قضایی

اطاله رسیدگی به پرونده متهم نفتی ۵۰۰ میلیون دلاری به بهانه متهمان واهی

خبرمهم: یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی؛ تاکید کرد:اطاله تحقیقات موجب مفقود شدن و محو آثار و ادله جرم و در نهایت موجب منحرف شدن مسیر تحقیقات خواهد شد.

یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی؛ تاکید کرد:اطاله تحقیقات موجب مفقود شدن و محو آثار و ادله جرم و در نهایت موجب منحرف شدن مسیر تحقیقات خواهد شد.

به گزارش بخش قضایی سایت خبرمهم، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم نجف آباد در مجلس ، ابوالفضل ابوترابی با اشاره به بررسی پرونده م.ذ بیان کرد: متاسفانه اطاله رسیدگی به پرونده ۵۰۰ میلیون دلار پالایش و پخش با افزودن ابعاد و متهمان واهی به این پرونده موجب اتلاف وقت و به حاشیه رفتن آن شده است.
وی در ادامه با اشاره به جزئیات بررسی پرونده گم شدن ۵۰۰ میلیون دلار از محل درآمد صادرات بنزین، اظهار کرد: متأسفانه این پرونده دچار حاشیه شده و افزودن ابعاد و متهمان به آن، موجب شده تا این رانت بزرگ دولتی ابعاد واهی بسیاری به خود بگیرد و روند بررسی تخلفات متهم اصلی و همراهی جریانی خاص از بدنه نهادهای نظارتی با وی به حاشیه رانده شود.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متهم اصلی این پرونده (م. ذ) دو سال گذشته و در دولت سابق به اتهام خالی‌فروشی و سلف‌فروشی ارز بدون پشتوانه در سامانه نیما و با انباشتی از بدهی‌های هنگفت بالغ بر یک میلیارد درهم قریب به هشت هزار میلیارد تومان بدهی به بیش از ۶۰۰ صراف و واحد تولیدی، پس از دستگیری بدون تعیین تکلیف شدن اتهامات منتسبه و در مدت زمان کوتاهی از زندان آزاد می‌شود و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بلافاصله بعد از آزادی نامبرده با او وارد معامله شده و قراردادهای فروش بنزین به صورت ترکمن‌چای با مبلغی به ارزش قریب به ۵۰۰ میلیون دلار منعقد می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: سپس متهم پرونده، محموله‌های بنزین را دریافت و به فروش رسانده اما اکثر وجوه حاصل از فروش بنزین را به شرکت پالایش و پخش بازنگردانده و در نهایت با شکایت شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بدهی حدود ۴۵۰ میلیون دلار راهی زندان شده است. ابهام اصلی این پرونده در دو سوال قابل طرح است، اولا اینکه چگونه و چرا متهم این پرونده پس از آنکه با هشت هزار میلیارد تومان دستگیر شده، بدون تعیین تکلیف شدن اتهامات منتسبه و در مدت زمان کوتاهی از زندان آزاد می‌شود؟ و دوما اینکه چرا شرکت پالایش چگونه تحت نظارت نهادهای نظارتی (امنیتی) با فردی فاقد اهلیت چنین معامله بزرگی را انجام می‌دهد؟

ابوترابی در ادامه با تاکید به بررسی ویژه نهادهای نظارتی در انعقاد قراردادهای فروش منابع ملی، افزود: فروش منابع ملی کشور از سوی شخص حقیقی قطعا نیازمند تائید صلاحیت آن فرد از طرف نهادهای نظارتی است که در جریان پرونده یاد شده، مشخصا معاونت اقتصادی یک وزارتخانه این مسئولیت را بر عهده داشته است. از سوی دیگر بدون اینکه صندوق ضمانت صادرات فرد طرف قرارداد را بیمه و ضمانت کند، قراردادهای این چنینی اجرایی نمی‌شود اما در این مورد با وجود باز بودن پرونده بدهی ۸ هزار میلیارد تومانی متهم به سامانه ارز نیما باز هم صندوق ضمانت صادرات برای وی بیمه نامه و ضمانت نامه صادر کرده است.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت تسریع پرداختن به اصل پرونده و یافتن پاسخ صریح دو سوال مطروحه از سوی دستگاه قضا، تصریح کرد: اطاله تحقیقات موجب مفقود شدن و محو آثار و ادله جرم، مفقود شدن رد ارزهای تلف شده در نهایت موجب منحرف شدن مسیر تحقیقات خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: اقامت والدین متهم پرونده در کشور انگلستان، موجب نگرانی بیشتر افکار عمومی نسبت به عدم بازگشت بیت‌المال به خزانه کشور شده و همین امر ضرورت پرداختن سریعتر به وضعیت متهم اصلی را دوچندان می کند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

  1. جناب حجت السلام و المسلمین حاج آقای اژه ای ضمن عرض تشکر و سپاسگزاری قلبی از حضرتعالی برای بیان صریح معضلات و چالشهای مردم در دستگاه قضایی کشور لطفا مداقه فرمایید که برخی از متهمین و مظنونین اقتصادی با توجه به شرایط موجود و دادن احتمال وسعت درگیری ها با دشمنان و ریسک عدم توافق احتمالی در مذاکرات پیش رو در فکر فروش اموال و فرار خود و خانواده هایشان می باشند. لذا خواهشمندیم تمهیداتی بمنظور جلوگیری ازتضییع حقوق مردم صورت پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا