اجتماعیاقتصادیسیاسی

عدم اعتماد- دروغگویی؛ بحران امروز جامعه

خبرمهم: اتفاقات چند ماهه اخير، مشکلات اقتصادي و معيشتي و... باعث شده تا امروز جامعه اعتماد لازم را به رويه‌هاي موجود و برخي مسئولان نداشته باشد و با ديده ترديد به آنها بنگرد. در اين بين، جريان‌هاي سياسي نيز تلاش مي‌کنند تا هر چه بيشتر اين اعتماد خدشه‌دارشده را ترميم کنند. اصلاح‌طلبان به‌عنوان جرياني که محوريت مطالبات مردم را دارد همواره در اين راستا پيشقدم بوده است. محمدرضا عارف رئيس بنياد اميد ايرانيان مي‌گويد: «حاکميت اگر نتواند در مسير تقويت و بازتوليد اعتماد بين ملت و حاکميت گام بردارد، نمي‌تواند بر بحران‌هاي کنوني و آينده فائق آيد.»

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم،  اتفاقات چند ماهه اخیر، مشکلات اقتصادی و معیشتی و… باعث شده تا امروز جامعه اعتماد لازم را به رویه‌های موجود و برخی مسئولان نداشته باشد و با دیده تردید به آنها بنگرد. در این بین، جریان‌های سیاسی نیز تلاش می‌کنند تا هر چه بیشتر این اعتماد خدشه‌دارشده را ترمیم کنند. اصلاح‌طلبان به‌عنوان جریانی که محوریت مطالبات مردم را دارد همواره در این راستا پیشقدم بوده است. محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان می‌گوید: «حاکمیت اگر نتواند در مسیر تقویت و بازتولید اعتماد بین ملت و حاکمیت گام بردارد، نمی‌تواند بر بحران‌های کنونی و آینده فائق آید.»

بازیابی اعتماد عمومی

جامعه در حوزه‌های مختلف با مشکلات بسیاری روبه‌رو است که پرداختن به هر کدام وقت بسیاری می‌طلبد. اما با این حال بسیاری بر این باورند که مهم‌ترین مشکل جامعه امروز بحران اقتصاد و معیشت است که دامن‌گیر مردم شده و در این روزگار کرونایی شرایط را بیش از پیش بر مردم سخت کرده است. البته هر کس که کوچک‌ترین اطلاعاتی از شرایط فعلی کشور و علل و عوامل بروز چنین شرایطی داشته باشد می‌داند که گرچه دولت با برخی عملکردهای انتقادآمیز و نامناسب در به‌وجودآمدن چنین شرایطی قصور کرده اما نباید همه تقصیرها را هم به گردن آن انداخت. چراکه فشار تحریم‌ها از یک‌سو، تاثیرات کرونا از سوی دیگر و تاثیر مسائل بین‌المللی بر اقتصاد کشور بیش از هر چیزی در وقوع چنین شرایطی تاثیرگذار بوده‌اند. با این همه برخی معتقدند آنچه امروز جامعه را از دولت دور می‌‌کند نه فقط مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بلـکه بحران اعتماد است. به قرائت بسیاری از کارشناسان، امروز بحران اعتماد بسیار فراتر از مسائل روزمره پیش‌روی مردم است. آنچه مسلم است اگر دولت و مسئولان شرایط را به نحوی مدیریت نکنند که رضایتمندی ‌نسبی جامعه حاصل گردد و گپ و گسست موجود میان جامعه و مسئولان به نحوی پر نشود با بروز بحران اعتماد اگر هم مسئولان صادقانه و بدون پرده‌پوشی با مردم سخن بگویند دیگر جامعه سخت این گفتار را باور می‌کند. لذا بهتر آن است که از هم‌اکنون با رویکردهای مثبت در راستای حل مشکلات مردم صادقانه به بازیابی آن بخش از اعتماد عمومی که خدشه‌دار شده بپردازیم.

چالش اصلی جامعه

رئیس بنیاد امید ایرانیان در نشست شورای‌عالی این تشکل که به صورت ترکیبی حضوری و مجازی برگزار شد بر لزوم آسیب‌شناسی جدی فعالیت‌ها و برنامه‌ها و نقد و بررسی عملکرد بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد. محمدرضا عارف گفت: بر این باوریم که در شرایط فعلی کشور، تشکل‌های مردمی بیش از تشکل‌های سیاسی می‌توانند و باید نقش‌آفرین باشند و اعتنای مردم به نخبگان اجتماعی و فرهنگی بیش از نخبگان سیاسی شده است. به همین دلیل ضرورت فعال‌تر شدن بنیاد امید ایرانیان و اهمیت حضور موثر بنیاد بهتر خود را نشان می‌دهد. عارف با مرور ماموریت‌های بنیاد امید ایرانیان، یادآور شد: تلاش ما در بنیاد امید ایرانیان به‌عنوان یک موسسه فرهنگی و اجتماعی که در مسائل راهبردی ورود دارد این بوده است که در قالب گفتمان اصلاحات، چالش‌های اصلی کشور را احصا و برای حل چالش‌ها راه‌حل‌هایی با توجه به ظرفیت کشور ارائه دهیم که این روند باید با جدیت و تلاش بیشتر ادامه پیدا کند. نماینده تهران در مجلس دهم با بیان اینکه معتقدم مشکل اساسی کشور در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی است، تاکید کرد: اینکه چرا اعتماد مردم به مسئولان و حاکمیت کمرنگ شده به نظــرم ورای مسائل مدیریـــتی به مسائل فرهنگی برمی‌گردد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رواج دروغ و عدم صداقت با مردم مشکل و چالش اصلی امروز جامعه ما است، بر ضرورت تلاش حاکمیت برای بازسازی سرمایه اجتماعی، کاهش شکاف حاکمیت و ملت و تقویت اتحاد و انسجام ملی تاکید کرد و اذعان داشت: حاکمیت اگر نتواند در مسیر تقویت و بازتولید اعتماد بین ملت و حاکمیت گام بردارد، نمی‌تواند بر بحران‌های کنونی و آینده فایق آید.

از منافع گفتمانی عبور نمی‌کنیم

محمدرضا عارف ابراز داشت: ما نه از اصلاح‌طلبی عبور می‌کنیم، نه از آن عقب می‌نشینیم. معیارمان برای اصلاحات هم منافع و مصالح ملی است. برخی حرف‌ها را به‌‌خاطر کشور، ملت و نظام تحمل می‌کنیم، اما اگر ببینیم مصالح کشور و ملت‌مان در خطر است، حتما سکوت نمی‌کنیم. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برای از‌بین‌بردن معضلات اجتماعی، همچون فقر، فساد و تبعیض باید به یک تغییر رویه کلان دست زد و نیاز به یک عزم عمومی و ملی است هشدار داد که ادامه این رویه بحران‌های عمیقی را برای کشور و نظام رقم می‌زند. وی به موضوع حکمرانی خوب اشاره کرد و گفت: من در نامه اخیرم به مردم عزیز ایران درباره حکمرانی خوب صحبت کردم ما نیازمند رعایت اصول حکمرانی خوب هستیم. نمی‌توانیم با اقدامات‌مان گسترش طبقه آسیب‌دیده را شاهد باشیم. نمی‌توانیم طبقه متوسط و نخبه کشور را تضعیف کنیم، نمی‌توانیم رویه‌های ضد علمی و ضد توسعه و پیشرفت داشته و انتظار بهبود اوضاع را داشته باشیم. عضو مستعفی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بیان کرد: نمی‌توانیم دستاوردهای جامعه نخبگان و دانشگاهیان را در زمینه‌های اجتماعی نادیده بگیریم و انتظار معجزه داشته باشیم. وی همچنین با بیان اینکه متاسفانه امروز فضای عمومی کشور با تندخویی، اهانت و تهمت و افترا همراه شده است و این زیبنده انقلابی که دایه فرهنگی داشت نیست، خاطرنشان کرد: هنر عده‌ای سرمایه‌سوزی شده است و برای نیل به این هدف دروغ می‌گویند و تهمت می‌زنند. عارف تصریح کرد: تلاش ما در بنیاد امید ایرانیان باید حاکمیت اخلاق در کشور باشد. برای حاکمیت اخلاق در کشور حاضریم هزینه بدهیم که تاکنون هم داده‌ایم حاضریم بسیاری از حرف‌های ناروا را تحمل کنیم ولی از منافع گفتمانی خود عبور نکنیم. برای تقویت همبستگی در جریان اصلاحات بسیاری از بداخلاقی‌ها را تحمل می‌کنیم./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا