سیاسی

روحانی: اگر می خواهید کسی را احضار کنید باید من را احضار کنید

خبرمهم: رئیس‌جمهور گفت: از وزیر ارتباطات تشکر می کنم که کار بزرگی هم وزیر فعلی و هم قبلی کرده اند. کسی را به خاطر پهنای باند نمی توانند محاکمه کنند. این دستور من بوده است. اگر می خواهید کسی را احضار کنید باید من را احضار کنید. وزیر من را نمی توانید احضار کنید.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت با اشاره به امکاناتی که فضای مجازی ایجاد کرده است، اظهار کرد: در این دوران کرونا، فضای مجازی به فضای تنفس برای مردم تبدیل شده است. در این ماه ها که ناچار بودیم به مردم بگوییم در خانه بمانید و کسب و کارهای خود را تعطیل کنید و به بچه ها گفته ایم به مدرسه و دانشگاه نروید. اگر این فضای مجازی نبود مردم چه کار می کردند و یا دانشجویان و دانش آموزان چگونه درس می خواندند و مردم در این شرایط سخت، چگونه سرگرم می شدند.

وی اضافه کرد: من در اینجا از وزیر ارتباطات تشکر می کنم. وزیر ارتباطات ما و وزیر سابق کار بزرگی کردند. پهنای باند کار عظیم و افتخاری برای کشور است. نمی توانند کسی را برای پهنای باند نمی توانند محاکمه کنند. این دستور من بوده و اگر می خواهید محاکمه کنید من را محاکمه کنید. پهنای باند یعنی آزادی مردم در کسب و کار الکترونیک، یعنی از ثبت سفارش گرفته تا بانک مرکزی و گمرک و ورود کالا به انبارها همه را مردم ببینند. پهنای باند یعنی مبارزه با فساد و کسی نمی تواند با مبارزه با فساد مخالف باشد. اگر می خواهید کسی را برای مبارزه با فساد احضار کنید باید من را احضار کنید نه اینکه وزیر من را احضار کنید.

روحانی با تاکید بر اینکه همه وزرای ما در حال تلاش هستند عنوان کرد: فضای مجازی برای مردم شغل و کار درست کرده است، آموزش درست کرده و دبستان و دبیرستان و معلم و شاگرد را به هم متصل کرده است. البته مشکلاتی هم دارد، هیچ کسی منکر این نیست. خب حالا اگر وزیر راه ما آمده جاده و اتوبان درست کرده و در این جاده تصادف می شود آیا باید وزیر راه را بگیرند، مثلا بگویند چون جاده و اتوبان را بزرگ درست کردید ماشین ها با سرعت آمدند و تصادف کردند. آقای وزیر پاسخگو باش؟ نه آقا آن متخلف را باید بگیرید. پلیس باید مراقبت کند. آیا می توان وظیفه پلیس و دوربین را به گردن وزیر راه انداخت.

رئیس جمهور ادامه داد: هر کسی وظیفه ای و مسئولیتی دارد. جاده و اتوبان باید باشد. اتومبیل هم باید باشد. نمی شود اتومبیل را جمع کنیم و بگوییم وقتی اسب و قاطر و الاغ هست چرا ماشین بیاوریم که تصادف شود. بله اینها خطرش کمتر است اما بهره وری اش هم کمتر است. ما وقتی ماشین و ریل و هواپیما و فرودگاه می آوریم. ممکن است تصادف و تخلف هم صورت بگیرد. باید جلوی تخلف را بگیریم و فرهنگ سازی کنیم.

رئیس جمهور همچنین بیان کرد: در فضای مجازی هم درست مانند فضای حقیقی بعضی ها تخلف، سوءاستفاده و دزدی می کنند. بعضی ها ایمان جوان ها را هدف گرفتند. ما باید مراقبت کنیم. همانطور که رها کردن نادرست است بستن هم نادرست است. این موضوع راه دارد و برای آن مراقبت وجود دارد. اگر فضای مجازی نبود ما چطور بیماران کرونا را کنترل می کردیم. با همین اپلیکیشن ها این کار را انجام دادیم. فضای مجازی امروز به ما در بخش های مختلف و در سلامت و آموزش مردم کمک کرده، البته باید مراقبت ها را هم انجام دهیم.

روحانی در ادامه تصریح کرد: از تمام قوا، نیروهای مسلح، مردم و آنهایی که با دولت خوب نیستند و با دولت در رقابتند و یا با دولت قهرند خواهش می کنم که در این شش ماه بگذارید ما کار کنیم. وزیر ما وقت ندارد که بین سه قوه راه برود. از یک طرف در قوه مجریه کار کند. از یک طرف به کمیسیون های مجلس برود و از طرفی به قوه قضائیه احضار شود. کسانی که مسئولیت اجرایی دارند. باید به کارشان برسند و بگذارید کارهای نیمه تمام را انجام بدهیم و به سرانجام برسانیم.

روحانی با بیان اینکه خواهش می کنم در این مقطع همه دست به دست هم بدهیم، اظهار کرد: هم خدمات را به مردم بگوییم و هم نواقص را. ما هر چه متحد باشیم و دست به دست هم بدهیم و یک صدا باشیم دوران جنگ اقتصادی کوتاه و کوتاهتر می شود و هر چه اختلاف و دعوا داشته باشیم یا روبروی هم باشیم و با حیثیت هم بازی و یکدیگر را تضعیف کنیم تحریم ادامه پیدا می کند. درست است که من می گویم توپ در زمین واشنگتن است اما توپ برجام در زمین واشنگتن است و در کلیت مسئله ما خودمان باید کار انجام بدهیم. اگر متحد و یکصدا باشیم به طور حتم زمان پایان جنگ اقتصادی کوتاه تر می شود.

رئیس دولت دوازدهم در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: بودجه هفته آینده در مجلس بررسی می شود و من از همه می خواهم که بیایند درباره آن توضیح بدهند. بگویید بودجه عمومی که ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بوده و الان ۱۱۴۰ هزار میلیارد تومان شده چگونه و چقدر زیاد شده است. چه جوری بالا رفته؟ دوستان افزایش ها را توضیح بدهند و اینکه درآمدها و یا نفت چگونه بالا رفته را توضیح بدهند. وزرا و مسئولین و معاونان هم بیایند توضیح بدهند. این حق مردم است که بدانند. ظاهر بودجه به سرنوشت سال آینده دولت مرتبط است ولی در داخل آن سرنوشت اقتصادی مردم هم هست. اگر شاکله و اهداف بودجه به هم نخورد ما می توانیم با مجلس همکاری کنیم. ولی اگر بخواهد به این صورت جلو برود ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم.

روحانی با اشاره به اینکه در شرایطی وارد دهه فجر می شویم که از همیشه مطمئن تر هستیم جنگ اقتصادی با شکست مواجه شده و در مسیر روزهای پایانی خود است، عنوان کرد: در دنیا یک رژیم فاسد جنایتکار کودک کش و یکی دو کشور کوچک در منطقه کل دنیا یکپارچه به دنیا می گویند چرا زودتر به تعهدات خود باز نمی گردد. این صدای واحد دنیا بسیار مهم است. حالا اروپایی ها ایرادهایی هم به ما می گیرند اما ما از اروپایی ها طلبکاریم و آنها نباید طلبی از ما داشته باشند.

وی افزود: ما خیلی صبر کردیم، یک سال دست روی دست گذاشتیم و گوش دادیم و آنها وعده دادند و عمل نکردند یا نتوانستند عمل کنند. ما بعد از یک سال تعهدات را کم کم کنار گذاشتیم و دو ماه دو ماه جلو رفتیم تا همه تعهدات اجرایی و عملیاتی را در فناوری هسته ای کنار گذاشتیم، اما همیشه گفته ایم هر وقت شما به تعهدات خود بازگردید ساعت بعد ما به کل تعهدات خود باز می گردیم. منطق ما درست است و آنها نمی توانند ایرادی بگیرند.

روحانی اضافه کرد: می بینیم که طرف های تجاری ما در منطقه و جهان شرایط تعامل شان با ما فرق کرده است؛ چرا که آن جنایتکار و شرور بزرگ رفته و دیده اند شرایط متفاوت شده، حالا اینکه کی بتوانیم با دنیا مسائل مان را حل و فصل کنیم بحث دوم است اما باید بدانیم شرایط ما با یکی دو ماه پیش کاملا متفاوت است.

رئیس جمهور همچنین عنوان کرد: امروز ما در تولید شرایط بهتری داریم. ما یک جلسه اقتصادی داشتیم که وزیر صمت در آن از چند مرکز تولیدی در قم و اصفهان نام می برد که لوازم خانگی تولید می کنند و می گفت این کارخانه ها سه شیفت در حال کار هستند. این خیلی مهم است و تولید اینها نسبت به ماه های پیش دو برابر شده است. درست است که بنگاه هایی هم تعطیل شده و صدا و سیمای ما هم گاهی آن بنگاه های تعطیل شده را نیز نشان می دهد اما این طرف را هم ببینید بنگاهی که از یک شیفت به دو شیفت و سه شیفت رفته را هم ببینید.

روحانی ادامه داد: به هر حال مشکلاتی هم وجود دارد و مشکلات را باید با هم حل کنیم. قرار نیست یک عده مشکل را حل کنند و یک عده آن کنار بنشینند. چرتکه بیندازند یا اینکه بدتر به نفع دشمن هورا بکشند، همچین چیزی که نمی شود. این کشور برای همه ماست و همه با هم باید کار کنیم و همه در سرنوشت این کشور شریکیم. اگر چیزی گران یا ارزان شود برای همه است. بالا رفتن ارزش پول ملی، تولید، حرکت و پیشرفت زیرساخت ها برای همه است. دولت در تمام این سه سال در وسط جنگ اقتصادی تحمیلی بوده، هر کسی حق دارد به دولت انتقاد کند، اما هیچ کدام از کسانی که انتقاد می کنند و آزاد هستند و ما هم استقبال می کنیم این جمله را که اولش لازم است بگویند نمی گویند که در جنگ تحمیلی اقتصادی که دولت تلاش می کند ضمن تشکر این پنج تا انتقاد را هم از دولت می کنیم. اگر با این شروع و تمام شود و راه حل و پیشنهاد هم باشد که فبها.

وی همچنین تاکید کرد: انتقاد که سر جای خود خیلی هم خوب و درست است، اما گاهی اوقات روح مردم آزار می بیند که می بینند در این کشور آنهایی که نسبت به دولت با لحن نادرست  صحبت می کنند هم در رسانه ها برایشان آزادی بیان ملحوظ می شود و مصونیت هم دارند و مهر مصونیت پای حرف آنها زده می شود و حتی گاهی پشت پرده تشویق شان هم می کنند.

وی اضافه کرد: از طرفی اگر کسی بخواهد به نفع دولت حرفی بزند باید در روزنامه یا تلویزیون و رادیویی باشد وگرنه تنهایی در خانه که آزادی بیان نیست، همان آدم حامی دولت آزادی بیان و مصونیتش معلوم نیست. من می ترسم بعضی ها حتی بخاطر حمایت از دولت تحت فشار قرار بگیرند. در حالی که ما یک مسیر و هدف داریم و همه باید دست به دست هم بدهیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه طبق آمارها وضعیت سه ماهه دوم سال از سه ماهه اول بهتر بوده است، اظهار کرد: در حالیکه بسیاری از کشورها رشد منفی داشته اند. ما در سه ماهه دوم سال با نفت و بدون نفت رشد اقتصادی مثبت داشته ایم. از ابتدای سال هر وقت در جلسات اقتصادی صحبت کردیم و من پرسیدم در گمرک چقدر جنس داریم تقریبا آمار مشابه بود. یعنی چهار میلیون تن کالای اساسی و هفت میلیون تن کالای غیر اساسی، پس هم جنس می آید هم ارز تهیه می شود و هم خرید مواد اولیه کارخانه و کالاهای اساسی و ضروری صورت می گیرد.

وی با تشکر از گمرکات کشور بیان کرد: گمرکات در این دوران کرونا کار بسیار بزرگی انجام دادند. ما در مسیر گمرک مدرن حرکت می کنیم. الان گمرک ما گمرک موبایل است یعنی یک نفر می تواند با موبایل خود ورود و خروج کالای خود و شرایط گمرکی اش را مشاهده کند. امروز دیگر بازرسی سنتی در حال کنار رفتن است و ایکس ری ها در حال مستقر شدن هستند. کامیون به بنادر می آید، چند لحظه توقف می کند و عبور می کند. این حرکت یک حرکت بسیار خوبی است و زمان کوتاه شده و زمانی تشریفات گمرکی ۲۵ تا ۲۷ روز طول می کشید، اما امروز سه تا پنج روز است و باید مرتب این زمان را کوتاه تر کنیم. خب این کارهای بزرگی است که انجام می شود.

روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: به لطف انقلاب اسلامی امروز این ملت جایگاه بلندتری از ۴۲ سال پیش دارد و بین ملت ها احترام دارد. البته ابرقدرت ها ما را اذیت کردند که ماهیت شان است؛ اما امروز در کشور اراده ملت و آرای مردم حاکم است و تا روزی که در جمهوری اسلامی رای مردم ما همه کاره است شکست نمی خوریم، اما اگر خدای نکرده بر سر رای مردم اما و اگر ایجاد کردیم که ان شاءالله پیش نمی آید آن روز شکست می خوریم.

وی با بیان اینکه امسال شکل جشن انقلاب به خاطر کرونا متفاوت است، گفت: اما دل ها پر از شور انقلاب است. از همان ابتدای انقلاب مقاماتی بعد از پیروزی به تلویزیون های بیگانه غربی آمدند و گفتند این انقلاب بیشتر از شش ماه نخواهد ماند. در این سال های اخیر هم شنیدید که آن آقا گفت سال ۹۷ جشن انقلاب را نمی بینید که اینها حرف های دست چندم است.

روحانی ادامه داد: آنها از یک طرف می خواستند با ترور اقتصادی و جنگ اقتصادی ما را به زمین بزنند و بیایند در این کشور مسلط شوند. گرچه کارهایشان باعث شد مردم سخت زندگی کنند و اذیت شوند اما مردم ما اهداف بلند انقلابی، دینی و ملی خود را هیچ گاه از یاد نمی برند. هر چند ممکن است گله هم از مسئولان داشته باشند که این بحث دیگری است ولی وقتی پای ایران، تمامیت عرضی، استقلال و نظام جمهوری اسلامی به میان می آید دیگر همه غم و مشکلات فراموش می شود و این هدف بلند پیش روی مردم است که باید از آن حراست کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در دهه فجر امسال در بخش های مختلف افتتاح های فراوانی صورت خواهد گرفت، یادآور شد افتتاح پالایشگاه بیدبلند۲ که هفته گذشته انجام شد یک افتخار بزرگ برای ما بود. این پروژه جزو سه مگا پروژه جهان در سال ۲۰۲۰ بوده است. از صدا و سیما و همچنین وزارت نفت خواهش می کنم نسبت به این پروژه بیشتر برای مردم توضیح بدهند که چه کار عظیمی در بخش انرژی و همچنین جمع شدن فلرها و کمک به محیط زیست صورت گرفته است.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی کار بزرگی در زمینه آب در دل کویر انجام شده است که در فاز یک آن پروژه آب از هرمزگان شیرین شد و به کرمان رسید و در فاز ۲ این طرح که در روزهای آینده عملیاتش آغاز می شود از هرمزگان در نهایت تا مشهد الرضا می رود. این پروژه فاز سوم هم دارد و از وزارت صمت خواهش می کنم تلاش کنند تا در همین دولت فاز سوم آن که خطی است که به اصفهان می رسد آغاز شود. این سه طرح عظیم آبی و صنعتی تحولی در شرق کشور است. همانطور که در غرب کشور احیای دریاچه ارومیه یک طرح استراتژیک بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه پنجشنبه این هفته شاهد یک افتتاح بزرگ در بخش کشاورزی و آب و خاک هستیم، گفت: در بخش کشاورزی دولت کار بزرگی انجام داده است. در ابتدای دولت محصولات کشاورزی ما ۹۷ میلیون تن بوده و امروز به ۱۲۳ میلیون تن رسیده یعنی در این هفت سال و نیم ۲۶ میلیون تن اضافه شده، در خوزستان و ایلام ۲۹۵ هزار هکتار احیا، کانال کشی و زهکشی صورت گرفته و ۳۳ هزار هکتار در دشت سیستان انجام شده،

روحانی اضافه کرد: فردا هم طرح بزرگی در غرب که ۲۵ هزار هکتار است رونمایی می شود. در گلستان هم که در سفرها قول داده بودیم زهکشی انجام شود بخشی قبلا انجام شده، ۷۸ هزار هکتار طرح زهکشی افتتاح می شود و ۵۰ هزار هکتار هم برای اجرا ادامه پیدا می کند. در ابتدای دولت زمین های آبیاری نوین یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بود که حالا به دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار رسیده، در گلخانه ها هم ۸.۸ هزار هکتار داشته ایم که الان ۱۵.۷ هزار هکتار شده است. همه این کارها در شرایط فشار اقتصادی و تحریم در دولت صورت گرفته است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به دهه فجر و ایام پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد: ما ایام مبارکی را پیش رو داریم. مخصوصا ۱۲ بهمن که آن روح بلند در کالبد ملت ایران دمیده شد. در این انقلاب هر پیروزی، فرج بعد از شدت بود. هر جا آدم احساس می کرد انگار دیگر گشایشی در کار نیست خداوند گشایشی به وجود آورد.

وی با یادآوری حرکت امام خمینی (ره) از عراق به سمت پاریس خاطرنشان کرد: امام در آن زمان رادیو و تلویزیون و روزنامه ای در اختیار نداشت و فضای مجازی هم مثل امروز وجود نداشت اما خداوند رادیو تلویزیون های تمام دنیا را در اختیار امام گذاشت و این چیز عجیبی و از معجزات انقلاب بود.

رئیس جمهور با اشاره به تصمیم امام برای بازگشت به ایران و فضایی که در کشور وجود داشت بیان کرد: در آن زمان هنوز دولت مستقر و نیروهای نظامی بودند و حتی تهدید کردند که هواپیمای امام را هدف بگیرند اما امام اعتنایی نکرد. حتی در ابتدا که قرار بود ششم بهمن به ایران بیاید به یاران خود گفت که من تنها می روم و کسی با من نیاید. چیزی شبیه شب عاشورا که امام حسین (ع) به یارانش گفت بروید در نوفلوشاتو پیش آمد. البته آن سفر به هم خورد و امام در ۱۲ بهمن به ایران سفر کرد.

روحانی ادامه داد: این سفر خطرناکی بود اما خداوند گشایش فراهم کرد با اینکه عده ای از علمای بزرگ که اسم نمی برم می گفتند که به امام بگویید الان زود است و شرایط آماده نیست پس نیاید اما امام مثل حضرت ابراهیم که بی دغدغه در میان آتش رفت این کار را انجام داد. در آن شرایط هر توطئه ای امکان پذیر بود، اما امام در راه خدا این مسیر را برگزید و خداوند هم یاری کرد.

رئیس جمهور در پایان اظهار کرد: مردم ایران که مردمی ویژه هستند و از لحاظ روح و اراده و در تاریخ بلندآوازه هستند هم در کنار امام ایستادند و هر چه امام گفت گوش کردند و خداوند در سایه این رهبری آسمانی و این فداکاری ملت بزرگترین پیروزی تاریخی را نصیب ایران کرد. امام در روزی پیروز شد که آمریکایی ها امید به کودتا و اروپایی ها امید به تغییرات داشتند و هیچ کس نیز در شرق و غرب دنیا موافق پیروزی انقلاب اسلامی نبود./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا