نوروزی، حقوقدان: مجموعه عزل و نصب‌های دولت فعلی بر‌اساس صلاحیت افراد نیست بلکه در یک شبکه سیاسی منفعت طلب صورت گرفته./ باید از کسانی که قوانین را به شکل تبعیض آمیز تصویب و اجرا می‌کنند، بپرسید که چرا یک نیرو یا نهادی برای مقابله با افرادی که تعرض جسمی و روانی به زنان دارند، وجود ندارد؟

خبرمهم: نوروزی، حقوقدان: قانون علیه اسیدپاشی، مسموم‌سازی و برای مبارزه با هرگونه تعرض جسمی و روانی به زنان وجود دارد اما دستگاه‌های مسئول این قوانین را اجرا نمی‌کنند.

نوروزی، حقوقدان: متاسفانه انواع مزاحمت‌ها برای خانم‌ها رایج است و تحت تعقیب قرار نمی‌گیرند، اگر هم دستگیر شوند به سهولت آزاد می‌شوند، چون یک جریان مخالف حقوق زنان با تفکرات بسیار متصلب، خشن و غیر‌قانونی که از لحاظ شرعی و فقهی هم کاملا مردودست، پشتوانه این افراد است. /من به موارد ریختن سطل ماست بر سر یک خانم و آن ماجرای عکس‌برداری یک روحانی، اسیدپاشی در اصفهان و ماجرای تولید مسمومیت در مدارس دخترانه را نیز اضافه می‌کنم که در هیچ‌کدام مشخص نشد کار چه کسانی بوده. 

به گزارش بخش قضایی سایت خبرمهم، کامبیز نوروزی، حقوقدان در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: موضوع ایجاد مزاحمت و جنایت علیه زنان در معابر عمومی متاسفانه موضوع بسیار دردناکی است که تقریبا متداول شده و بدون مجازات می‌ماند. من به موارد ریختن سطل ماست بر سر یک خانم و آن ماجرای عکس‌برداری یک روحانی، اسیدپاشی در اصفهان و ماجرای تولید مسمومیت در مدارس دخترانه را نیز اضافه می‌کنم که به طور قطع و یقین هر‌دو مورد، سازمان یافته و گسترده بود و دانش‌آموزان زیادی مسموم شدند و در اصفهان هم مشخص نشد که این اسیدپاشی‌ها کار چه کسانی بوده. بر‌اساس تحلیل جرم‌شناسی می‌توانیم بگوییم که این‌ها سازمان یافته بودند و حمایت می‌شدند. البته کجا و چگونگی‌اش را ما نمی‌دانیم ولی متاسفانه انواع مزاحمت‌ها برای خانم‌ها رایج است و تحت تعقیب قرار نمی‌گیرند و معمولا برخوردی نمی‌شود. اگر هم دستگیر شوند به سهولت آزاد می‌شوند، چون یک جریان مخالف حقوق زنان با تفکرات بسیار متصلب، خشن و غیر‌قانونی که از لحاظ شرعی و فقهی هم کاملا مردودست، پشتوانه این افراد است. 

وی ادامه داد: قانون علیه اسیدپاشی، مسموم‌سازی و برای مبارزه با هرگونه تعرض جسمی و روانی وجود دارد اما دستگاه‌های مسئول اجرای قانون این قوانین را اجرا نمی‌کنند. 

نوروزی در پاسخ به این سوال که چرا یک نیرو یا نهادی برای مقابله با افرادی که تعرض جسمی و روانی به زنان دارند، وجود ندارد؟، گفت: باید این سوال را از کسانی که قوانین را به شکل تبعیض‌آمیز تصویب و اجرا می‌کنند، پرسید که چرا یک نیرو یا نهادی نهاد برای مقابله با افرادی که تعرض جسمی و روانی به زنان دارند، وجود ندارد؟ در‌واقع در یک منازعه سیاسی غیر‌قانونی گروه‌های فشار علیه زنان فار‌غ‌البال علیه زنان به اعمال خودشان ادامه می‌دهند. 

این حقوقدان تاکید کرد: باید وقتی علیه زنان هم اقدام می‌شود مجریان قانون بدون هر ملاحظه و در‌نظر گرفتن منافع سیاسی یا گروهی با بزهکاران مقابله کنند. مثلا اگر عمل آن مردی که ماست ریخت روی سر یک خانم را مقایسه کنیم با اسیدپاشی، طبیعتا اسیدپاشی را یک جنایت بسیار بزرگ و خطرناک می‌بینیم ولی حتی عوامل اسیدپاشی هم مشخص نشد که چه کسانی بودند و چرا این کار را انجام دادند. مسئله در‌حال حاضر اجرای قانون با رعایت حقوق زنان است اما به خصوص در یک سال اخیر این مسئله بسیار مغفول مانده. تمام نیروی یک دولت باید مطلقا و منحصرا بر‌اجرای قانون استوار باشد. هیچ حکومتی اجازه و حق ندارد که در جهت منافع گروهی و حزبی قانون را نقض کند ولی این اتفاق متاسفانه سال‌هاست که در ایران با یک سرعت بالایی در‌حال فراموشی است.  

کامبیز نوروزی، حقوقدان در پایان نسبت به واکنش‌های زیاد در فضای مجازی به پست جدید جمیله علم‌الهدی و انسیه خزعلی در دانشگاه تهران گفت: ما اگر به مجموعه عزل و نصب‌های دولت فعلی دقت کنیم، می‌بینم که هیچ‌کدام بر‌اساس صلاحیت افراد برای آن سمت صورت نگرفته بلکه در یک شبکه سیاسی منفعت طلب صورت گرفته و در خیلی از مواقع آن فردی که سمتی را گرفته اصلا سابقه تجربی و تحصیلات مربوط به آن سمت را نداشته و نه حتی شخصیت اداری آن‌ها در این حد نبوده. همین موارد باعث ضعف‌های بسیار زیاد در دولت فعلی و دستگاه‌های اجرایی مختلف شده است. البته شهرداری به دولت ربطی ندارد ولی تحصیلات و سابقه اجرایی شهردار تهران هیچ ارتباطی با شهرداری ندارد. در وزارت‌خانه‌ها و شرکت‌های دولتی نیز این روال قابل مشاهده است. 

خروج از نسخه موبایل