قضایی

آزمون وکالت ۱۴۰۰ با دخالت های فراقانونی به موقع برگزار نشد

خبرمهم: رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه به تعویق برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: دخالت های فراقانونی عامل عدم برگزاری به موقع این آزمون بود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه به تعویق برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: دخالت های فراقانونی عامل عدم برگزاری به موقع این آزمون بود.

به گزارش بخش قضایی سایت خبرمهم، روح الله وکیلی در مراسم جشن سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل که ظهر امروز(هفتم اسفند) برگزار شد، بااشاره به شرایط این روزهای کانون های وکلا، اظهار کرد: تا پیش از سال ۱۳۱۵ کانون وکلا زیرمجموعه وزارت عدلیه بود و امر انتخابات و گزینش هیات مدیره، صدور پروانه و سایر امور مربوط به نهاد وکالت در این وزارت انجام می گرفت.

وی با بیان اینکه نهاد کانون وکالت طی دهه های گذشته روزگار پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته، اعلام کرد: ما حرفه و استقلال خود را سیاسی نمی دانیم، اما این روزها اتفاقاتی می افتد که گویا در حال رجعت به سال ۱۳۱۵ و ماقبل آن هستیم.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه با بیان اینکه رجال حقوقی ایرانی در دهه های گذشته تلاش زیادی برای استقلال کانون های وکلا داشته اند، افزود: در سال‌های ۱۳۱۵ و ۱۳۱۶ مساعدت های زیادی صورت گرفت تا مقدمات استقلال نهاد وکالت شکل گیرد و سرانجام با تشکیل دادگستری نوین و به همت حقوقدانان و نخست وزیر وقت، لایحه استقلال کانون های وکلا در سال ۱۳۳۱ تصویب شد.

وی ادامه داد: این روند در باب استقلال کانون های وکلا ادامه داشت تا اینکه سرانجام در سال‌های اخیر قانون کیفیت اخذ پروانه در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید که این مسئله اولین ورود دخالت گونه در نهاد وکالت بود، چراکه در بحث تایید صلاحیت وکلای کاندیدای عضو هیات مدیره سایر نهادها هم دخالت می کردند.

وکیلی تاکید کرد: کانون وکالت، نهادی خصوصی است که مامور به انجام خدمات عمومی و خودگردان و خودالتزام است و ریالی از بودجه دولتی استفاده نمی کند و خود را یار دستگاه قضایی می داند و تمام توان خود را صرف می کند تا در کنار قوه قضائیه و با همکاری متصدیان امر قضاوت دادرسی عادلانه را محقق کند، لذا این اقدامات دخالت گونه در فعالیت نهاد کانون وکلا مشکل ایجاد می کند.

وی ادامه داد: در زمان ریاست اسبق قوه قضائیه آیین نامه ای تصویب شد، بدون آنکه مسیر قانونی آن طی شود که استقلال نهاد کانون وکلا را نشانه رفته بود که همان زمان ایشان دستور توقف آن را داد.

رئیس کانون وکلایدادگستری کرمانشاه تصریح کرد: متاسفانه مدتی بعد کمپین هایی تشکیل شد که طی آن نهاد وکالت و کانون های وکلا را آماج حملات خود قرار دادند و به شیوه های مختلف هم مورد حمایت قرار گرفتند و حتی رسانه ملی هم به نوعی همراه آنان شد و در ادامه هر روز به نوعی کانون وکلا را تخریب می کنند.

وی شاه بیت هجمه ها به کانون وکلای را در “آیین نامه استقلال کانون های وکلای دادگستری” عنوان کرد و گفت: این آیین نامه در اواخر دوره رئیس سابق قوه قضاییه بدون اینکه متولی اصلی آن یعنی کانون های وکلا نقشی داشته باشند، تدوین شد و از کانون های وکلا خواسته شد که نظرات خود را اعلام کنند که در این زمینه کانون های وکلا اصلاحاتی را روی آن انجام دادند و به قوه قضائیه تحویل دادند که اعلام شد آن را دیر آورده اید.

وکیلی افزود: متاسفانه بدون اینکه نظر کانون های وکلا در این آیین نامه در نظر گرفته شود آن را ابلاغ کردند.

وی با انتقاد از این نحوه برخورد با استقلال کانون های وکلا، اعلام کرد: نه تنها قوه قضائیه بلکه هر نهادی ذیربط دیگری می تواند نظارت و نه دخالت کند و هیچ ابایی هم از نظارت کردن ها نداریم.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه تصریح کرد: چنانچه وکیلی خطایی مرتکب شود، مرجع آن را قانونگذار مشخص کرده و دادسرا و دادگاه انتظامی قضات عهده دار رسیدگی به تخلفات آن است.

وی تاکید کرد: در بحث صلاحیت کاندیداهای عضو هیات مدیره و پذیرفته شدگان کارآموزی وکالت نیز دستگاه های امنیتی نظارت دارند و کانون های وکلا موظف هستند از این مراجع استعلام بگیرند.

وکیلی با تاکید براینکه کانون های وکلا پایبند به قانون هستند، عنوان کرد: ما قانون را ابزار کار خود می دانیم و طبق قانون از صفر تا صد آزمون وکالت به کانون ها سپرده شده و برای قوه قضائیه هم شرح وظیفه احصا شده است.

وی با تاکید براینکه باید به جایگاه واقعی کانون های وکلای دادگستری به نیکی نگاه کرد، افزود: ما خود را سربازان عدالت و پاسداران حقوق ملت می دانیم و غریبه انگاشتن و به حاشیه راندن ها و تقویت نهادهای موازی تنها باعث تضعیف این کانون با پیشینه ۷۰ ساله می شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه عنوان کرد: درحالی که برگزاری آزمون وکالت برعهده این کانون است، اما به یکباره می گویند که نهاد موازی ما در سال آینده در دو فصل می تواند آزمون برگزار کند که این چیزی جز تضعیف نهاد کانون وکالت نیست.

وی در ادامه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا در تصویب قوانین به جایگاه وکلا توجه داشته باشند و به نوعی با آنها رفتار نشود که مجازات انگاری است.

وکیلی در پایان به حواشی ایجاد شده در مراسم جشن روز وکیل که در یکی از مجتمع های تفریحی کرمانشاه برگزارشد اشاره کرد و افزود: ما هنجارها را پاس می داریم و با هنجارشکنان مقابله کنیم. کلیپ پخش شده هم به کانون وکلا مربوط نیست. ما خود را ولایتمدار می داریم و هنجارشکنی را مذموم می دانیم.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا