سیاسی

پایان تحریم‌های تسلیحاتی؛ آخر اکتبر

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  وزیر امور خارجه کشورمان درباره تلاش یکجانبه آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد از سوی آمریکا اظهار داشت: آنچه واضح است، کلیه اعضای شورای امنیت به استثنای آمریکا و یک کشور دیگر، رسما اعلام کردند اقدام آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسند. ما دو حالت داریم؛ یک زمان کشورها با موضوعی مخالف هستند و یک موقع می‌گویند آمریکا جایگاه ندارد. اکنون در وضعیت دوم هستیم. محمد‌جواد ظریف شامگاه شنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: آمریکا یک ماه قبل می‌خواست محدودیت‌های تسلیحاتی را تمدید کند. در ایران به اشتباه می‌گویند تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، در حالی که ایران تحریم نیست؛ بلکه برای خرید تسلیحاتی محدودیت داشت و برای خرید باید از شورای امنیت مجوز می‌گرفت. در آن موضوع کشورها با آمریکا مخالف بودند ولی اکنون آنها می‌گویند آمریکا جایگاه ورود به این موضوع را ندارد. رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه محدودیت‌های تسلیحاتی در پایان ماه اکتبر تمام می‌شود، افزود: آمریکایی‌ها قطعنامه‌ای را مطرح کردند که بعد آن را از ۳۵ صفحه به یک قطعنامه چهار‌بندی تعدیل کردند. دو کشور‌ با آن مخالفت کرده و ۹ کشور به آن رای ممتنع داده‌اند لذا به وتو هم نیاز نشد. اکنون ۱۳ کشور به شورای امنیت نامه نوشتند و با اقدام آمریکا مخالفت کردند. ظریف با بیان اینکه اسم مکانیسم ماشه و اسنپ بک که آمریکایی‌ها از آن استفاده می‌کنند، در قطعنامه ۲۲۳۱ نیامده است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها در ابتدا یک کلک زدند و سیاستمداران و رسانه‌ها از آن استفاده می‌کنند. معلوم است پمپئو قطعنامه ۲۲۳۱ را نخوانده و مدام به اوباما و کری استناد می‌کند و می‌گوید اوباما و کری این را گفته‌اند در حالی که برجام را نخوانده است. وی با اشاره به مقاله اخیر جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا خاطرنشان کرد: بولتون می‌گوید سازوکار حل اختلاف، یک سازکار پیچیده و طولانی است. آمریکا می‌گوید ما حق داریم از این سازوکار استفاده کنیم. پمپئو فکر می‌کند سازوکار ساده است؛ در حالی که این‌گونه نیست. او برجام را نخوانده است. بعضی‌ها کتابی را نمی‌خوانند و منتظر فیلم آن هستند، پمپئو هم منتظر فیلم برجام است. ظریف با بیان اینکه گویا بولتون تنها کسی است که قطعنامه ۲۲۳۱ را خوانده است، یادآور شد: همانطور که او گفته این روند طولانی است و همین روند می‌تواند حق وتوی اعضای شورای امنیت را مخدوش کند. یکی از دلایل استناد بولتون به برجام این است که می‌گوید این روند حق وتوی ما را نابود می‌کند و مدعی است منافع راهبردی ما حفظ وتوی ماست. رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آمریکایی‌ها دو سال و نیم قبل اعلام کردند که در اکتبر ۲۰۲۰ محدودیت‌ها ادامه می‌یابد، در سایت وزارت خارجه‌شان روزشمار گذاشتند، قطعنامه ارائه کردند و آن را از ۳۵ صفحه به قطعنامه چهار بندی تبدیل کردند که در آن هم شکست خوردند. آنها روند شکست خورده‌ای را آغاز کردند؛ در حالی که عضو آن نیستند. ظریف درباره تحریم ثانویه کشورها از سوی آمریکا گفت: آمریکایی‌ها قاعده قلدری دارند که همواره از آن استفاده می‌کنند و ممکن است این بار هم استفاده کنند. البته جامعه بین‌المللی باید تصمیم بگیرد که چه کند.

ایران می‌تواند نیازهای راهبردی خود را تامین کند

ظریف در پاسخ به این سوالی درباره فروش سلاح از سوی اروپا به ایران هم اظهار داشت:‌ اروپایی‌ها از ابتدای انقلاب به ما سلاح نفروختند یعنی قبل از قطعنامه ۱۹۲۹ که مربوط به سال ۸۹ است، به ما سلاح نفروختند. وی ادامه داد: یک‌چهارم خریدهای تسلیحاتی در منطقه خلیج‌فارس است و ایران هیچ حضوری در آن ندارد ولی ایران می‌تواند نیازهای راهبردی را با کشورهایی که با ما ارتباط دارند، مانند روسیه و چین تامین کند. هرچند در بسیاری از موارد خودکفا بوده و ارسال‌کننده هستیم. وزیر امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی چه در قضیه کاهش اقدامات در برجام و چه در مسائل دیگر طبق برجام حقوقی و سیاسی عمل کرده و دست بالا را دارد و اروپایی‌ها وقتی آن ادعا را مطرح کردند با مخالفت چین و روسیه روبه‌رو شدند. مسکو و پکن به اروپایی‌ها اعلام کردند ادعای شما در داخل برجام بی‌معناست لذا اگر بخواهند این مکانیسم را طی کنند سازوکار راحتی نخواهد بود. وی تصریح کرد: اسنپ بکی وجود ندارد. هیچ حالت خودکار و اتوماتیکی وجود ندارد. اینطور نیست که هر کسی از مادرش قهر کند بیاید مکانیسم اسنپ بک راه بیندازد. ظریف با اشاره به شکست آمریکا در شورای امنیت افزود: در ۷۵ سال گذشته که شورای امنیت وجود داشته یک‌بار شده که آمریکا طرحی را به شورای امنیت ببرد و دو رای بیاورد. این بی‌سابقه است و برجام چنین کاری کرد. ظریف خاطرنشان کرد: برجام باوجودی که توسط آمریکا نقض شد و همین برجامی که توسط برخی در داخل تشییع جنازه شد، همین برجام نیمه‌جان آمریکا را در شورای امنیت دو بار شکست داده است. وی با بیان اینکه توافق بین‌المللی قرار نیست روابط قدرت را در دنیا به هم بزند، گفت: آنچه ایران را قوی کرده این واقعیت است که ما به مردم خودمان تکیه کرده‌ایم و قدرت ما نیروهای مسلح و مردم ما و توان فنی ماست. وزیر امور خارجه افزود: مردم ما در فشار و مضیقه هستند و من شرمنده مردم هستم اما می‌دانیم تحمل فشارها توسط مردم باعث شکست آمریکا در شورای امنیت شد.

برگشتن به میز برجام به راحتی نیست

ظریف درباره ادعای ترامپ برای توافق یک هفته‌ای با ایران از یک‌سو و اظهارات تند پمپئو علیه ایران از سوی دیگر، تصریح کرد: ترامپ توبه کند، خسارت پرداخت کند، تعهد بدهد. به او ربط دارد، ما نباید کاری کنیم. میز برجام همیشه بوده است اما برگشتن به این میز به راحتی نیست. صدها میلیارد به مردم ما خسارت زده، موجب کشتار مردم شده، سردار بزرگ ما را شهید کرده است. اگر ترامپ این کارها را می‌تواند بکند، یک هفته که سهل است، ۲۴ ساعته هم می‌توانند برگردند. وی ادامه داد: دولت آمریکا دولتی است که سردار سلیمانی را شهید کرده و با کمال وقاحت این مساله را پذیرفته است. دولتی است که مانع دسترسی مردم به دارو شده و موجب شده اقتصاد ایران ضرر کند. آنها می‌گویند ما اقتصاد ایران خسارت زده‌ایم. البته اقتصاد ایران خسارت‌دیده ولی نابود نشده است. آنها فکر می‌کردند سه ماهه همه چیز تمام می‌شود ولی مردم در مقابل ترامپ ایستادند. وی با تاکید بر اینکه ما آنقدر شجاعت داریم که نه‌تنها در برابر آمریکا؛ بلکه در برابر شش قدرت بزرگ مذاکره کنیم، بیان کرد: برجام منافع ایران را در خود نگه داشت، با وجود آنکه روبه‌روی آمریکا نشستیم. ما از مذاکره فرار نکردیم ولی زیر بار زورگویی هم نرفتیم. شجاعت مقاومت را داریم، شجاعت مذاکره را هم داریم. این را باید طرف مقابل انتخاب کند. حرف ما این است که زیر بار سلطه و زور نمی‌رویم./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا