اجتماعیاقتصادیبین المللیفناوری

خسارت ۸ میلیاردی اقتصاد جهان از خاموشی عمدی اینترنت

خبرهای فوری: این روزها اینترنت بستر توسعه صنعت آی‌تی و پیشرفت کشورها در جهان است و هرگونه اختلال عمدی یا غیرعمدی در آن، می‌تواند خسارت‌هایی جبران‌ناپذیر به‌دنبال داشته باشد.

به گزارش بخش فناوری سایت خبرهای فوری، در همین راستا کمپانی Top10VPN که تعداد زیادی از محققان اینترنت را گردهم آورده، نگاهی به تبعات زیان بار خاموشی‌های اینترنت در جهان داشته و به این نتیجه رسیده است که قطعی‌های عمدی اینترنت در سال ۲۰۱۹ که به دستور دولت‌ها صورت گرفته، ضرری ۸میلیارد دلاری به اقتصاد دنیا وارد کرده است. در این گزارش همچنین آمده است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ حتی شرایط بدتر نیز بشود.

۱۸هزار ساعت قطعی اینترنت

محققان کمپانی Top10VPN برای تهیه این گزارش، از اطلاعات و داده‌های Netblocks و همچنینThe Internet Society استفاده کردند. پیشتر، این دو مؤسسه با همکاری یکدیگر از ابزاری به‌نام Cost of Shutdown Tool

(COST) رونمایی کردند تا بتوانند هزینه خاموشی‌های عمدی اینترنت را بهتر و سریع‌تر اندازه‌گیری کنند تا به این ترتیب دولت‌ها را تحت تأثیر قرار دهند که به خاطر اقتصاد کشورشان هم که شده، این مسدودسازی را انجام ندهند.

این گزارش مفصل نشان از حدود ۱۸هزار و ۲۲۵ ساعت قطعی و اختلال عمدی اینترنت در سرتاسر جهان در سال ۲۰۱۹ دارد و عنوان شده  که این تعداد ساعات معادل ۸.۰۵ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد جهان وارد کرده است.

این محققان همچنین یادآور شده‌اند که در سال ۲۰۱۹ بیشترین تعداد ساعت قطعی اینترنت تاکنون را شاهد بوده‌ایم و میزان خسارت اقتصادی آن نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۲۳۵درصد افزایش داشته چراکه این رقم از ۲.۴میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۸.۰۵میلیارد دلار در ۲۰۱۹ رسیده است. طبق این گزارش، در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۲۲خاموشی عمدی بزرگ در ۲۱کشور جهان رخ داده و البته ۹۰ خاموشی اینترنت هم به‌طور جداگانه گزارش شده که دامنه‌ای کمتر داشته‌اند. از این موارد می‌توان به خاموشی‌هایی در هندوستان و همچنین محدودیت‌هایی جزئی در سایر مناطق جهان اشاره کرد.

بیشتر خاموشی‌های گسترده عمدی اینترنت در پاسخ به ناآرامی‌های داخلی کشورها بوده است که البته بسیاری نسبت به این موضوع نگران هستند و معتقدند این روند ممکن است برای جریان آزاد اطلاعات مشکلاتی ایجاد کند. البته دلیل همه این قطعی‌ها، موضوع‌های سیاسی و ناآرامی‌های کشورها نبوده و گاه نیز در جریان امتحانات و به منظور جلوگیری از تقلب‌های احتمالی انجام شده است که از جمله آن کشورها می‌توان به عراق، الجزایر و اتیوپی اشاره کرد که در دوران امتحانات سراسری، اینترنت را مسدود می‌کنند.

خاورمیانه و آفریقای شمالی، متضررترین

در گزارش Top10VPN میزان خاموشی‌های اینترنت در مناطق مختلف جهان مورد توجه قرار گرفته و عنوان شده است که مناطق خاورمیانه و آفریقای شمالی، بزرگ‌ترین ضربه اقتصادی را از قطعی‌های عمدی اینترنت در سال ۲۰۱۹ متحمل شده اند و سهمی ۳۹درصدی از مجموع خسارت‌های اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده اند چرا که این رقم خسارت از ۳میلیارد دلار نیز فراتر رفته است. پس از این منطقه نیز منطقه جنوب صحرای آفریقا قرار دارد و ۲۶.۸درصد از سهم زیان‌های اقتصادی قطعی عمدی اینترنت به این منطقه رسیده چراکه ضرر اقتصادی این منطقه، ۲.۲میلیارد دلار است. این درحالی است که۲۱ درصد از مجموع خسارت‌های اقتصادی جهان به آسیا مربوط می‌شود. طبق این گزارش، آسیا منطقه‌ای که بیشترین تعداد خاموشی‌های عمدی اینترنت در آن به ثبت رسیده، متحمل ۱.۷میلیارد دلار خسارت شده است. گفتنی است در این منطقه حدود ۹هزار و ۶۷۷ خاموشی اینترنت ثبت شده است. پس از آسیا نیز امریکای جنوبی با  ۱۳.۳درصد از زیان‌های اقتصادی این خاموشی‌ها قرار دارد.در این گزارش به اختلال شبکه‌های اجتماعی هم اشاره شده و واتس اپ با ۶هزار و ۲۳۶ساعت مسدود بودن، در صدر قرار داشته و پس از آن، فیس‌بوک با ۶هزار و ۲۰۸ساعت اختلال قرار دارد. اینستاگرام هم ۶هزار و۱۹۳ساعت، توئیتر ۵هزار و ۸۶۰ساعت و یوتیوب هم ۶۸۴ساعت درسال گذشته اختلال داشته است.

عراق، صدرنشین خسارت‌های اقتصادی

این گزارش، کشورها را نیز به تفکیک مورد مطالعه قرار داده و یادآور شده است عراق، بالاترین میزان خسارت ناشی از خاموشی عمدی اینترنت را داشته چراکه اقتصاد این کشور ضرری ۲.۳میلیارد دلاری متحمل شده است. عراق ۲۶۳ساعت قطعی اینترنت عمدی در سال گذشته داشته است که بر روند زندگی ۱۹میلیون کاربر اینترنت در این کشور تأثیر گذاشت. گسترده‌ترین خاموشی‌های اینترنت مربوط به اکتبر سال گذشته و اعتراض مردم به بیکاری، فساد و نبود خدمات عمومی بود.

سودان در شاخص میزان خسارت اقتصادی ناشی از قطعی اینترنت در جایگاه دوم جای گرفته و اقتصاد این کشور با هزار و ۵۶۰ساعت قطعی عمدی اینترنت متحمل خسارت ۱.۸۷میلیارد دلاری شد. هندوستان هم سومین کشور دراین زمینه محسوب می‌شود چراکه متحمل خسارت ۱.۳میلیارد دلاری اقتصادی از این موضوع شد.گزارش Top10VPN نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از ۱۰۰ قطعی گسترده اینترنت به میزان ۴هزار و ۱۹۶ساعت در این کشور وجود داشت. بخشی از این خاموشی‌های اینترنت به ناآرامی‌های کشمیر مربوط می‌شود (خاموشی اینترنت تنها در کشمیر ۱۵۰روز بود) و البته بخش دیگری هم ریشه در تنش‌های مذهبی بین مسلمانان و بوداییان دارد. در منطقه امریکای لاتین نیز ونزوئلا با ۱۷۱ساعت خاموشی اینترنت و ۱.۰۷میلیارد دلار خسارت اقتصادی در رتبه چهارم قرار دارد.گفتنی است ایران قبلاً نامش در میان کشورهایی با خاموشی عمدی اینترنت قرار نداشت اما در سال ۲۰۱۹ پس از نا آرامی‌های آبان ماه با ۲۴۰ساعت قطعی اینترنت و خسارت ۶۱۱.۷میلیون دلاری اقتصادی، اسم کشورمان در این لیست دیده می‌شود . الجزایر هم با ۵۰ساعت قطعی عمدی اینترنت و  ۱۹۹.۸میلیون دلار خسارت اقتصادی، در جایگاه ششم جای گرفته است و اندونزی با ۴۱۶ساعت قطعی اینترنت زیان ۱۸۷.۷میلیون دلاری را تجربه کرد. چاد با ۴هزار و ۷۲۸ساعت قطعی عمدی اینترنت با خسارت اقتصادی ۱۲۵.۹میلیون دلاری مواجه شد و پس از آن سریلانکا در رده نهم جای گرفته است. این کشور ۳۳۷ساعت قطعی اینترنت با ۸۳.۹میلیون دلار خسارت اقتصادی داشت. میانمار نیز با ۴هزار و ۸۸۰ساعت قطعی اینترنت و ۷۵.۲میلیون دلار ضرر اقتصادی دهمین کشور در این گزارش شناخته شد.

تأثیر بر تولید ناخالص داخلی کشورها

مؤسســـــــــــــه  شبکـــــــــــــه جهــــــــــانی (The Global Network Initiative) نیز در گزارشی میزان تولید ناخالص داخلی کشورهای درگیر خاموشی‌های عمدی اینترنت را مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد: این گزارش نشان می‌دهد که کشورهایی با ارتباط اینترنتی بالا به ازای هر روز قطع کامل همه سرویس‌های اینترنتی ۱.۹درصد از تولید ناخالص داخلی(GDP) خود را از دست می‌دهند. میزان این خسارت در کشورهای متوسط، به ازای هر روز قطعی اینترنت یک درصد تولید ناخالص داخلی است و در کشورهایی که از نظر اینترنت وضعیت چندان پیشرفته‌ای ندارند این میزان خسارت اقتصادی به۰.۴درصد از تولید ناخالص داخلی محدود می‌شود. این گزارش همچنین اشاره‌ای به سال ۲۰۱۶ داشته و یادآور شده است اتیوپی، هند، برزیل، ترکیه، مراکش، پاکستان، کنگو و عربستان سعودی در این سال بیشترین خسارت ناشی از قطعی عمدی اینترنت را داشتند./ایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا