سیاسی

اما و اگر نامزدهای احتمالی انتخابات برای ورود به عرصه رقابت‌ها

خبرمهم: نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری دو دسته‌اند، برخی برای ورود به عرصه رقابت‌ها تردید دارند و برخی دیگر با عبور از مرحله تصمیم‌گیری برای حضور در رقابت‌ها، به استراتژی انتخاباتی خود و شعارها و رویکردهای دولت آینده خود می‌اندیشند.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم،  حدود ۲ ماه مانده به روز برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نام‌های مختلفی به عنوان نامزدهای احتمالی در فضای سیاسی کشور مطرح است. برخی چهره‌های سیاسی به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند. افزون بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به عنوان نامزد احتمالی مطرح شده که البته خود هنوز از قصدشان برای ورود به گود رقابت‌ها سخنی نگفته‌اند، با این حال تحلیل‌ و تفسیرهای زیادی حول محور نامزدی آنان در فضای رسانه ای کشور مطرح می‌شود.

با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسائلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و …. رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی انتخابات، مورد توجه ناظران است. برخی از مهمترین رویدادها دراین زمینه در ۲۴ ساعت گذشته، شامل موارد ذیل است:

از نامزدهای احتمالی اصولگرا چه خبر؟

 عباسی: انتظار دارم اگر فرد مورد اقبال مردم من بودم، دوستان تمکین و کمک کنند

«محمد عباسی» وزیر پیشین ورزش و جوانان در دولت دهم که از آمادگی خود برای حضور در انتخابات خبر داده، در مصاحبه‌ای گفت: با وجود اینکه در انتخابات قبلی به نفع آیت الله رئیسی کنار رفتم، اگر زمان نزدیک به انتخابات احساس کنم کاندیدایی برتری دارد و مورد اقبال مردم است، به او کمک می‌کنم، البته انتظار دارم  اگر فرد مورد اقبال مردم  هم من بودم دوستان تمکین و کمک کنند.

عباسی یکی از مهمترین دلایل موفقیت‌های دولت‌های نهم و دهم را وجود وزیران حاضر در آن کابینه دانست و گفت: برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ جلسه و مشورتی با کسی نداشته است.

بادامچیان: اگر وحدت حاصل شود، می‌شود کمک کرد و زمینه حضور با یک کاندیدای واحد را فراهم کرد

«اسدالله بادامچیان» دبیرکل حزب موتلفه اسلامی که در جریان نشستی خبری، برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد، در پاسخ  سوالی مبنی بر اینکه «اگر در شورای وحدت از شما خواسته شود که از کاندیداتوری صرف‌نظر کنید، واکنش شما چه خواهد بود»، گفت: تاکنون در شورای وحدت چنین چیزی از ما خواسته نشده است، البته جایگاه شورای وحدت محترم است اما تصمیم حزب را دنبال خواهیم کرد البته پس از ثبت‌نام باید منتظر اعلام نظر شورای نگهبان باشیم اما در پایان اگر همه گروه‌ها به اجماع خب چرا که نه، اگر وحدت حاصل شود، می‌شود کمک کرد و زمینه حضور با یک کاندیدای واحد را فراهم کرد.

خلیلیان: گزینه کسی نیستم، به صورت مستقل آمده‌ام

«صادق خلیلیان» وزیر جهاد کشاورزی در دولت دهم که برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰اعلام آمادگی کرده، گفت: حضور در عرصه انتخابات تصمیم خودم است باید اجازه دهیم مردم گزینه‌ها را انتخاب کنند. آمده‌ام تا گزینه مردم باشم. گزینه کسی نیستم و به‌صورت مستقل خواهم آمد. در روزهای آینده در اطلاعیه‌ای برنامه‌ها و مواضع خود را به اطلاع عموم می‌رسانم.

او در مورد چرایی حضورش در انتخابات گفت: باید اجازه دهیم تجربه‌های موفق به عرصه انتخابات بیایند. از پایین‌ترین رده کاری تجربه کسب کرده و به جایگاه وزارت رسیدم و نظر رئیس جمهور و نمایندگان مردم در مجلس را به خود جلب کردم و تجربه نسبی در چهارچوب وظایف قوه مجریه دارم. این شاخص ها آمدنم به صحنه انتخابات را توجیه می کند.

خلیلیان در مورد رویکرد دولت احتمالی‌اش گفت:  کشور بایستی صاحب یک نگاه نو به مسائل شود و یک تحول اساسی در نحوه اداره کشور داشته باشیم و بتوانیم ملت را بسیج کنیم و یک جهاد سازندگی برای رسیدن به ایران پیشرفته راه بیندازیم. برای همین نام دولت خود را «نگاه نو و تحول اساسی» گذاشتیم.

قاسمی: کسی می‌تواند پیروز شود که دیوارکشی دور خود را حذف کند

«رستم قاسمی» که پیش از این از آمادگی خود برای نامزدی در انتخابات خبر داده، در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره احتمال اینکه شهردار تهران شود، گفت که غیر از نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه دیگری ندارد.

قاسمی درباره جریان و تفکر پیروز در انتخابات آینده هم گفت: هنوز چهره های انتخاباتی مشخص نیستند و چون آن‌ها تعیین کننده هستند که چقدر در جامعه پذیرش و اقبال دارند؛ در این زمینه قضاوت کردن سخت است. به نظر من کسی می‌تواند پیروز شود که دیوارکشی دور خود را حذف کند. من  سال‌ها شاگرد شهید سلیمانی بودم و ایشان خط قرمز داشت اما دیوار دور خود نکشیده بود.

از نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلب چه خبر؟

هاشمی: اگر به خودم باشد سعی می کنم به عرصه نامزدی ورود نکنم

«محسن هاشمی» رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران و رئیس شورای شهر پایتخت که از او به عنوان نامزد احتمالی انتخابات نام برده می‌شود، در واکنش به احتمال کاندیداتوری اش گفت: همچنان بحث در نهاد اجماع ساز بر سر اینکه چه کسانی در انتخابات شرکت کنند ادامه دارند. بنده نیز از سوی حزب کارگزاران به نهاد اجماع ساز پیشنهاد شده ام ولی در یک بلاتکلیفی هستیم که من نمی توانم بگویم که الان حضور پیدا می کنم یا نه.

در حال حاضر درخواست و رجوع به من در حد کسانی که اطرافمان هستند، وجود دارد. نمی خواهم از خودم تعریف کنم ولی احساس بدی نسبت به توانایی خودم ندارم و فائزه نیز من را به عنوان کسی که توانایی دارم تایید کرده است هر چند گفته است که به من رای نمی دهد ولی در هر حال از این جا به بعد دست خودم نیست و اگر به خودم باشم سعی می کنم که به این عرصه ورود نکنم. زمان ثبت نام شاید به من فشار بیاورند که در انتخابات ثبت نام کنم. بنابراین باید منتظر ماند و دید که تا آن مرحله چه تصمیمی خواهم گرفت.

در مورد نامزدها چه می‌گویند؟

قالیباف می‌آید اگر اصولگرایان بر سر حمایت از او اجماع کنند

«عباس سلیمی نمین» فعال سیاسی اصولگرا در گفت وگویی رسانه‌ای گفت: اگر اصولگرایان بر کاندیداتوری محمدباقر قالیباف اجماع کنند او قطعا وارد میدان می شود. اگر چهره هایی مثل آقای رئیسی و آقای قالیباف اجماع اصولگرایان را داشته باشند باید در انتخابات حضور پیدا کنند.

محمدرضا عارف از انتخابات کناره‌گیری نکرده است

«احمد شریف» عضو جبهه اصلاحات ایران، درباره انتشار خبری مبنی بر حذف عارف از عرصه انتخابات، گفت: بعید می‌دانم این اخبار صحت داشته باشد.  اخبار حاکی از آن است که عارف جلسات خود را مرتب تشکیل می‌دهد و در حال فعالیت است، بنابراین نشانه‌ای از کناره‌گیری او نیست و نمود بیرونی برای این اخبار وجود ندارد. /ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا