استانیخراسانقضایی

نجفی در یک قدمی قصاص

خبرهای فوری: همان طور که انتظار می رفت، وکلای نجفی در آخرین جلسه دادگاه، مهم ترین نکته دفاع خود را مطرح و با تشکیک جدی در موضوع عمد بودن  قتل  میترااستاد توسط نجفی، عملا سعی کردند قتل را شبه عمد  جلوه دهند

به گزارش بخش قضایی سایت خبرهای فوری، وکیل نجفی در همین زمینه فهرستی مبسوط از ایرادات،تناقضات و ابهام هایی را که به گفته وی در کیفرخواست وجوددارد،  مطرح و به طور مشخص به شکل  دفرمه شده  گلوله ای که باعث قتل میترااستاد شده اشاره کرد. البته قاضی دادگاه و کارشناس اسلحه هم پاسخ های مفصلی به این ایرادات دادندو به نوعی قاضی فرضیه وکیل نجفی مبنی بربرخورد غیر مستقیم گلوله به مقتول را رد کرد . فرضیه ای که نقطه کانونی دفاع گودرزی بود. در این جلسه البته پاسخ دکمه های پیراهن مردانه کشف شده در صحنه جنایت که متعلق به نجفی نبود، روشن شد.در سوی دیگر اما برادر میترا استاد همچنان بر قصاص قاتل تاکید کرد.

در ابتدای سومین جلسه دادگاه، قاضی محمدی کشکولی گفت: امروز ادامه دفاعیات آقای گودرزی وکیل مدافع نجفی را استماع می‌کنیم و اظهارات کارشناسان بررسی صحنه جرم را می‌شنویم.وی با بیان این که  دادگاه به ارزیابی ایرادات وکلای نجفی می‌پردازد، افزود: ایراداتی که موثر در تصمیم دادگاه است، مرتفع شده است. ابهاماتی وجود دارد که ان‌شاءا… روشن خواهد شد و جلسه را در وقت مقرر به پایان می‌رسانیم.

گودرزی:موکلم اقرار به قتل شبه عمدی دارد

در ادامه حمیدگودرزی یکی از وکلای محمدعلی نجفی با حضور در جایگاه با وارد کردن ایرادات ماهیتی به نواقص شکلی، گفت: موکلم اقرار به قتل شبه عمدی دارد در حالی که نماینده دادستان بر اساس ماده ۱۶۴ قانون آیین دادرسی کیفری معتقد به قتل عمد از سوی موکلم است‌، این در حالی است که شاهدی وجود ندارد و حرف‌های آقای آقازاده به عنوان راننده نیز نمی‌تواند دلیلی بر اثبات نظریه دادستان باشد.گودرزی تاکید کرد: این کیفرخواست دچار نواقصی است. گودرزی  با بیان این که اقرار باید طبق موادی از قانون مجازات اسلامی روشن باشد و در غیر این صورت فاقد اعتبار قانونی است، ادامه داد: افعال صادره از متهم فاقد عمد بوده است و گواهی هم وجود ندارد، در نتیجه کیفرخواست ناقص است و بر خلاف موازین قانونی صادر شده است که استدعای عنایت دارم. این وکیل تصریح کرد: دادسرا در تحلیل واقعه رخ داده حتما مستحضر بوده که موضوع شلیک به میترا استاد از سه جنبه می توانسته انجام شود؛ یکی اصابت گلوله به قفسه سینه، دیگری اصابت گلوله به دست و دیگری هم اصابت گلوله به جسم سخت و کمانه کردن. دادسرا این ها را لحاظ نکرده است. وی ادامه داد: در کیفرخواست به فیلم‌های موجود استناد شده است ولی موکل من آن زمان در شرایط بحرانی روحی به سر می برده و هدف فشارهای رسانه ای قرار داشته است و ده‌ها خبرنگار دور او را گرفته بودند. وکیل نجفی گفت: آقای نجفی هیچ گاه در اعترافات خود نگفته است که اسلحه را گرفتم و مستقیم به سمت میترا  شلیک کردم. موکلم هیچ گاه به قتل عمد اعتراف نکرده و تمام صحبت‌هایش از روز اول یکی بوده است. وی افزود: نجفی بارها گفته است که میترا شانه من را گرفته بود و چند بار گفتم ول کن که این کار را نکرد و کنترلی روی اسلحه نداشتم.گودرزی بیان کرد: گفته دادستانی که اعلام شده نجفی به قتل عمد اعتراف کرده با مندرجات پرونده مطابقت ندارد و از ایرادات پرونده است.  وکیل مدافع نجفی گفت: صرفا قتل شبه عمدی بوده و برای آن سه دلیل داریم  که یکی اعترافات نجفی است.  وی افزود: دادسرا باید روشن کند که شلیک  گلوله به سمت مقتول  مستقیم بوده یا غیر مستقیم تا مجهولات رفع شود. اگر شلیک گلوله مستقیم باشد، نشان می‌دهد که قتل عمدی است و اگر شلیک غیر مستقیم باشد، نشان می‌دهد که متهم نمی‌دانسته که گلوله به کجا اصابت می‌کند. ما می گوییم که نجفی در زمان شلیک کنترلی روی خود نداشته است.

 در این پرونده ۲ فرضیه مطرح است

وی با بیان این که در این پرونده دو فرضیه  مطرح است، افزود: یک شلیک مستقیم به قفسه سینه؛ که این فرضیه با توجه به این که گلوله کج به قفسه سینه اصابت کرده کاملا رد است. فرضیه دوم این است که گلوله به دست و سپس به قفسه سینه خورده باشد و با توجه به این که گلوله به صورت کج به قفسه سینه اصابت کرده و سپس به  قلب آسیب رسانده است، باز هم نشان می‌دهد که این فرضیه مردود است. وکیل مدافع نجفی تصریح کرد: من می خواهم امروز فرضیه سوم را مطرح کنم و آن این است که این امکان وجود دارد که گلوله به سقف یا کاشی‌ها شلیک شده  و سپس به صورت غیرارادی و غیرقابل پیش بینی و از سمت بالا به ناحیه قفسه اصابت کرده باشد.

 نجفی به صورت مستقیم به مرحومه شلیک نکرده است

گودرزی ادامه داد: ابعاد گلوله ۱.۲ است و تشخیص این مورد برای کارشناسان اسلحه شبیه چهار عمل اصلی است که کاملا واضح و روشن است. آقای نجفی به صورت مستقیم به مرحومه شلیک نکرده و تمام دلایل در پرونده و شواهد نشان می دهد که قتل غیرعمدی است.  وی افزود: جدال و کش و قوس بین متهم و مرحومه به شکلی بوده که اسلحه کاملا به دست خانم استاد چسبیده بود و براثر شلیک های غیرارادی و کمانه کردن گلوله و طی طریقی به قفسه سینه مرحومه اصابت کرده است. اگر گلوله به صورت مستقیم به بدن مرحومه اصابت می‌کرد، حتما باید از بدن وی خارج می شد.وی افزود: بررسی‌های انجام شده روی گلوله و بررسی‌های سرگرد عزتی و همچنین دفرمه شدن گلوله نشان می‌دهد که گلوله مستقیم به بدن وی اصابت نکرده است.  گودرزی گفت: قدرت کاری گلوله در اسلحه کالیبر ۹ میلی‌متری در این حادثه وجود ندارد و با اصابت به در، دیوار و کاشی حکایت از اصابت غیرمستقیم دارد، این اسلحه مسلسل نیست بلکه نیمه اتومات است و برای شلیک‌های بعدی پشت‌سر هم شلیک می‌کند. کارشناس اسلحه‌شناسی گفته این اسلحه استاندارد بوده و  دست‌کاری نشده است. وی اعتراض خود را به دادگاه وارد دانست و گفت: نباید در چنین پرونده‌های مهمی فقط یک کارشناس از ابتدا تا انتها اظهارنظر کند، اشتباهات فیزیک جنایی از اول مطرح بوده است. گودرزی ادامه داد: سرهنگ عزتی می‌گوید ایشان نیم خیز التماسی داشته است اما اگر این طور بود ایشان با اصابت گلوله به بیرون از وان می افتاد.گودرزی گفت: ما می‌گوییم قابل پیش‌بینی نیست که گلوله پس از دیوار به کجا اصابت می کند، ما می خواهیم این موضوع به کمیسیون ارجاع و بررسی شود که آیا گلوله می تواند به بدن بخورد و دفرمه شود؟ وی با بیان این که ما بحث قتل شبه عمد را داشتیم گفت: موکل بنده با توجه به شلیک غیر ارادی اتهام قتل عمدی را ندارد و ما برای اتهام قتل عمد درخواست برائت را داریم.

قاضی:ایرادات و ابهامات وکیل بررسی می شود

قاضی کشکولی بعد از اتمام دفاعیات گودرزی وکیل نجفی گفت: ما ایرادات و ابهامات را به روش‌هایی که در قانون پیش بینی شده بررسی می کنیم. اقرارها باید به واقع باشند و زمانی ارزش دارند که با دلایل موجود در پرونده مطابقت داشته باشند. وی افزود: آقای نجفی در دو جلسه گذشته در کمال عقل و آرامش مطالب خود را مطرح کرده است.قاضی کشکولی در ادامه تاکید کرد: ایرادات و ابهامات وکیل مدافع در قالب اماره قضایی قابل بررسی است که به نحوی ادله علمی هم محسوب می‌شود.

نجفی:اگر قصد کشتن میترا راداشتم از روش های دیگری استفاده می کردم

در ادامه رئیس دادگاه از محمدعلی نجفی خواست که با حضور در جایگاه به ادامه دفاعیات خود بپردازد که نجفی نیز در بخشی از دفاعیات پایانی خود گفت:من وقتی وارد حمام شدم در یک شرایط پیش بینی نشده قرار گرفتم و سینه به سینه رو به روی خانم میترا استاد قرار گرفتم بعد گلوله ها به صورت غیر متعارف شلیک شد و اولین گلوله زمانی بود که دست اش را گذاشت روی شانه هایم و من کمی به عقب رفتم و گلوله شلیک شد. اگر قصد قبلی داشتم، چرا بعد از آخرین شلیک که میترا در وان افتاد، هیچ گلوله ای شلیک نکردم بنابراین قصد شلیک از همان اول را نداشتم.نجفی در ادامه خواستار یک تیم کارشناسی جدید در زمینه نوع اصابت گلوله به میترا استاد شد.نجفی بیان کرد: قصد کشتن میترا را نداشتم اگر قصد کشتن او را داشتم از روش های دیگر استفاده می کردم و فرد دیگری را برای کشتن میترا می فرستادم.
در ادامه قاضی سوالاتی رااز نجفی کرد و سپس فیلم لحظه ورود نجفی در بازسازی صحنه جرم در دادگاه پخش شد.

بحث درباره گلوله تغییر شکل یافته

در ادامه قاضی کشکولی از میررئیسی پزشک پزشکی قانونی خواست تا در جایگاه قرار بگیرد.
میررئیسی نیز گفت: حاشیه ساییدگی ناشی از سوختگی دست که بر اثر گلوله ایجاد شده، بعد از اصابت گلوله سوراخ بزرگی در پشت دست ایجاد کرده است. بعد از معاینه جسد و جراحت یک و دو سانتی متری این اختلاف نظر شکل گرفت و بعد از پاک کردن لخته خون و معاینه دقیق اصابت گلوله به کف دست مشخص شد موجب خرد شدن استخوان دست و نیز سوراخ روی قفسه سینه شده است. قاضی از نجفی پرسید: وقتی مرحومه اسلحه را دید ترسید، وقتی دست شما را گرفته بود حالت تدافعی داشت یا تهاجمی؟
نجفی گفت: نمی‌دانم چرا ترسید، دو شب قبل آن را دیده بود. شاید عکس‌العمل غیرارادی داشت. چند بار به او گفتم ول کن، منظورم این بود که  انگشتم را از روی ماشه بردارم. وحشت صدای گلوله‌ها طوری شد که دستم را رها نمی‌کرد.  گودرزی گفت: در بررسی‌ها اعلام شده سه گلوله به کمد، گوشه وان، دیوار و بالای وان و آخرین هم به دست و بدن خورده است اما من این جا وارد علم کارشناسی می‌شوم و می‌گویم آن گلوله‌ای که به گوشه وان خورده همان است که به دست اصابت کرده است .  قاضی گفت: دلیل محکم علمی می‌خواهد. قدرت اسلحه این را نمی‌گوید.
وکیل گفت: دفرمه شدن یعنی این که گلوله به جسم سختی خورده باشد نه به بدن. شکل نصف گلوله از بین رفته است.  قاضی گفت: البته شکل گلوله از بین نرفته، ضربه خورده و کمتر از یک سوم گلوله موجود است. حتی با چشم مسلح ضربه وارد شده قابل شناسایی نیست و انگار گلوله سالم است.  در ادامه مجدد گلوله ضربه دیده شده بررسی شد که قاضی گفت این اظهارنظر قضایی می‌خواهد. بقیه دفاعیات را بگویید.  رئیس دادگاه در این هنگام با اشاره به اظهارات وکیل مدافع نجفی گفت: این که گاز  و سی جی آر چرا از دست مقتوله برداشته شده باید بگویم که قطعا اگر از دست آقای نجفی هم برداشته می‌شد، مثبت بود. جمع آوری قرائن دیگر هم شاید در پرونده بی‌تاثیر باشد، هرچند بررسی‌های لازم انجام می‌شود.قاضی کشکولی گفت: تعداد سلاح‌های استفاده شده و تعداد پوکه‌ها روشن شده است بنابراین تقاضاهایی که آقای گودرزی داشته هیئت قضایی خود را بی نیاز از آن می‌داند مطلبی نیست که ما بخواهیم دادرسی را ادامه دهیم و به این نواقص بپردازیم.

مهیار: دکمه ها متعلق به من است

در ادامه دادگاه، قاضی از مهیار صفری پسر میترا استاد خواست در جایگاه قرار گیرد و قبل آن به عکاس‌ها هشدار داد که لطفا عکس نگیرید.رئیس دادگاه از مهیار صفری پرسید: تعدادی دکمه داخل سالن کشف شده، این دکمه‌ها ناشی از چه بوده است؟مهیار صفری گفت: من در ساعت ۱۲:۱۰ به خانه آمدم و با جسد مادرم روبه رو شدم و پیراهنم را پاره کردم زیرا دچار شوک عصبی شده بودم.وی افزود: دکمه مال پیراهن من است.قاضی پرسید: لباست را عوض کردی؟ که مهیار صفری پاسخ داد: زیر پیراهنم تیشرت داشتم و با همان بیرون رفتم و به خانواده‌ام خبر دادم.مهیار صفری پیراهن اش را آورده بود و در دادگاه باز کرد و نشان داد.
در ادامه قاضی محمدی کشکولی با تفهیم دوباره اتهامات و نحوه مرگ میترا استاد، سه اتهام نجفی اعم از مباشرت در قتل عمدی، صدمه غیرمنتهی به فوت و حمل  سلاح غیرمجاز را به او تفهیم کرد. نجفی از قاضی در خواست کرد که  بند چهار آخرین دفاع او را مورد توجه قرار دهد و گفت: خواهشمندم همان طور که کارشناس اسلحه درخواست تشکیل هیئت بررسی اسلحه را داده، این موضوع مورد توجه قرار گیرد، زیرا دو نظریه وجود دارد، یکی این که تیر به دست ایشان برخورد کرده و وارد سینه شده و پس از برخورد به قفسه سینه، در پهلو مانده است و نظریه دوم این که تیر به دیوار برخورد کرده و به قفسه سینه ایشان اصابت است که برای اثبات این که کدام یک از این دو فرضیه صحیح است، نیاز به کار کارشناسی است. اگر تیر از بالا به کف دست ایشان شلیک و به قفسه سینه خورده بود، محل پرتاب ایشان در حمام متفاوت بود.من قصد قبلی برای شلیک و قتل نداشتم و  همه شواهد نیز همین مطلب را تأکید می‌کند. وی در پایان از درگاه خداوند درخواست عفو و بخشش کرد و گفت: به خانواده مرحومه استاد و بازماندگان تسلیت می‌گویم و از خداوند برای آنان صبر و اجر درخواست دارم‌.

وکیل:شما نظریه ما را نپذیرفتید

در ادامه گودرزی وکیل مدافع محمدعلی نجفی خطاب به قاضی محمدی کشکولی گفت: شما به این موضوع رسیدید که فرضیه اول را پذیرفتید که گلوله به دست و سپس به سینه مرحومه برخورد کرده است و این یعنی فرضیه ما مبنی بر شلیک به دیوار و سپس برخورد به بدن مرحومه را نپذیرفتید. ما با این مواجه ایم که  امر محال را تشخیص هویت نپذیرفته است و بهتر بود که پزشکی قانونی درباره دفرمه شدن گلوله توضیح دهد. دادگاه می‌خواهد که به اقرار موکل اکتفا کند اما موکل بنده اقرار به قتل عمد نداشته بلکه گفته است قتل شبه عمد است. این پرونده مشکلاتی داشته که مربوط به عجله های بی مورد بوده است.

انتقاد قاضی از وکیل نجفی

در ادامه قاضی محمدی کشکولی درباره ایرادات گرفته شده از سوی وکیل مدافع آقای نجفی گفت: آن چه جناب عالی مطرح کردید، بیشتر شکلی است. تلاش هیئت قضایی این است که بر اساس موازین  قانونی و در چارچوب قانون آیین کیفری به پرونده رسیدگی شود و  بر اساس قانون و اختیاراتی که به رئیس دستگاه قضایی داده شده است، دادگاه علنی برگزار شد.
قاضی محمدی کشکولی خطاب به گودرزی وکیل نجفی  باانتقاد از  برخی از اظهارات وکیل، گفت:  شخص شما از خیلی از ایراداتی که پیشتر مطرح کرده بودید، عدول کردید.شما هم در مقام دفاع، وارد مباحث قضایی شدید که در این باره از شخص شما گله‌مند هستیم.  در پایان جلسه دادگاه، قاضی ختم رسیدگی را اعلام کرد و گفت: در مهلت قانونی حکم صادر می‌شود.
*در حاشیه دادگاه گودرزی وکیل نجفی در پاسخ به سوالی مبنی بر  این که آیا برای گرفتن رضایت وارد عمل شدید یا خیر گفت: تلاش کردیم ولی هنوز به نتیجه نرسیده ایم.وکیل مدافع محمدعلی نجفی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا قاضی با هیئت کارشناسی موافقت می‌کند یا خیر؟ گفت: به نظرم با آخرین دفاعی که اخذ شده احتمال این موضوع ضعیف است زیرا زمانی که آخرین دفاع مطرح می‌شود تحقیقات به پایان می‌رسد.
*برادر میترا استاد بار دیگر در حاشیه دادگاه  بر قصاص متهم پرونده قتل خواهرش تاکید کرد.

پاسخ کارشناس اسلحه به ایرادات وکیل نجفی

سپس سرگرد عزتی راد  کارشناس اسلحه نیز درباره بررسی‌های خود گفت: درباره این که این دو نفر با هم درگیر بودند، بحثی نداریم. برای ما محرز است که درگیری و کشمکش وجود داشته است و تیراندازی نجفی دقیق نبوده یا بی هدف بوده است.  وی با بیان این که دو فرضیه نوشته ‌شد، گفت: خشاب این اسلحه ۱۵ تیر می‌خورد اما این سلاح  درلحظه شلیک ۱۳ تیر داشته است. هشت تیر را که برای ما آوردند و پنج تا هم در صحنه پیدا شده است. از این پنج تا یکی به کمد یکی به گوشه وان و یکی به دیوار خورده که در فیلم هم مشخص بود و یکی دیگر هم به دیوار سر دوش اثابت کرده و گلوله آخر همان است که به بدن وارد شده است.  سرگرد عزتی راد با اشاره به اظهارات وکیل مدافع نجفی گفت: گلوله ۹ میلی متری اگر به بدن وارد شده مدور خواهد بود و با توجه به ابعاد سوراخ که بیضوی است، نشان می دهد که مستقیم نبوده است. وی افزود: گلوله‌ای که ۹ میلی متر و از اسلحه برتا باشد اگر به سینه بخورد از بدن خارج می شود و به این دلیل بود که پنج متر را گرفتیم اما چرا گلوله خارج نشده است چون به کف دست خورده و ضرب آن گرفته شده است.
سرگرد عزتی راد ادامه داد: شلیک به سمت وان به صورت مستقیم بوده در صورتی که در جلسه قبل گفتیم شلیک به سمت کمد مستقیم بوده که این را اصلاح می‌کنیم البته این موضوع در روند دادگاه اشکالی ایجاد نمی‌کند زیرا گلوله آخر باعث فوت شده است. وی افزود: گلوله‌ای که به دست اصابت کرده، مستقیم بوده است. یک تیر هم به دست و هم به بدن خورده است.
سرگرد عزتی راد بیان کرد: تعدادی از روکش‌های گلوله تجزیه شده‌اند که نشان می‌دهد به جای سختی برخورد کرده است. یکی از گلوله‌ها به دیوار حمام و بعد به سقف برخورد کرده است که آثار گچ هم روی فشنگ وجود دارد. یک گلوله هم داریم که دفرمه شده است. قاضی از سرگرد عزتی پرسید: علت دفرمه شدن گلوله اصابت به جسم سخت است یا برخورد به بدن مقتوله؟ وی گفت: گلوله ابتدا به بدن و سپس به بدن برخورد کرده است اما ممکن است به جسم سخت هم خورده باشد. یک گلوله از بدن مقتوله پیدا شده است و  نظر من برای علت کج شدن گلوله برخورد به بدن مقتوله است. گلوله از کف دست وارد و از پشت دست خارج و مجدد از قفسه سینه وارد و در پهلوی چپ متوقف شده است.

تفاوت مجازات قتل عمد و شبه عمد

جرم قتل عمد دارای مجازات قصاص نفس است. یعنی اولیای دم مقتول (ورثه‌ شخص مقتول به جز زوج و زوجه) می‌توانند خواهان قصاص یعنی کشتن قاتل شوند. البته ممکن است اولیای دم گذشت کنند یا این که به جای قصاص، دیه دریافت کنند.اما قتل غیر عمد در یک تقسیم کلی به دو گروه شبه عمد و خطای محض تقسیم می شود که قتل شبه عمد  به دلیل عمدی نبودن مجازات قصاص منتفی می‌شود. مجازات قتل شبه عمد پرداخت دیه توسط خود مرتکب است همچنین مرتکب به یک تا سه سال حبس نیز محکوم می شود. /روزنامه خراسان

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۳ دیدگاه ها

  1. خدا بحق خداوندیش اقای نجفی رو از گرفتاری سنگین که توسط این خانم براش بوجود اومده نجات بده ان شاالله کار به قصاص و اعدام کشیده نشه . ان شاالله خدا کمش کنه .اللهم صل علی محمدوال محمدوعجل فرجهم

  2. آقای نجفی بزرگترین اشتباهش ازدواج با این مرحومه بوده ولی وی نباید قصاص شود چون اگر مبخواست میترا استاد را از بین ببرد ، برایشان بسیار آسان بود، این قتل با تصمیم قبلی نبوده و ابن اتفاف در اثر تشنجی که بین طرفین روی داده بوجود آمده والا با یک تبذ هم میتوانست وی را بکشد.. عشق پیری گر بجنبد سر به رسوایی زند . متاسفم

  3. حیف آقای دکتر نجفی نیست به خاطر یک زنی که سوابق زندگی اش نشان می دهد خدای ناکرده از جامعه بشری حذف شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا