قضایی

ردپای اختلالات شخصیتی و روانی در قتل‌های خانوادگی

خبرمهم: یک روانشناس خانواده با تاکید بر اینکه ردپای اختلالات شخصیتی و روانی در بحث قتل و خشونت‌های خانگی کاملا مشهود است، گفت: افسردگی یکی از شایع‌ترین علائم وجود اختلالات شخصیتی و روانی در افراد است، باید قبل از اینکه این اختلالات منجر به وقوع فاجعه شود، نسبت به درمان آن اقدام کرد.

به گزارش بخش قضایی سایت خبرمهم، امین مختاری با اشاره به اینکه در چند هفته اخیر خبر ناگوار قتل یک فرزند به دست پدر و مادرش در صدر اخبار کشور قرار گرفت، اظهار کرد: عموما خشونت خانگی بر علیه زنان، کودکان و مردان در جامعه رخ می‌دهد و متاسفانه در سال‌های گذشته بحث خشونت و قتل‌های خانوادگی در کشور با افزایش روبرو بوده است.

این روانشناس خانواده با بیان اینکه بحث خشونت خانگی از دیرباز در جهان وجود داشته است، عنوان کرد: اما در دهه اخیر باتوجه به تغییرات به‌وجود آمده در سبک زندگی افراد جامعه، شیوه و نوع خشونت‌ها نیز دچار تغییر و تحول شده است، جامعه کنونی نیز از این موضوعات بی‌بهره نماند و امروزه با موضوعی مانند خشونت علیه سالمندان در فضای خانواده نیز مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ردپای اختلالات شخصیتی و روانی در بحث قتل و خشونت‌های خانگی کاملا  مشهود است، خاطرنشان کرد: شاید اگر در سطوح مختلف بدرفتاری علیه یکدیگر رخ دهد این بدرفتاری در وهله اول تعریف خشونت نداشته باشد، مثلا امکان دارد یک مشاجره، توهین و بد زبانی در کانون خانواده اتفاق بیوفتد، این مسائل تعریف خشونت ندارد و نمی‌توان به‌طور دقیق علت آن را اختلالات شخصیتی و روانی عنوان کرد، اما در موضوعی مانند قتل فرزند به دست والدین این مسئله کاملا قابل اثبات خواهد بود.

مختاری افزود: زمانی که یک فرزند به دست والدین خود به قتل می‌رسد و این قتل به شیوه‌ای است که احساسات عمومی جامعه را جریحه‌دار می‌کند، قطعا این پدر و یا مادر زمینه اختلالات شخصیتی و روانی را از سال‌های قبل در خود داشته‌اند و قطعا نشانه‌های این اختلال را در برخورد با نزدیکان و ارتباط با سایر اعضای جامعه در گذشته از خود بروز داده‌اند.

افسردگی یکی از شایع‌ترین علائم وجود اختلالات شخصیتی و روانی در افراد است

این روانشناس خانواده افسردگی را یکی از شایع‌ترین علائم وجود اختلالات شخصیتی و روانی در افراد عنوان کرد و گفت: معمولا این اختلالات از والدین به فرزند به ارث می‌رسد، افسردگی می‌تواند موجب انفعال در برخی مواقع و پرخاشگری منجر به خشونت بسیار بزرگ در افراد شود.

وی در ادامه با اشاره به وجود یکسری اختلالات سادیسمی در برخی از افراد جامعه، اظهار کرد: دیگر آزاری از جمله علائم این نوع اختلال به‌شمار می‌رود، افراد دارای این نوع اختلال عموما به اعضای خانواده و سایرین آسیب می‌رسانند، همچنین این اختلال می‌تواند باعث بروز خشونت و قتل نیز شود.

مختاری بیان کرد: معمولا بسیاری از افراد علت بروز خشونت در افراد جامعه را اختلالات شخصیتی و روانی نمی‌دانند و این موضوع را به مشکلات خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه ربط می‌دهند، ممکن است یک فرزند شرایط را برای خانواده خود بسیار دشوار کند، به‌گونه‌ای که پدر و مادر به حالت جنون برسند و این عملکرد نامناسب فرزند زمینه قتل و خشونت علیه او را فر اهم کند.

این روانشناس خانواده ادامه داد: اما باید گفت اگر والدین زمینه اختلالات شخصیتی و روانی را نداشته باشند، هیچ‌گاه و در هیچ شرایطی دست به قتل فرزند خود نمی‌زنند و ممکن است این خشم نهایتا منجر به خشونت کوچک شود.

وی با تاکید بر اینکه امروزه فضای مجازی موجب ترویج خشونت در جامعه شده است، یادآور شد: یکسری از افراد در این فضا به‌صورت آگاهانه و نااگاهانه اقدام به ترویج خشونت می‌کنند، البته نباید از تاثیرات بازی‌های رایانه‌ای که به‌صورت کاملا آگاهانه و برنامه‌ریزی شده در حال آموزش خشونت به کودکان هستند، غافل شد.

مختاری اضافه کرد: والدین نباید کودکان خود را بی‌پروا در معرض آسیب‌های این نوع بازی‌ها قرار بدهند، قطعا این بازی‌ها می‌تواند زمینه بروز یکسری رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت‌آمیز را در این قشر فراهم کند، والدین باید در بحث فضای مجازی آگاهی خود را افزایش دهند و سپس فرزندان خود را در برابر مفاهیم فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای آموزش بدهند.

این روانشناس خانواده مهارت حل مسئله را یک مهارت بسیار مهم در بحث مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی عنوان کرد و گفت: عموما انسان‌های آرام، مومن، صبور، اهل مطالعه و آگاه به معضلات روز مسائل و مشکلات خود را صبورانه حل و فصل و برای مشکلاتشان نیز راهکار پیدا می‌کنند، این افراد به‌صورت پرخاشگرانه و از روی عصبانیت با مسائل و مشکلات برخورد نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: مهارت حل مسئله به افراد کمک می‌کند آداب اجتماعی و نحوه برخورد با خانواده و دیگران را اصلاح کنند، افراد باید یاد بگیرند در خصوص مسائلی که مطابق سلیقه آن‌ها نیست تا حدودی انعطاف به خرج دهند تا از این طریق فرهنگ عمومی جامعه نیز ارتقا پیدا کند، باید بپذیریم تمامی افراد جامعه نمی‌توانند مثل هم فکر کنند، زیرا فرهنگ و سبک زندگی افراد در جامعه متفاوت است.

مختاری با اشاره به اینکه باید اختلالات شخصیتی و روانی قبل از اینکه منجر به وقوع فاجعه شود مورد درمان قرار بگیرد، توضیح داد: در تمامی افراد هیجانات منفی و مثبت زیادی وجود دارد، خشم و ترس از جمله هیجانات منفی در افراد است که می‌تواند کارکرد مثبت نیز داشته باشد، اما اگر این هیجان کنترل نشود، می‌تواند فاجعه به بار بیاورد./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا