سیاسی

نه «ظریف» به انتخابات ۱۴۰۰

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم،  وزیر امور خارجه درحاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره احتمال کاندیداتوری وی و نیز انتشار لیست کابینه منسوب به وی در فضای مجازی گفت: از محبتی که دوستان به من دارند متشکرم ولی جدیت لیست کابینه منسوب به من همان اندازه است که یک کابینه از شخصیت‌های کارتونی در همین فضای مجازی منتشر شده بود. محمدجواد ظریف تاکید کرد: «تصمیم من همان است که اعلام کرده بودم و نه دشمنی با خدا و نه مردم دارم اما هنوز تصمیم من همان است که اعلام کرده بودم.» اما آخرین تصمیمی که ظریف عنوان کرد، چه بوده که دیروز به آن استناد کرد. ۱۸ بهمن بود که ظریف گفت: «من قصد ندارم وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شوم. قصد من این است که این وظیفه‌ای که الان دارم را انجام دهم. الان فرصت بهره‌برداری از شرایط ویژه سیاست خارجی است. مردم ما ۴سال در برابر جنگ اقتصادی مقاومت کردند و دولتی که این جنگ را به راه انداخته کنار رفته و دولتی که به جای آن آمده میراث‌دار یک شرایط بد خارجی و داخلی است. این یک فرصت برای ایران است. من می‌خواهم از این فرصت از طرف کل جمهوری اسلامی استفاده کنم؛ نه از طرف فردی که داعیه انتخاباتی دارد؛ به همین دلیل دلم می‌خواهد همه دوستان مطمئن باشند که این فرصت برای کشور است؛ نه فرصت برای یک فرد یا یک جناح. بنابراین نمی‌خواهم این بحث‌ها با موضوعاتی که من هیچ علاقه‌ای به آن ندارم به شکلی مخلوط شود که دوستانی موفقیت این مسیر را که موفقیت کشور و مردم است، به‌حساب موفقیت یک فرد بگذارند.»

تدبیر ظریف مقابل مخالفان

بدون شک محمدجواد ظریف یکی از شخصیت‌هایی است که در صورت کاندیدا شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ می‌تواند آرای زیادی را به خودش اختصاص دهد چراکه طی سال‌ها حضور در جایگاه وزارت خارجه نشان داد که برای دفاع از حقوق مردم و کشور ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد و حاضر به پذیرش فشارها برای آسایش مردم است که نمونه اخیر آن دریافت دو کارت زرد در یک روز از مجلس اصولگرا و دلواپس یازدهم بود. در اوسط سال جاری بود که دلواپسان پارلمان ظریف را دروغگو خطاب کردند و علیه برجام شعار دادند اما ظریف شخصیتی نبود که در زمین مخالفان بازی کند؛ بنابراین در آن روز تنها به این جملات اکتفا کرد که «به من ذلیل گفتید درصورتی‌که رهبر انقلاب شجاع گفته بود، به من دروغگو گفتید درصورتی‌که رهبر انقلاب صادق گفته بود.» تجمع‌ها یا تریبون‌های باز علیه ظریف بسیار بوده و هست. نکته قابل تامل آنجاست که دلواپسان و مخالفان وزیر خارجه مدت‌هاست ابایی از اعلام فراخوان برای تجمع علیه ظریف ندارند مانند ۶ بهمن سال گذشته که رسانه‌های دلواپس خبری درباره برگزاری تجمع در اعتراض در اظهارات ظریف با نشریه اشپیگل را منتشر کردند، تجمعی که مجوز قانونی نداشت و ظاهرا دلواپسان برای تخریب شخصیت‌های صاحب‌نام کشور نیازی به رعایت قانون ندارند چون اطمینان دارند برخوردی با آنها نمی‌شود. در ۷ بهمن ۹۸ تعدادی دلواپس در مقابل ساختمان وزارت خارجه تجمع کردند و با سر دادن شعارهایی از جمله «هسته‌ای را دادید رفت، غیرتمان را نمی‌دهیم» خواستار عذرخواهی ظریف از آنچه شدند که به زعم آنها اشتباه بوده است.

دلیل مخالفت با ریاست‌جمهوری ظریف

اما مخالفت دلواپسان با ظریف برای چیست؟ آیا از به سرانجام رسیدن برجام هراس دارند یا می‌خواهند سرپوشی بر اشتباهات دیپلمات‌های همفکر خودشان بگذارند که زمانی در وزارت خارجه مسئولیت داشتند؟ این موضوع فراتر از موضوعات مورداشاره است. در وهله اول دلواپسان تلاش زیادی می‌کنند که مبادا ظریف کاندیدای ریاست‌جمهوری شود چون مطمئن هستند او با رای بالایی به پاستور می‌رسد که در نتیجه آن تحول عظیمی در عرصه دیپلماسی رخ خواهد داد که منافع اقتصادی دلواپسانی را پایان می‌دهد که از تحریم‌ها کسب روزی می‌کنند. همچنین با رئیس‌جمهور شدن ظریف روابط ایران با برخی کشورها که طی سال‌های اخیر تیره شده بود، بهبود پیدا می‌کند و دلواپسان بهانه‌ای برای خودنمایی نخواهند داشت. از سوی دیگر، بارها از سوی دلواپسانی مانند حمیدرضا ترقی مطرح‌شده اصولگرایان باید در موضوعاتی مانند ارتباط با آمریکا نقش نخست را داشته باشند که در صورت ریاست‌جمهوری ظریف این خواسته هیچگاه به واقعیت بدل نمی‌شود.

بازار داغ دعوت و شایعه

اگر ظریف تغییری در تصمیم خود داشته باشد به‌طور حتم مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد، چراکه اعضا و احزاب این جریان بارها تاکید کردند ظریف کاندیدای آنهاست؛ به عنوان نمونه، علی‌محمد غریبانی عضو شورای مرکزی کارگزاران چند روز پیش گفت که محسن هاشمی کاندیدای اصلی کارگزاران است و اگر ظریف کاندیدا شود از او هم حمایت می‌شود. محمدعلی وکیلی فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم گفته بود: «نیاز به شکل‌گیری ائتلافی از نخبگان و آدم‌های کارآمد در همه جناح‌های سیاسی با هدف برون‌رفت کشور از مشکلاتی که امروز با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، وجود دارد؛ هنوز برای اعلام اسامی زود است ولی لاریجانی و ظریف این شانس را دارند.» در این میان برخی اصولگرایان درصدد القای عدم حمایت اصلاح‌طلبان از ظریف هستند یا شایعاتی درباره تصمیم ظریف منتشر می‌کنند که محمد مهاجری از آن جمله است. او نوشت: ظریف برای ثبت‌نام در انتخابات ۱۴۰۰ شرط گذشت! این فعال رسانه‌ای اصولگرا در توئیتی از شرط وزیر امور خارجه برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم خبر داده بود. محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا در توئیتی نوشت: «ظریف شرط خود را برای ثبت‌نام در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام کرد. او در پاسخ کسانی که گفته‌اند ظریف برای تایید صلاحیتش توسط شورای نگهبان تلاش می‌کند گفته است اگر این شورا تضمین قطعی بدهد که صلاحیت مرا رد می‌کند، حتما ثبت‌نام خواهم کرد تا خیال همه برای همیشه راحت شود.»/آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا