اقتصادیسیاسی

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی صمت چه گفتند؟

خبرمهم: جلسه بررسی صلاحیت و رای اعتماد به حسین مدرس خیابانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت هم‌اکنون در مجلس و با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در حال برگزاری است.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، جلسه بررسی برنامه و صلاحیت و رای اعتماد به حسین مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان دستور اول جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در حال انجام است. صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف حسین مدرس خیابانی، وزیر پیشنهادی صمت، به شرح زیر است:

علی بابایی کارنامی، نماینده ساری و میاندرود، نماینده موافق​​​​​​

علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری و میاندرود در این جلسه به عنوان نماینده موافق درباره برنامه‌های حسین مدرس خیابانی برای اداره وزارت صنعت، معدن و تجارت خطاب به نمایندگان مخالف گفت: «حرف‌های شما صحیح است اما چرا مدرس خیابانی باید در این زمینه پاسخ دهد آن هم در شرایطی که دارای سوابق روشن در حوزه صنعت است، چرا باید پاسخگوی ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی باشد. مدرس خیابانی نیابد امروز در مورد سیاست‌های کلان اقتصادی پاسخ دهد، شما سوال از رئیس‌جمهوری را مطرح کردید، چرا وی را به گرو گرفته‌اید. مدرس خیابانی از ابتدای فعالیتش به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و اتاق بازرگانی حمایت کرده و پیوسته پای کار صنعت بوده است. وی طرفدار واردات صفر نیست ضمن این که مباحث تراز تجاری در کشور مهم است.»

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «وزیر صنعت، معدن و تجارت باید پاسخگوی مشکلات حوزه صنعت باشد اما مدرس خیابانی هنوز وزیر نشده است و امروز از جایگاه حقیقی به ما پاسخ داده و از فردا که چنانچه انتخاب شود به عنوان وزیر این وزارتخانه باید پاسخگو باشد. نمایندگان اشتباه نکنید ما زمان نداریم و حتی اگر یک روز یا یک ساعت وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون متولی بماند خیانت است، آن هم در شرایطی که ما این دغدغه را داریم ضمن اینکه مخالف تورم و اشرافی‌گری هستیم. اگر صنعت خودرو و فولاد دارای مشکل است باید به این نکته توجه کنیم که مافیای آنها کسانی هستند که از بیرون شما را مدیریت می‌کنند و برای ارائه سند خودرو و فعالیت‌های ایران خودرو تلاش می‌کردند. ما مجلس یازدهم هستیم و برای ما مردم و تفکرات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مهم است که فرمودند تعامل و کار کارشناسی در وزارتخانه‌ها امروز برای ما مهم است. جوانگرایی از شعارهای مهم مدرس خیابانی است ضمن اینکه دو رئیس کمیسیون صنایع و معادن و اقتصادی برنامه‌های وی را تأیید کردند بنابراین چنانچه به عنوان وزیر انتخاب شود در آینده می‌توانیم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.»

محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه، نماینده مخالف

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مخالفت با حسین مدرس خیابانی گفت: «مخالفت امروز با شخص جنابعالی نیست، بلکه این مخالفت با بیش از یک سال عملکرد ضعیف و غیرمدبرانه بزرگترین وزارتخانه اقتصادی دولت است که معیشت، تولید و اشتغال به آن گره خورده است و متاسفانه شما به عنوان قائم مقام این وزارتخانه و شخص اول کشور در حوزه بازرگانی و بازار سهم زیادی در این ناکارآمدی دارید. بپذیرید که نمی‌توان عملکرد ضعیف یک ساله وزارت شما را نادیده گرفت. رزومه شما برجسته است، اما امروز روز بررسی رزومه‌ها نیست، بلکه روز بررسی عملکردهاست، مباحث مختلفی درخصوص انتصاب شما در این مدت سه ماه مطرح است و یا پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های خاص، اما امروز موضوعات دیگری را مطرح می‌کنم.»

وی با بیان اینکه چند دهه است که تولید ایران در بخش بازرگانی به گروگان گرفته شده است، افزود: «زمانی که شما به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شدید، به چه منظور بوده است؟ اگر نمایندگان به یاد بیاورند، دولت آن زمان اصرار داشت وزارت بازرگانی را تفکیک کنند و شما برای تصدی آن وزارتخانه معرفی شدید که با مخالفت مجلس به عنوان قائم مقام وزارتخانه منصوب شدید و تاکنون نقش همان وزیر بازرگانی را ایفا کردید. حضور شما باعث شد که اختیارات بازرگانی از دست وزیر صنعت خارج شود. در طول ۱۵ ماهی که شما در این وزارتخانه حضور دارید، چه ارزهایی که برای واردات به برخی شرکت‌ها داده نشد. شما به عنوان طرفدار واردات و بازرگانی و تعارض منافع با تولید موجب ذبح تولید شدید. به عنوان مثال در حوزه لبنیات سوال ما این است که چرا باید صادرات شیر خشک ممنوع باشد؟ شیری که شما با قیمت ارزان از کشاورز خریداری می‌کنید و بستن راه صادرات موجب شده بسیاری از صنایع دچار مشکل شود، یا در حوزه نهاده دام‌ها، بنابراین اگر ما امروز به شما رأی دهیم در حقیقت به ادامه همان سلوک اجرایی شما در حمایت از بخش تولید است. شما فرموده بودید که بیش از ۹۵ درصد وقت خود را به شرکت‌های تولیدی و صنعتی اختصاص می‌دهید. حال این اقدام شما چه آورده‌ای برای بخش تولید داشت؟ آیا در حوزه فولاد انحصار برخی افراد شکسته شد؟ کنستانتره و گنداله در انحصار چه کسی است؟ تصور ما این است که برنامه‌های شما با جهش تولید منافات دارد. شما گفته بودید علت نواسانات بازار به جهت شاخص‌های کلان اقتصادی است، حال در این خصوص ملت و مجلس از چه کسی باید سوال کند؟ چرا که بانک مرکزی و وزارت صمت این مشکلات را برعهده نمی‌گیرند. اگر این نوسانات به دلیل شاخص‌های کلان اقتصادی هم باشد، اختلاف قیمت محصولات از درب کارخانه تا بازار به چه دلیل است و مدیریت آن برعهده کیست؟ قیمت همان خودرویی که فرموده‌اید باید افزایش پیدا کند، چرا که خودروسازان در حال ضرر کردن هستند، با چه شاخصی اندازه‌گیری می‌شود؟ اگر در یک سال دیگر هم تصدی این وزارتخانه را برعهده بگیرید، چه تعهدی می‌دهید که با سیاست های فعلی قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند؟.»

حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، نماینده مخالف

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: «خیابانی از نسل قدیم بازرگانی است؛ ما با خیابانی‌ها اختلاف کارشناسی نداریم، مشکل ما قانون‌شکنی آنها است. وزارت صمت براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا ۷ سال است که وظیفه دارد برای کالاها شناسه رهگیری ایجاد کند که این مسئله موجب ایجاد اشتغال میلیونی، کاهش‌ هزینه‌کرد ۲۵ میلیارد دلاری ارز، اخذ مالیات بر ارزش افزوده به صورت کامل و جلوگیری از گران‌فروشی و احتکار می‌شود اما متأسفانه این قانون اجرایی نشده است. از طرف دیگر آن‌ها به جای آن‌که مسئولیت مبارزه با قاچاق کالا را برعهده بگیرند در برنامه پیشنهادی خود عدد قاچاق کالا را برخلاف گزارش تحقیق و تفحص مجلس نصف کردند، آیا با بازی با اعداد قاچاق کم می‌شود. در تمام کشورها چنین فردی را به عنوان اخلالگر در نظام اقتصادی مجازات می‌کنند نه اینکه پیشنهاد وزارت به او بدهند، بهترین دلیل برای عدم رأی به خیابانی سوابق او است.»

حاجی دلیگانی افزود: «خیابانی ۱۵ ماه در جایگاه وزیر صمت فعالیت کرده اما به جای کار قانون‌شکنی بسیاری دارد از این رو رأی مجلس به خیابانی جایزه به مسببان گرانی و احتکار است، به خیابانی بگویید به خیابان امین حضور برود و به کارگرانی که برای خرید جهیزیه آمده‌اند، جواب بدهد. بنده تعهد می‌دهم به هر میزانی که به وی رأی اعتماد دادند من نیز اعتماد کنم. مشکل ما با تصدی وزارت صمت از سوی خیابانی عدم توجه ایشان به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و عدم اقدام به موقع و نبود کار جهادی است.»

سید سلمان ذاکر، نماینده ارومیه، نماینده موافق

سیدسلمان ذاکر با اشاره به برنامه وزیر پیشنهادی صمت، در موافقت با وی، گفت: «مدرس خیابانی بزرگ شده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و سوابق و عملکرد وی حکایت از تجربه لازم در این حوزه است. همه مشکلات کنونی کشور را نباید منوط به سابقه عملکرد کل دولت کرد، همه نواقص و آسیب ها منتسب به خیابانی نیست لذا نباید بدون توجه به مقدمات نتیجه گرفت. مخالفین معتقدند مدرس خیابانی سیاست زده است و از افراد موثر در فتنه در وزارت استفاده کرده است این در حالی است که وزیر پیشنهادی صمت متذکر شد اگر چنین افرادی در وزارتخانه حضور داشته باشند قطعا اخراج خواهم کرد لذا خیابانی فردی فراجناحی است و فراجناحی عمل کرده است، این موضوع را در توجه به تخصص و توجه افراد در واگذاری مسئولیت ها می توان مشاهده کرد.»

ذاکر با اشاره به انتظارات و مطالبات مردم در حوزه اقتصاد، تولید و صادرات در سال پایانی فعالیت دولت، گفت: «مدرس خیابانی اراده جدی برای ساماندهی مطالبات مردم و مبارزه با فساد دارد، همچنین توجه ویژه ای به ظرفیت جوانان و اجرای گام دوم انقلاب دارد.»

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به حضور مدرس خیابانی به مدت یکسال در سمت قائم مقام وزیر صمت و ۳ ماه به عنوان سرپرست این وزارتخانه، گفت: «وزیر پیشنهادی اشراف کامل به نواقص و مشکلات این وزارتخانه دارد، وی به ویژه توجه به احیای واحدهای راکد در تولید این مدت کرده و در برنامه پیشنهادی خود نیز به این موضوع پرداخته است.»

وی ادامه داد: «یکی از مشکلات امروز ما ضعف در حوزه دیپلماسی اقتصادی است و رویکرد مدرس خیابانی توجه به مرزهای اقتصادی است، وزارت خارجه در این حوزه نمی تواند به تنهایی عمل کند و در کنار وزارت صنعت باید نواقص حوزه دیپلماسی اقتصادی مرتفع شود. وزیر پیشنهادی صمت در برنامه خود بر تمرکز بر بازارهای جهانی و صادرات برای تقویت دیپلماسی اقتصادی تاکید کرده است. مسائل و نواقص متعددی در این حوزه وجود دارد و ما به عنوان نمایندگان مجلس می توانیم بعد از اخذ رأی اعتماد با حمایت از وی، تحقق برنامه توجه به معیشت مردم را تسهیل کنیم، همچنین با نظارت و استفاده از ابزارهای نظارتی چون تذکر، سوال و استیضاح مسائل را پیش ببریم. محصولات کشاورزی نیز آسیب دیده است و صادرات این محصولات باید هرچه سریع تر انجام شود، بنابراین طبق برنامه وزیر پیشنهادی این کار به زودی انجام می شود و دولت باید زیرساخت های بازگشت ارز را فراهم کند.»

عباس گودرزی، نمابنده بروجرد، نماینده مخالف

عباس گودرزی هم گفت: «این مجلس هیچ دعوای جناحی با هیچ یک از مسئولان کشور ندارد و شاخص ما انقلابی‌گری، منافع مردم و معیشت اقشار ضعیف است. وزیر پیشنهادی توان جمع کردن وزارت صمت را ندارد، شما ۱۵ ماه در حساس‌ترین شرایط کشور، در بالاترین سمت در وزارت صنعت اختیار داشتید و حوزه بازرگانی را نیز مدیریت کردید اما نتیجه‌ای حاصل نشد. به طور رسمی اعلام شد که افزایش قیمت و تورم کالاهای اساسی بیش از کالاهایی بود که به آنها ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق گرفت. سوال اینجاست که این ارزها کجا خرج شد و چرا باعث شد مافیا مملکت را از بین ببرند.»

گودرزی در ادامه خطاب به رئیس مجلس با تأکید بر تغییر رویه در اخذ رأی اعتماد تاکید کرد کارچاق‌کن‌ها در راهروهای مجلس متولد می‌شوند که باید جلوی آنها گرفته شود. این نماینده مجلس با بیان اینکه بیشترین اختلاف قیمت از درب کارخانه تا بازار در زمان تصدی سرپرستی وزارت صمت از سوی مدرس خیابانی بوده است، اظهار داشت: «در آن زمان پراید ۱۳۲ درصد و سایر کالاها همچون کنجاله، میلگرد، آهن و … با درصدهای بالا افزایش قیمت داشته‌اند لذا به گفته شخص رئیس‌جمهوری بدبختی ما از تحریم نیست بلکه از سوی مدیریت است.»

علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار، نماینده مخالف

علی اصغر عنابستانی نیز گفت: «مردم زیر چرخ‌های گرانی و تورم ناشی از سیاست‌های غلط دولت در حال له شدن هستند و باید به داد آنها برسیم. عملکرد ۱۵ ماهه آقای خیابانی نشان از اتفاقات عجیب و غریب نظیر کاهش ۲۰ درصدی تولید خودروسازان دارد. علی رغم تاکیدات آقای خیابانی مبنی بر رشد تولید خودروسازان اما در ماه‌های اخیر تولید ایران خودرو از ۲۲۰۰ دستگاه به ۱۶۰۰ دستگاه و در سایپا از ۲۰۰۰ به ۱۵۰۰ دستگاه رسیده است و کف پارکینگ‌ها نیز مملو از خودرو شده است.»

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صمت ادعا می‌کند به دلیل نبود قطعه، خودروها در کف پارکینگ مانده‌اند، حال این سوال مطرح می‌شود که شما مسئول چه کاری هستید، بیان کرد: «قیمت میلگرد از ۳ هزار و ۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته، از سوی دیگر در سه ماهه اخیر بهای لوازم خانگی ۴۰ درصد بیشتر شده است. آیا خبر دارید قیمت لپه ۳۶ هزار تومان شده است؟ چرا مردم باید تخم مرغ را شانه‌ای ۳۰ هزار تومان بخرند؟ ما چگونه به شما با این قیمت‌ها رأی اعتماد دهیم؟ به دلیل کمبود نهاده‌های دامی و کوتاهی آقای خیابانی، قیمت مرغ افزایش یافته است. حاضر نشدن رئیس‌جمهوری در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت، نشانه بی‌اهمیت بودن آقای خیابانی برای ایشان است. نمایندگان نباید به وزیر پیشنهادی رأی دهند تا رئیس‌جمهوری فردی را به مجلس معرفی کند که برای وی اهمیت داشته باشد.»/پانا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا