سیاسی

نامه٣٧ صفحه‌ای خاتمی به رهبری

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، اصلاح‌طلبان همواره بر یک اصل کلیدی تاکید داشته و دارند که لزوم وحدت در کشور بر ای غلبه بر برنامه‌های بدخواهان و دشمنان ایران است. اصلاح‌طلبان به‌خوبی می‌دانند دشمنان با نفوذ در شکاف‌ها و اختلافات در مسیر رسیدن به اهدافشان تلاش می‌کنند؛ بنابراین بارها از منافع خود کوتاه آمدند تا منافع ملی تضعیف نشود که نمونه بارز آن انتخابات ۱۳۹۲ بود. کاندیداهای اصلاح‌طلب در آن انتخابات شانسی برای تایید صلاحیت نداشتند و محمدرضا عارف تنها کاندیدایی بود که مشکلی برای تایید نداشت اما ۲۰ خرداد به تصمیم شورای مشورتی اصلاح‌طلبان احترام گذاشت و کناره‌گیری کرد که دلیل این رفتار اصلاح‌طلبان، آماده‌سازی زمینه برای ورود یک نیروی میانه‌رو به ریاست‌جمهوری بود تا بتواند از موانعی عبور کند که دلواپسان در مسیر اصلاح‌طلبان ایجاد می‌کنند؛ به عبارتی برای اصلاح‌طلبان ورود یک اصلاح‌طلب به پاستور در درجه اول اهمیت نبود، بلکه تحقق منافع ملی با ورود یک نیروی میانه‌رو به واقعیت نزدیک‌تر بود. اصلاح‌طلبان در طول حیات سیاسی خود نشان دادند برای هر اقدامی که به نفع جامعه باشد تردیدی به خود راه نمی‌دهند، مانند دیروز که یک سایت خبری از نامه رئیس دولت اصلاحات به مقام معظم رهبری خبر داد. سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین ایران به رهبر انقلاب نامه نوشته و خواسته برای رفع مشکلات کشور پیشقدم شود. این سایت نوشت که «در نامه خاتمی چالش‌ها و موضوعات پیش روی نظام مطرح شده و از رهبری رهنمود خواسته است. ظاهرا در نامه به مسائلی همچون مذاکرات با آمریکا و انتخابات ۱۴۰۰و حصر نیز اشاراتی شده و از آیت‌ا…‌خامنه‌ای درخواست شده که این مسائل در دوره کنونی حل شود، زیرا اگر این مسائل به‌صورت حل‌نشده به آینده موکول شود، مشکلات سختی برای جمهوری اسلامی به جا خواهد گذاشت.» این نامه با بیان سابقه و گذشته سیدمحمد خاتمی و خانواده او و اینکه «من که بودم و که هستم» آغاز شده و با دغدغه‌هایش برای انقلاب ادامه یافته و با طرح این سوابق بر این پیام تاکید شده که او «هیچگاه علیه انقلاب و رهبری و حاکمیت» نیست. سیدمحمد خاتمی در ادامه نامه از نقش مهم آیت‌ا… خامنه‌ای در محوریت انقلاب سخن گفته و خواسته که رهبری از این نقش برای حضور همه نیروهای سیاسی استفاده کند. آنگونه که رویداد۲۴ مدعی شده در این نامه اصلاح‌طلبان نیروهای وفادار به رهبر و نظام معرفی شده‌اند که توان خود را برای حفظ نظام گذاشته‌اند.

واکنش برادر رئیس دولت اصلاحات 

به دنبال انتشار خبری در رسانه‌های مجازی کشور درخصوص نامه‌ سیدمحمد خاتمی به مقام معظم رهبری، سیدعلی‌خاتمی از دفتر رئیس دولت اصلاحات با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی در این خصوص منتشر کرد. متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است: آنچه پیرامون ارسال نامه جناب آقای سیدمحمد خاتمی به رهبری معظم انقلاب در رسانه‌ها منتشر شده است، تنها گمانه‌زنی رسانه‌ای است. همه کسانی که به کشور و مردم و انقلاب می‌اندیشند، نسبت به سرنوشت میهن اسلامی و ملت و نیز اصلاح امور دغدغه دارند. جناب آقای خاتمی نیز از جمله هرجا و هر مناسبتی اقتضا کند دغدغه‌های خود را عملا‌ به دور از تبلیغات دنبال می‌کنند؛ ولی آنچه به این مقدار راجع به محتوای نامه بیان می‌شود ناشی از حدسیات و گمانه‌زنی‌ است.

  هراس اصولگرایان از یک نامه 

مشخص بود که اصولگرایان در قبال این نامه واکنش منفی نشان می‌دهند چراکه وحدت برای آنها از اهمیت برخوردار نیست و تنها به حذف رقیب فکر می‌کنند، مانند علیرضا مرندی عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که دیروز با تاکید براینکه مردم هم هوشیار هستند، گفت: گروه‌های سیاسی داخلی باید متفقا و به‌وضوح مواضع خودشان را در حمایت از مردم و رهبری اعلام کنند و این را مطالبه کنند که نویسنده این نامه باید به‌وضوح به اشتباهاتشان اعتراف کند و در مراحل بعد، مراجع قانونی راجع به آنها تصمیم بگیرند. وی تاکید کرد: در مقابل خیانت به کشور و مردم نمی‌توان به کسی ترحم کرد، لذا گروه‌های سیاسی هم یادشان باشد که نباید خام چنین اظهاراتی شوند و بدانند که همگی در مسائل کلان بین‌المللی باید پشت سر رهبری حرکت کنند.

 مرور روابط خاتمی با بزرگان کشور

آخرین دیدار رسمی سیدمحمد خاتمی با آیت‌ا… خامنه‌ای سال ۸۴ بود؛ زمانی که قرار بود دولت هشتم به محمود احمدی‌نژاد تحویل داده شود. از آن زمان تاکنون دیداری میان رهبر ایران و رئیس‌جمهور پیشین انجام نشده است. هر چند از سال ۸۴ تا ۸۸ سیدمحمد خاتمی در برخی از مراسمات مانند عزاداری ماه محرم در حسینیه امام خمینی حضور می‌یافت، اما بعد از حوادث انتخابات ۸۸ این دیدار‌ها به‌کلی قطع شد. حتی زمانی که رهبری برای عمل جراحی در بیمارستان بود، تقریبا تمام مسئولان کشور و حتی بازیگران و نویسندگان برای عیادت نزد ایشان رفتند، اما گفته شد که به سیدمحمد خاتمی اجازه عیادت داده نشد. با این حال این روابط به صورت ضمنی ادامه داشته است؛ از جمله سال ۹۳ که حضرت‌ آیت‌ا… خامنه‌ای عمل کرده بود، سیدمحمد‌خاتمی در نامه‌ای به رهبری خوشحالی خود از موفقیت‌آمیز بودن عمل را اعلام کرد: «خبر عمل جراحی موفقیت‌آمیز انجام‌شده موجب مسرت اقشار مختلف در خارج و داخل کشور به‌ویژه ملت بزرگ ایران گردید. گزارش رئیس محترم گروه پزشکی آرام‌بخش خاطر همه علاقه‌مندان در سراسر کشور شده است. با کمال خرسندی از سلامت وجود مبارک، عافیت جنابعالی و دوام عمر شریف را از خداوند بزرگ مسالت داریم. امید است عنایت خاصه حضرت بقیه‌ا… اروحنا له الفدا همواره و در همه حال شامل وجود مبارک باشد. ایام عزت مستدام.» پیش از این سیدمحمد خاتمی زمانی که تهدیدهای ترامپ افزایش یافته بود، طرحی به نام «آشتی ‌ملی» پیشنهاد کرده بود و می‌خواست با هم‌افزایی همه نیروهای کشور، جبهه‌ای در مقابل آمریکا ایجاد کند. با این حال این پیشنهاد مورد موافقت قرار نگرفت. آن زمان رهبر انقلاب گفته بود: «مگر مردم با هم قهر هستند که بخواهند آشتی کنند؟ قهری وجود ندارد…» بار دیگر پس از درگذشت مادر سیدمحمد خاتمی، رهبر انقلاب پیامی تسلیتی فرستاد، اما گیرنده این پیام خواهر سیدمحمد خاتمی بود./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

  1. نمی دانم در نامه به رهبری ایشان چه گفته و چه خواسته است. اما اگر دو جمله را با صورت علنی برای مردم بگوید مشکل حل میشود
    یکم ….بگویند از فتنه گران سال ۸۸ برائت دارند
    دوم…..با قدرتهای خارجی سر و سری نداشته و ندارند.
    والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا