اجتماعیسلامتفرهنگیفناوری

حساسیت مردم به کرونا کاهش یافته است

خبرمهم: بررسی‌های سرویس داده‌کاوی نشان می‌هد که میزان مطالب منتشر شده در رابطه با ویروس کرونا و شیوع آن در کشور، رفته رفته کاهش یافته و در ماه فروردین روز به روز کمتر شده است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، با شیوع کرونا در کشور، مواجهه با این بیماری به مهمترین موضوع کشور تبدیل شده است و هر روز شاهد انتشار اخبار و مطالب مختلفی از جانب مسئولان و مردم در این رابطه در شبکه‌های اجتماعی هستیم. بررسی‌های سرویس داده‌کاوی  نشان می‌هد که میزان مطالب منتشر شده در رابطه با ویروس کرونا و شیوع آن در کشور، رفته رفته کاهش یافته و در ماه فروردین روز به روز کمتر شده است.

یافته‌های فوق نشان می‌دهد که پس از هفته اول فروردین، روز به روز از تعداد توئیت‌ها (رنگ آبی) و پست‌های تلگرامی (رنگ نارنجی) کاسته شده است. اما آیا کاهش مطالب منتشر شده در رابطه با کرونا در شبکه‌های اجتماعی به معنای بی‌اهمیت شدن آن نزد مردم است؟

برای پاسخ به این سؤال نیاز به داده‌های بیشتری است. مطابق با نظرسنجی ایسپا در دو تاریخ ۱۶ تا ۱۹ فروردین و ۲۴ تا ۲۷  فروردین، موافقت مردم با تداوم خانه‌نشینی و محدودیت رفت و آمد از ۷۵.۵ درصد به ۵۶ درصد کاهش یافته است.

بنابراین، همان‌گونه که در شبکه‌های اجتماعی میزان مطالب منتشر شده در مورد کرونا کاهش یافته و مردم کمتر در این رابطه صحبت می‌کنند و به آن توجه نشان می‌دهند، به همان صورت نیز مطابق با نظرسنجی‌ها، موافقت مردم مبنی بر ادامه خانه‌نشینی نیز کاهش یافته است و هر دو روند، به صورت موازی نوعی کاهش حساسیت به موضوع کرونا را نشان می‌دهند.

البته یافته‌های فوق در شبکه‌های اجتماعی را نمی‌توان فقط به معنای کاهش حساسیت تلقی کرد. بلکه عادت کردن به مواجهه با کرونا و زندگی کرونایی نیز یکی دیگر از عوامل کاهش محتوا در مورد کرونا در شبکه‌های اجتماعی است. به این معنا که بخشی از مردم دیگر کرونا را به عنوان یک واقعیت پذیرفته و ضمن رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، با آن نوعی همزیستی پیدا کرده‌اند و در نتیجه کمتر در مورد آن صحبت می‌کنند.

با این حال آنچه همچنان در مبارزه با شیوع کرونا مهم است آن است که همچنان مردم نسبت به آن حساسیت کامل داشته باشند و این داده‌ها ضرورت اقدامات جدید برای تداوم حساسیت مردم به این موضوع را نشان می‌دهد./ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا