سیاسی

توهم ریاست جمهوری با لیست‌های خیالی

خبرمهم: چند روزی است که لیست‌های خیالی ریاست جمهوری فضای انتخابات را درگیر حاشیه کرده‌اند.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم،  چند روزی است که بازار انتشار لیست‌های انتخاباتی متعدد داغِ داغِ داغ است، لیست‌هایی که البته به لیست‌‌های خیالی مشهور هستند، اما قطعا در جهت دهی به افکار عموی چندان بی تاثیر هم نبوده‌اند؛ لیست هایی که برخی از آنها شوخی و برخی هم تمسخرآمیز به نظر می رسند و در کل فضای انتخابات را به حاشیه برده‌اند.

از همین رو نیز به سراغ برخی از این افرادی که نامشان به عنوان سرلیست یا وزرای این لیست‌های احتمالی مطرح شده رفتیم تا در این زمینه از آنها بیشتر جویا شویم.

در نظام فکری‌مان تشکیل کابینه به این شکل نیست

سید امیرحسین قاضی زاده نایب رئیس اول مجلس با اشاره به انتشار لیست انتخاباتی منتسب به خود، گفت: ایجاد چنین کابینه‌هایی را بی‌ربط و نادرست می‌دانم و به نظرم این چنین کارهایی فضاسازی اطراف شخصیت‌های کشور است. در لیست منتسب به من، برخی اشخاص را نمی‌شناختم که البته با تحقیق متوجه شدم افراد شایسته‌ای هستند. در نظام فکری و اندیشکده‌ای‌مان تشکیل کابینه به این شکل نیست و سلسله نظام‌بندی‌هایی وجود دارد که همه به صورت شفاف از آن مطلع می‌شوند و درباره آن اظهارنظر خواهند کرد.

وی ایجاد لیست‌های منتسب به اشخاص را تحریف فضای انتخاباتی کشور دانست و تأکید کرد: لیست‌هایی هم در فضای مجازی منتشر شده که به ابتذال و جوک شبیه است و این مسئله هم کار درستی نیست؛ در برخی از آنها با شخصیت برخی افراد بازی شد و اگر این گونه کارها دست دشمن است که با دشمن حرف نمی‌توان زد؛ ولی اگر از سوی دوستان اتفاق می‌افتد، باید به سمت روشن کردن افکار عمومی برای انتخاب برنامه، تیم و فرد اصلح برویم نه اینکه با عملیات روانی،  به اشخاص و افراد نسبت‌های مختلف دهیم.

مرتضی طلایی نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران هم فرد دیگری بود که با اشاره به لیست‌های انتخاباتی منتشر شده در فضای مجازی گفت: اخباری که این روزها در شبکه‌های مجازی موجود است حکایت از این دارد که نامزدهای مختلف ریاست جمهوری کابینه‌های خود را هم معرفی کرده‌اند.

او ادامه داد: اگر چه اصل این موضوع امری مثبت است، یعنی افرادی که درصدد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری هستند باید کابینه و برنامه‌های خود را به مردم ارائه دهند، زیرا این موضوع هم در افزایش مشارکت و هم تصمیم گیری شهروندان ما بسیار موثر است، اما فضاهای ایجاد شده نشان از وجود خلاء جدی در تشکیلات حزبی و سیاسی در کشور دارد. به سبب خلاء تشکل‌های رسمی و قانونی این گمانه زنی‌ها تا جایی پیش رفته که بیشتر جنبه شوخی به خود گرفته است؛ معتقدم که ضرورت دارد که تشکیلات‌ متعدد سیاسی و داوطلبان متعدد انتخابات ریاست جمهوری به طور رسمی خودشان در زمینه این لیست‌های منتشر شده موضع‌گیری داشته باشند تا چنین امر مثبتی تبدیل به یک شوخی و تمسخر نشود.

انتشار این لیست‌ها با نام افراد مختلف به صورت هدفمند صورت گرفته است

حمید رسایی نماینده ادوار مجلس با اشاره به انتشار لیست‌های منتسب به نامزدهای ریاست جمهوری گفت: معرفی افراد کابینه توسط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اقدام مناسبی است و می‌تواند به مردم کمک کند تا  با معرفت و شناخت بیشتری در این زمینه تصمیم بگیرند که البته شرایطی را هم لازم دارد. در بسیاری از کشورهای دنیا هم این اقدام رایج است البته نه معرفی کل کابینه، بلکه افراد اصلی آن.

او ادامه داد: متاسفانه در روزهای اخیر شاهدیم که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به اسم چهره‌ها و شخصیت‌های مختلف هم نامزد معرفی شده و هم در کنار آن نامزدها یک تیمی از افراد کابینه را معرفی کرده‌اند، در حالی که هنوز اصل نامزد شدن آن افراد محل تردید است ، طبعا این لیست‌های منتشر شده که نام من هم در برخی از آنها قرار داده شده کذب محض است.

 رسایی افزود: قطعا انتشار این لیست‌های متعدد با نام افراد مختلف به صورت هدفمند صورت گرفته و هدف از آن بیشتر این است که انتخابات خرداد ماه سال آینده از عقلانیت به دور باشد و فضای شایعه و غیر واقعی بر آن حاکم شود. مردم باید دقت کنند و اخبار را صرفا از منابع رسمی به دست بیاورند و توجهی به این مسائل نداشته باشند، زیرا مشکلات امروز کشور ما بزرگ‌تر از این حرف‌هاست.

این فهرست‌‌ها برای از میدان به در کردن رقیب است

پس از اینکه اعضای این لیست‌ها توضیحات خود را در این باره بیان کردند به سراغ برخی از کارشناسان هم رفتیم تا نظر آنها را در این باره بدانیم.

برای مثال حسن بیادی دبیرکل جعیت آبادگران ایران اسلامی درباره دلیل انتشار این لیست‌های انتخاباتی بیان کرد: این فهرست‌‌ها نوعا یا اثباتی و یا سلبی و برای از میدان به در کردن رقیب از عرصه انتخابات است. برخی هم ایجابی و از سوی افرادی است که در صددند تا خود را در جامعه عرضه کنند. البته امر پسندیده این است که افرادی که خود را برای ریاست جمهوری آماده می‌کنند لیستی واقعی با امضای خود در جامعه ارائه دهند تا مردم بدانند که با چه افرادی طرف هستند.

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز هم فرد دیگری بود که با اشاره به انتشار لیست‌های انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری گفت: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ، دشمن سناریوهایی را  از طریق فضای مجازی به عنوان یک جنگ روانی دنبال می‌کند و به دنبال این است که با روش‌های مختلف فضای سیاسی انتخابات آینده را تحت تاثیر قرار دهد.

او ادامه داد: در این جنگ روانی از تخریب شخصیت‌هایی که ممکن است نامزد و یا موثر در انتخابات باشند هم فروگذار نکرده و به دنبال این است که مرجعیت سیاسی را در انتخابات آینده تحت تاثیر قرار داده و با سیاه نمایی مردم را از حضور در انتخابات مایوس کرده و به آنها بگوید که رای‌شان در انتخابات آینده موثر نیست و نمی‌تواند تغییری ایجاد کند.

کنعانی مقدم افزود: علاوه بر این دشمن به دنبال ایجاد شک در موضوع نوع رقابت و یا مشارکت حداکثری است تا اعلام کند که دولت بعدی رقابتی نخواهد بود، بلکه یک دولت حداقلی است تا به این شیوه به یک موازنه منفی دست زده و در زمینه مشارکت سیاسی مردم و انتخابات تاثیرگذار باشد. روش دیگر هم این است که زمینه حضور نیروهای مخالف نظام برای معرفی به شورای نگهبان را فراهم کنند و چون این افراد قطعا تایید صلاحیت نخواهند شد به این وسیله انتخابات را تحریم کنند و شورای نگهبان را هم زیر سوال ببرند. معتقدم که در این میان برخی از نیروهای داخلی هم در این سناریو دشمن به دنبال جایگاه هستند و رسانه‌ها و فضای مجازی به دنبال زمینه سازی برای تحریم انتخابات هستند و مشارکت مردم را کاهش داده تا دولت آینده از کارآمدی لازم برخودار نباشد.

در پایان باید گفت که دلیل اصلی انتشار این فرست‌ها هرچه که باشد این مردم هستند که باید سره را از ناسره و حقیقت را از شایعه تمیز داده و سرنوشت چهار سال بعد یک ملت را رغم بزنند؛‌ مردمی که همیشه سر بزنگاه حضور داشته اند و درست‌ترین تصمیم را گرفته اند. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا