سیاسی

کرونا انتخابات ١۴٠٠ را الکترونیکی می‌کند؟

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، انتخابات الکترونیک یکی از روش‌های افزایش مشارکت انتخابات در شرایط شیوع بیماری کروناست. مجلس، شورای نگهبان و وزارت کشور به‌عنوان نهادهای مربوط در این حوزه، همگی در پی برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک هستند. این موضوع امید برگزاری انتخابات پیش رو به‌صورت الکترونیک را افزایش می‌دهد. سال ۹۵ بود که مقام معظم رهبری بر «بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در جهت حداکثرسازی شفافیت، سرعت و سلامت در اخذ و شمارش آرا و اعلام نتایج» تاکید کردند. بخشی از این سیاست‌های ابلاغی، صراحتا اعلام کرده بود که «در راستای افزایش شفافیت، دقت و سلامت انتخابات، وزارت کشور موظف است کلیه مراحل انتخابات به‌ویژه احراز هویت رای‌دهندگان، اخذ رای، شمارش آرا و اعلام نتایج را به‌صورت الکترونیک طراحی و اجرا کند». برگزاری انتخابات الکترونیک از وعده‌های دولت فعلی نیز بوده است.

کرونا و کاهش مشارکت در انتخابات

با توجه به شیوع بیماری کرونا و نگرانی مردم از ابتلا به این بیماری در صفوف رای، اجرای سیاست‌های مذکور، مبنی بر الکترونیک شدن انتخابات، بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است. شمارش سریع آرا، کاهش هزینه‌های انتخابات، کنترل مرکزی، شفافیت و جلوگیری از تخلفات بخشی از مزایای انتخابات الکترونیک است. همچنین افراد در هر مکانی که حضور داشته باشند، می‌توانند در انتخابات الکترونیک مشارکت کنند. با تمامی این احوال، متاسفانه وزارت کشور خبری مبنی بر برگزاری الکترونیک انتخابات ۱۴۰۰ منتشر نکرده است. سال گذشته پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها به روش الکترونیک برگزار شد. خوشبختانه هیچ مشکلی در برگزاری این انتخابات به وجود نیامد و معدود ایرادات فنی نیز به‌سرعت رفع شدند. اخیرا سخنگوی شورای نگهبان ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، خبر از جلسات مکرر با وزارت کشور درباره برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ۱۴۰۰ داد. در صورت پیگیری‌های این دو نهاد، امید است که انتخابات پیش‌رو به شیوه الکترونیک برگزار شود. براساس ماده ۴۶ تا ۵۳ لایحه جامع انتخابات، امکان صدور رای سفید برای رای‌دهندگان وجود دارد. پس از شمارش آرا نیز صندوق الکترونیکی و صندوق ثبت با نظارت ناظرین، پلمب شده و همراه نسخه چاپی، صورتجلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات برای بخشداری و فرمانداری مرکز‬ حوزه‏ انتخابیه ارسال ‏خواهد شد. انتخابات الکترونیک می‌تواند از طریق کیوسک‌های مخابرات، اینترنت، تلفن، کارت‌های پانچ و اسکن نوری انجام می‌شود. اکنون کشورهایی مانند: استرالیا، بلژیک، آمریکا، برزیل، فرانسه و هند، انتخابات‌های خود را با روش الکترونیک برگزار می‌کنند. هند را می‌توان اولین کشوری دانست که انتخابات را به‌صورت الکترونیک و در سال ۱۹۸۲ برگزار کرد. در کشورهایی نظیر انگلیس، استونی و سوئیس در سطح انتخابات دولت و در کانادا در سطح انتخابات شهرداری‌ها و نیز در آمریکا و فرانسه برای انتخابات حزبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این راستا زهرا ساعی نماینده مردم تبریز در مجلس دهم در گفت‌وگو با «آرمان ملی» بر مزایای انتخابات الکترونیک پرداخت که می‌خوانید.

بـا تــوجه بــه وجــود بیماری کرونا در کشور و اهمیت برگزاری انتخابات به روش‌های نوین، چه فوایدی در برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک وجود دارد؟

از فواید انتخابات الکترونیکی می‌توان به‌سرعت، سلامت و سهولت در برگزاری انتخابات اشاره کرد. با این حال باید مسائل امنیتی انتخابات از جمله رمزنگاری‌ها دقت کرد تا کسی از خارج کشور به شبکه رای‌گیری نفوذ نکند. این شیوه از برگزاری انتخابات، برای اولین برگزاری هزینه‌های خاص خود را می‌طلبد.

زیرساخـت‌ها و هزیــنه‌های احتمالی این طرح، مانع برگـزاری انــتخـابـات به صــورت الکترونیک خواهد بود؟

شورای نگهبان این شیوه را تایید کرده و وزارت کشور و شورای نگهبان باید با همکاری هم زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک را فراهم کنند. انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده یکی از انتخابات‌‎های مهمی است که در کشور برگزار می‌شود. در شرایط کرونایی، باید به برگزاری الکترونیکی انتخابات سرعت داد.

بــخشی از مردم در شهرستان‌ها با مشکلاتی مانند ضعف شبکه‌ی وب روبــه‌رو هـستند، چه تدابیری بـرای حضور مردم این نواحی در انتخابات اندیشیده شده است؟

این موضوع در مجلس دهم نیز مطرح بود. می‌توان برای شروع، این روش را ابتدا در کلان‌شهرها اجرا کرد. می‌توان با تقسیم‌بندی نواحی، انتخابات الکترونیک را ابتدا در مناطقی که امکان استفاده از وب برای آنها فراهم است، آغاز کرد. این مشکل با توسعه شبکه زیرساختی به‌تدریج حل خواهد شد.

اگــر انــتــخابات در بــعضــی نــواحی بــه‌صورت الکترونیک برگزار شود، سرعــت شمــارش آرا با کاهش مواجه خواهد بود؟

شمارش آرا بیشتر در کلانشهرها زمان‌بر است. اگر عزمی برای برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک وجود داشته باشد، سایر مشکلات به‌تدریج حل خواهد شد. معتقدم الکترونیک شدن انتخابات باعث افزایش اعتماد مردم و افزایش مشارکت در انتخابات خواهد شد. اگر شرایط ایمن و امنیتی که لازمه این شبکه است، به وجود بیاید، انتخابات سالمی خواهیم داشت که مردم در آن مشارکت خواهند کرد./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا