بین المللیسیاسی

ایران: شورای امنیت انزوای آمریکا در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را به نمایش گذاشت

خبرمهم: دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که مخالفت اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با طرح آمریکا برای احیای تحریم‌های ایران، تأکید کرد انزوای واشنگتن در برجام و قطعنامه 2231 را به نمایش گذاشت.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک روز گذشته (سه‌شنبه) بیانیه‌ای مطبوعاتی را درباره اقدام آمریکا برای وضع مجدد تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران صادر کرد.

در ابتدای این بیانیه با تأکید بر مخالفت اکثریت اعضای شورای امنیت با اقدام اخیر واشنگتن برای استناد به «مکانیسم ماشه» آمده بود: «امروز، اکثریت قریب‌ به اتفاق اعضای شورای امنیت بار دیگر، مقبولیت نامه اخیر ایالات متحده مبنی بر آغاز فرایندی برای وضع مجدد تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را رد کردند».

دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک با اشاره به مخالفت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت با نامه اخیر آمریکا علیه ایران ادامه داد: «۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت از جمله طرفین باقیمانده برجام و همچنین ایران از طریق نامه‌های شخصی یا مشترک بشدت صلاحیت قانونی نامه آمریکا را رد کردند».

در ادامه این اطلاعیه در خصوص توافق اعضای شورای امنیت در زمینه عدم توانمندی آمریکا برای استناد به «مکانیسم ماشه» تأکید شده است: «اعضای شورای به صراحت شفاف‌سازی کردند که ایالات متحده بعد از خروج از برجام دیگر عضو برجام نیست و به این شکل حق راه‌اندازی فرایند وضع مجدد تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را ندارد زیرا این حق تنها برای کشورهای عضو برجام محفوظ است».

طبق این بیانیه، اعضای شورای امنیت معتقدند که آمریکا حق خود برای راه‌اندازی فرایند وضع مجدد تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را سلب کرده است و بر این اساس، نامه این کشور  را نمی‌توان به عنوان یک اعلامیه واجد شرایط برای هدف قطعنامه ۲۲۳۱ در نظر گرفت بنابراین در حال حاضر و در آینده فاقد اثر حقوقی است.

دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نیویورک در خصوص موضع ایران درباره نامه اخیر واشنگتن اینگونه شفاف‌سازی کرد: «موضع ایران درباره تلاش آمریکا کاملاً واضح است. آن نامه، از جمله تمامی منابع موجود در آن، پوچ و بی‌اثر است و هیچ‌گونه جایگاه و تأثیر حقوقی ندارد و کاملاً غیرقابل قبول است. استدلال‌های حقوقی محکم و منابع جنبی مبسوط در نامه وزیر خارجه ما خطاب به رئیس شورا موجود است و بعنوان یک سند شورای امنیت صادر شده است».

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل سپس با تأکید بر انزوای آمریکا در شورای امنیت تصریح کرد: «بحث و گفت‌وگوهای امروز در شورای امنیت بار دیگر، انزوای ایالات متحده در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نشان داد و ایران اطمینان دارد که اعضای شورا همچنان مانع از اقدام این کشور در تضعیف سازمان ملل و شورای امنیت خواهد شد».

در پایان این بیانیه در خصوص اتهام‌زنی‌های واشنگتن به ایران گفت: «در خصوص اتهامات بی‌اساس ایالات متحده علیه ایران که در شورای امنیت مطرح شد، باید تأکید شود که تقریباً تمامی مشکلات خاورمیانه (غرب آسیا) از تداوم اشغال فلسطین توسط رژیم اسرائیل و سیاست‌های توسعه‌طلبانه تحت حمایت آمریکای این رژیم و همچنین سیاست‌های مداخله و ثبات‌زدا و اقدامات مخرب ایالات متحده آمریکا نشأت گرفته است و نمی‌توان با هیچ‌ میزان از کارزار بی‌اعتبارسازی (ایران) بر روی این اقدامات سرپوش گذاشت».

روز گذشته (سه‌شنبه)، دیان دجانی»، رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن اشاره به عدم اجماع نظر در این شورا در خصوص طرح آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفت که این شورا در جایگاهی نیست که اقدام بیشتری درباره درخواست آمریکا انجام دهد.

دولت آمریکا روز پنجشنبه (۲۱ اوت/۳۰ مرداد) با ارائه نامه‌ای به رئیس شورای امنیت رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.

آمریکا در این نامه ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده است.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کرد که می‌توانست به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

در آن حالت، تمامی تحریم‌های سازمان ملل نیمه شب ۱۹ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۰ بامداد ۲۹ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می‌شدند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

با این حال، آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به مشارکتش در برجام خاتمه داده و طبق گفته اعضای شورای امنیت نمی‌تواند از حقوق تصریح‌شده در این توافق و متن قطعنامه صادرشده برای تأیید آن استفاده کند.

به همین دلیل، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شده است. خبرگزاری رویترز ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا