اقتصادیبین المللیسیاسی

ترامپ از مکانیزم ماشه چه می‌خواهد؟ / نابودی برجام، تحریک ایران، مشروعیت‌بخشی به تحریم‌ها

خبرمهم: آمریکا ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را فعال کرد. اما این اقدام چه تاثیری بر ایران خواهد داشت؟

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، دولت ترامپ آخرین تیر خود را به سوی ایران شلیک کرد و با فعال کردن مکانیزم ماشه، سعی کرد زمینه بازگشت تحریم‌ها را فراهم کند.

مکانیزم ماشه یا اسنپ بک، مکانیزم جنجالی و پربحثی است که در برجام پیش‌بینی شده و براساس آن، اثبات عدم اجرای تعهدات از سوی ایران، همه تحریم‌های جهانی را برخواهد گرداند.

آمریکا هرچند از برجام خارج شده، اما با این ادعا که در زمان تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ عضو توافق بوده، مدعی شده که می‌تواند از این مکانیزم علیه برنامه هسته‌ای کشورمان ادعا کند.

پیش‌بینی می‌شود هرگونه مخالفت اعضا با خواست آمریکا، با وتوی واشنگتن روبرو شود. این روند، عملا به فروپاشی شورای امنیت و بن‌بست حقوق بین‌الملل منتهی می شود.

محمدجواد ظریف در نامه‌ای به دبیر شورای امنیت، استدلال کرده که با توجه به عدم عضویت آمریکا در برجام، عملا این شورا نباید به خواست ایاللت متحده توجه کند.

به نقل از یک منبع آگاه اگر دبیر شورای امنیت حاضر به قبول درخواست آمریکا نشود یا آن را در دستورکار شورا قرار ندهد، واشنگتن نمی‌تواند نقشه خود برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی را اجرا کند.

با این حال ممکن است نفوذ آمریکا و زخم خوردن ترامپ از رسوایی رای اندک در جریان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، باعث شود این‌بار آمریکا در فشار خود با قلدری بیشتری عمل کند.

اما سوال بسیاری این است که بازگرداندن تحریم‌های ایران چه بر سر اقتصاد می‌آورد؟

واقعیت این است که تحریم‌های کنونی، نه تحریم جهانی، بلکه تحریم‌های یکجانبه آمریکاست. هرچند این تحریم‌ها به دلیل فشار آمریکا ازسوی بسیاری از کشورها اعمال می‌شود، اما مشروعیت جهانی ندارد.

بازگشت تحریم‌های شورای امنیت که در دوره محمود احمدی‌نژاد مصوب شده بود، می‌تواند به تحریم‌ها وجه قانونی داده و با نابودی کامل برجام، اندک تبادلات تجاری کشور را محروم کند. همچنین با واکنش تند تهران، بیم آن می‌رود که دو کشور در آستانه رویارویی قرار گیرند.

نمایندگان مجلس در طرحی، بنا دارند دولت را موظف کنند در صورت بازگشت تحریم‌ها، از برجام خارج شود. این، می‌تواند برگ بدنده‌ای برای ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ باشد که بالاخره موفق به نابودی کامل توافق هسته‌ای می‌شود.

ترامپ همچنین علاقه‌مند به رادیکالیزه کردن منطقه و تحریک ایران به ایجاد یک درکیری نظامی است که هدیه‌ای به جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌روست.

بهترین سناریو در چنین وضعیتی، تلاش دیپلماتیک برای بی اهمیت کردن درخواست آمریکا در شورای امنیت با کمک کشورهای حاضر در برجام است. شکست در این فرآیند دیپلماتیک، آینده را تیره و تار می‌کند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا