اجتماعیاقتصادیفناوری

استفاده از فیلترشکن‌ها و خطرات امنیتی آن / از دزدی اطلاعات شخصی تا کلاهبرداری های اینترنتی

خبرهای فوری: با فراگیر شدن فیلترشکن ها و سوءاستفاده سودجویان و کلاهبرداران از اطلاعات شخصی مردم در این گزارش به خطرات استفاده از فیلترشکن‌ها می پردازیم.

به گزارش بخش فناوری سایت خبرهای فوری، اگرچه استفاده از فیلترشکن در طول ۱۰ سال گذشته به دلیل مسدود شدن برخی از وب‌سایت‌ها در بین برخی کاربران اینترنت وجود داشت، اما در چند سال اخیر و با فیلتر شدن پیام‌رسان خارجی تلگرام، افرادی که تا پیش از آن از فیلترشکن استفاده نمی‌کردند هم به این گروه پیوستند،  این موضوع نگرانی‌ها  در مورد  تهدیدات ناشی از استفاده از فیلترشکن‌ها را افزایش داد و در نتیجه آن دسترسی به دیگر سایت‌های غیرمجاز غیر از تلگرام و مهم‌تر از آن، راهیابی بدافزارهای مختلف و قرار گرفتن در معرض درگاه‌های جعلی و دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران توسط سودجویان و کلاهبرداران با نصب فیلترشکن‌ها به یک هشدار جدی تبدیل شد.

نمی‌توان منکر شد که فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها سد فیلترینگ را قابل نفوذ می‌کنند، اما در مقابل، مسائل امنیتی فراگیر شدن این اپلیکیشن‌ها مطرح می‌شود. کاربران برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام و توییتر ، بدون هیچ گونه آگاهی اقدام به دانلود و نصب اپلیکیشن‌هایی می‌کنند که بیشتر از اینکه فیلترشکن باشند، با هدف سوءاستفاده و دسترسی به اطلاعات و واردن کردن انواع بدافزار به گوشی افراد طراحی شده‌اند و می توانند احتمال خطرات جدی چون کلاهبرداری های اینترنتی و قرار گرفتن در معرض درگاه های جعلی و فیشینگ را افزایش دهد.

فیلترشکن یا vpn  چیست و چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی استفاده از کلمه (فیلتر شکن) اشتباه است و اصلا فیلتر شکن برای رفع محدودیت‌های اینترنت ساخته نشده است. بلکه با گذشت زمان و ایجاد محدودیت‌ها از آن با نام فیلتر شکن و برای رفع محدودیت‌های اینترنت استفاده شد. VPN‌ها در واقع سرویس‌های Tunneling هستند که از پروتکل‌هایی همانند L۲TP/IPSec برای ایجاد یک کانال امن در بستر اینترنت استفاده می‌کنند.

vpn

همانطور که می‌دانید شبکه اینترنت به کلیه کشور‌ها و شهر‌های دنیا متصل است و بیش از سه میلیارد کاربر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده می‌کنند. پس نا امن بودن اینترنت یک امر اجتناب ناپذیر تلقی می‌شود. چرا که هر فردی با اندکی دانش در زمینه تست نفوذ می‌تواند به سادگی شروع به Analyze نمودن شبکه کند و اطلاعات کاربران را به تاراج برد. اینجاست که کمپانی‌ها و شرکت‌ها برای ایجاد ارتباط با دیگر شعبه‌ها خود نیاز به یک ارتباط امن پیدا می‌کنند. تا امنیت اطلاعات محرمانه خود را حفظ کنند. پس نیاز به یک سرویس همانند VPN است. همان که از آن به عنوان فیلتر شکن VPN یاد می‌شود.

یعنی سایت‌های که سرویس VPN را برای رفع فیلترینگ می‌فروشند ابتدا شما را با یک کانال از پروتکل‌های  (PPTP – L۲TP/IPSec) به سرور‌های خود متصل می‌کنند سپس از آنجا شما را به شبکه داخلی خود که اینترنت است، متصل می‌کنند. به همین صورت کلیه محدودیت‌های اعمال شده توسط ISP‌ها دور زده می‌شود. چرا که حالا دیگر از کشور دیگری به اینترنت متصل شده‌اید.

سرویس Proxy چگونه کار میکند؟

فیلتر شکن‌ها انواع مختلفی دارند و سرویس VPN فقط یکی از آن‌ها است. کار Proxy هم تقریبا همانند VPN است. در اصل از سرویس Proxy برای مخفی ماندن کاربران شبکه داخلی از متجاوزان شبکه خارجی (اینترنت) استفاده می‌شود، نه برای رفع فیلترینگ بلکه برای افزایش امنیت کاربران شبکه داخلی، هنگامی که از سرویس‌های Proxy استفاده می‌کنید ابتدا داده‌ها Encapsulate شده و به Proxy Server متصل می‌شود. سپس از کارت شبکه دیگر Proxy Server به اینترنت متصل می‌شود؛ که باعث می‌شود کلیه محدودیت‌های اعمال شده توسط ISP‌ها دور زده شود. معمولا اکثر سرویس‌های رایگان فیلتر شکن همان Proxy است.

vpn

خطرات  استفاده از پروکسی و فیلترشکن

همانطور که در قسمت های قبل مطرح شد هنگامی که از یک فیلتر شکن مثل Proxy یا VPN استفاده می‌کنید، ابتدا به سرو همان سرویس متصل شده، پس کلیه اطلاعاتی که رد و بدل می‌شود توسط آن سرور قابل رویت است. از این رو در این قسمت مختصرا به چند مورد از مضرات و خطرات احتمالی استفاده از پروکسی ها و فیلترشکن‌ها می‌پردازیم :

اطلاعات شخصی شما در خطر است

تمام اطلاعات شخصی شما از بین سرویس‌دهنده پروکسی و فیلترشکن می‌گذرد و صاحب آن پروکسی یا فیلترشکن می‌تواند هر چیزی را که او می‌خواهد از اطلاعات شما رصد کند؛ بنابراین حساب ایمیل شما، بانک و جزئیات کارت‌های اعتباری، همه ممکن است به سرقت رود. اگر شما از یک سرور پروکسی شناخت کافی ندارید، که در اغلب موارد این گونه است، به هیچ عنوان از پروکسی و فیلترشکن برای تراکنش بانکی استفاده نکنید.

کلاه برداری یا فیشینگ

یک فیلترشکن یا پروکسی ممکن است صریحاً برای ضربه زدن به شما طراحی شده باشد! برخی از آن‌ها زمانی که به سایت ایمیل یا بانکی خود وارد می‌شوید، نسخه جعلی سایت را به شما نشان می‌دهند. سپس شما را ترغیب می‌کنند که اطلاعات ورودتان را وارد کنید و پس از آن به دلیل این که آن سایت اصلی نیست، به شما اخطاری مبنی بر کار کردن سایت می‌دهند، مثلاً ممکن است به شما بگویند که فعلاً دسترسی به سرویس دهنده مقدور نیست. در حالی که آن سایت، سایت اصلی مورد نظر شما نیست و اطلاعات را به صاحب فیلترشکن می‌فرستد.

ورود ویروس و جاسوس افزار به رایانه شما

بسیاری از پروکسی‌ها به شما تعداد زیادی پنجره خودبازشوی تبلیغاتی نشان می‌دهند و همچنین سعی می‌کنند که برنامه‌های خرابکارانه را روی رایانه شما نصب کنند. این برنامه‌ها برای بررسی و رصد رویه مرور صفحات وب و حتی اطلاعات شخصی شما نصب می‌شوند.

 در برخی از سایت‌ها توقیف می‌شوید

برخی از IP‌های سرویس‌های پروکسی در وبسایت‌های خاص توقیف هستند؛ بنابراین شما قادر به دسترسی به این گونه سایت‌ها با استفاده از پروکسی نیستید. هرچند این یک خطر بالقوه نیست.

 پروکسی‌های ناپیدا

بسیاری از پروکسی‌ها نشانی IP اصلی شما را نشان می‌دهند. فکر نکنید که نشانی شما از وب سایت‌هایی که بازدید می‌کنید پنهان مانده است. به ندرت پروکسی‌ها به شما گمنامی کامل را می‌دهند./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام
    لطفا پیگیر اینترنت سیستان و بلوچستان باشید …
    الان اینترنت تو همه ی شهرا وصله ،
    ولی هنوز اینترنتِ سیستان و بلوچستان رو وصل نکردن.
    خوااااهشا سریعتر پیگیری و اطلاع رسانی کنید ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا