوازدهم در مقایسه با هشت سال قبل، ۱۳۰ میلیارد دلار به صادرات غیرنفتی ما اضافه شد. اینکه این دولت چه کار کرده است ، یک قلم آن این است که  ۱۳۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در این هشت سال نسبت به هشت سال قبل تقریبا ۵۹ درصد افزایش داشتیم و این افتخار ماست.

 با همین صادرات غیرنفتی، با تلاش و حرکتی که بخش‌های مختلف در کشور داشتند امروز به این نقطه رسیدیم که هر پنجشنبه در شرایط کرونا و تحریم، افتتاح‌های عظیم داریم. بحث یک میلیون دلار، دو میلیون دلار،نیست در یک روز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افتتاح داریم، این نشان می‌دهد که مسیر درستی انتخاب کردیم.

اینطور شد که به وین آمدند و ایستادند و مذاکره می‌کنند و قبول دارند که تمام تحریم‌های اصلی را برخواهند داشت. الان بحث‌هایی که می‌کنیم روی جزئیات ریز و موارد جزئی است والا آن مسائل اصلی از جمله، تحریم نفت و تحریم پتروشیمی و تحریم کشتیرانی و بیمه و بانک مرکزی و بانکها  را قبول کردند این چیزها تمام شده است یعنی گام اصلی و بزرگ را برداشته‌ایم و توافق اصلی انجام شده البته مواردی هم هست که بحث می‌کنیم برای اینکه به توافق نهایی برسیم اما کار را دولت انجام داد.

من دو ، سه ماه پیش تمام ذهنم مشغول این بود که آیا این دولت و ما می‌توانیم. ما دو بیل می‌خواستیم یک بیل برای اینکه به کمر کرونا بزنیم یک بیل هم می‌خواستیم به کمر تحریم بزنیم. من همیشه فکر می‌کردم این دو بیل را پیدا کنیم و این دو بیل را پیدا کردیم و به کمر هر دو زدیم یعنی حتما دیگر کرونا کمرش شکسته است، امروز انشاءالله با این واکسنی که وارد می‌شود و با واکسن داخلی که ساخته می‌شود در پایان دولت، یک اطمینان نسبی در بحث کرونا داریم البته باید پروتکل‌ها را مراعات کنیم اما کمر کرونا را تا پایان دولت می‌شکنیم، کمر تحریم را هم تا پایان دولت می‌شکنیم و امروز شکستیم.

این افتخار برای ملت ایران است، این افتخار برای صبوری است، هر چه داریم از ملت ایران داریم، هر چه داریم از هدایت رهبر معظم انقلاب داریم انشاءالله خداوند پیروزی نهایی را نصیب ما می‌کند.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا