اجتماعیقضایی

آزمون وکالت سال ۹۸ با تمام اما واگرهایش برگزار شد

خبرهای فوری: آزمون وکالت سال ۹۸ سرانجام پس از ابهامات و حواشی که برایش ایجاد شده بود امروز ۸ آذر برگزار شد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری،‌ آزمون وکالت از سوی اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری کشور هرساله و بصورت سراسری و توسط سازمان سنجش کشور برگزار می شود.

اما امسال حرف و حدیثهای زیادی برای برگزاری این آزمون مطرح شد.

همزمان شدن برگزاری این آزمون مهم با برگزاری آزمونی دیگر با همین محتوا و اهمیت از سوی مرکز امور وکلای قوه قضاییه اولین ترس را در بین داوطلبان ایجاد کرد که مبادا آزمون کانون وکلا برگزار نشود.

از سوی دیگر این موضوع هم مطرح شد مبنی بر این که دیوان عدالت اداری رای داده که  آزمون وکالت لغو بشود.

در این ارتباط هم شهبازی نیا رئیس اتحادیه کانون های وکلا گفت: قرار نیست با رأی دیوان عدالت، آزمون کارآموزی وکالت لغو شود بنابراین داوطلبان نگران نباشند چراکه این آزمون حذف نشده و هشتم آذر برگزار می‌شود.

وی در باب ممنوعیت کانون های وکلا از صدور پروانه نیز گفت: این خبر کذب بوده و چنین تصمیمی از سوی دیوان صادر نشده و آنچه اتفاق افتاده است صدور قرار رد تقاضای ابطال ماده ۴۵ آئین نامه اجرائی قانون استقلال کانونهای وکلا (در باب صدور پروانه کارگشائی) بوده که مقام مسئول در دیوان عدالت با استدلالهایی از جمله استناد به آئین نامه تعلیق شده توسط رئیس قوه قضائیه، شکایت شاکی را رد کرده است.

وی تصریح کرد: بنابراین قرار صادره، هیچ ارتباطی به آزمون وکالت ندارد و معلوم نیست چگونه قرار رد شکایت یک نفر به صدور، دستور علیه نهاد دیگری تعبیر شده است.

شهبازی نیا گفت: آئین نامه سال ۸۸ توسط مرجع تصویب یعنی رئیس وقت قوه قضائیه تا تصویب قانون تعلیق شده و رئیس قوه تصمیمی در مورد اجرای آن نگرفته است.

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری کشور ادامه داد: این آئین نامه منعی برای آزمون ایجاد نکرده است و مهمتر از همه اینکه اصولا مستند برگزاری آزمون وکالت، قانون کیفیت اخذ پروانه کارآموزی وکالت و قانون استقلال کانونهای وکلای دادگستری است و حذف آن جز با تصویب مجلس میسر نیست؛پس از داوطلبان آزمون وکالت می خواهیم به این شایعات توجه نکنند و اخبار صحیح راجع به آزمون را صرفا از طریق سایت اتحادیه پیگیری کنند.

وی افزود: حسب توافق با سازمان سنجش آموزش کشور و به منظور کاهش اضطراب داوطلبان از حیث نداشتن فرصت کافی در آزمون امسال که ۸ آذرماه برگزار می شود، مدت پاسخگوئی به سوالات با نیم ساعت افزایش نسبت به سالهای قبل، ۱۵۰ دقیقه تعیین شده و مطابق استانداردهای علمی، این مدت حداکثر زمان مجاز برای آزمونهای تستی است.

ابهام دیگر در این آزمون، ظرفیتهای پذیرش بود، که گفته می شد برای انحصارزدایی از جامعه وکالت، ظرفیتهای پذیرش در استانها تغییر خواهد کرد.

در این باره جدول حاوی ظرفیت‌ کانون‌های وکلای دادگستری در آزمون ۳ سال گذشته منتشر شد.

بر اساس این جدول، مجموع ظرفیت امسال ۳۴۵۱ نفر است که نسبت به سال گذشته ۳۷۱ نفر افزایش داشته است.

بیشترین ظرفیت در کانون مرکز صورت گرفته و در مقابل افزایش ظرفیت اغلب کانون‌ها، کاهش ظرفیت چشمگیر در دو کانون قم و فارس و کهگیلویه و بویر احمد قابل توجه است.

به هرصورت با تمام ابهامات و حواشی مطرح شده، آزمون وکالت سال ۹۸ امروز صبح در تمام استانهای کشور برگزار شد.

سازمان سنجش هم اعلام کرد که داوطلبان در صورت بوجود آمدن هرگونه مشکل در فرآیند برگزاری حداکثر تا تاریخ ۱۴.۹. ۹۸  از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی با این سازمان مکاتبه کنند.همچنین نظر به حساسیت آزمون اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری  سال ۱۳۹۸، مقتضی است صرفاً کلیه اخبار و اطلاعات مرتبط با تخلف وتقلب درآزمون یاد شده را با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org (قسمت گزارش تخلف درآزمون ها) و یا صندوق پست الکترونیکی (ایمیل ) به نشانی [email protected]  و یا شماره تلفن های ۲- ۰۲۶۳۶۱۸۲۱۵۱ به اداره کل حراست و حفاظت آزمون های این سازمان منعکس کنند.

در همین رابطه نیز رییس کانون وکلای مرکز خطاب به داوطلبان آزمون وکالت ۹۸ پیامی صادر کرد.

 عیسی امینی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز، به مناسبت برگزاری آزمون وکالت ۹۸ با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود برای داوطلبان آزمون آرزوی موفقیت کرد:

فارغ التحصیلان حقوق چشم امید به موفقیت در آزمون ورودی کارآموزان وکالت دادگستری دارند. اسکودا به نمایندگی از کانون های وکلای دادگستری کشور و پس از بررسی و دقت کامل، اجرای تمامی مراحل این آزمون را به سازمان سنجش کشور سپرد تا متقاضیان و شرکت کنندگان در این آزمون بتوانند بی دغدغه در انتظار نتیجه تلاش خود بمانند.

سعی همه مدیران نهاد وکالت بر این بوده است که آزمونی سالم، متعارف، معقول و متناسب برگزار کنند. زیرا افتخار کانون وکلای دادگستری در این امر است که هر ساله این ازمون را برگزار نموده و هیچگاه سلامت این ازمون دستخوش تردید نشده است.

امیدوارم دوستان  در آزمون روز جمعه در پناه پرودگار باشند و بدون استرس، با آرامش و دقت و همراه با تمرکز در آزمون شرکت کنند و به نتیجه زحمات و آرزوهای خود دست یابند.

رمز پیروزی در روزها و ساعات نهایی،استراحت بیشتر، داشتن آرامش و اعتماد به نفس با توکل به خداست. کافی است فراموش نکنیم اشخاص موفق ادوار گذشته الزاما بهتر از ما نبودند و صرفا پاداش تلاش گذشته و آرامش و دقت روز آزمون خود را با نتیجه قبولی بدست آورند. پس با حفظ عزت نفس و ایمان به خود، موفقیت را ببینیم و بنده هم آرزوی موفقیت دارم./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا