فناوری

بازسازی فاصله‌یاب لیزری ناسا برای استفاده مجدد

خبرهای فوری: یکی از طراحان اصلی تجهیزات مورد استفاده برای انجام آزمایشات علمی فضاپیمای آپولو درحدود 50 سال قبل، در تلاش برای به روزرسانی ابزار مذکور به منظور کاربرد مجدد آنهاست.

به گزارش بخش فناوری سایت خبرهای فوری، به نقل از نیواطلس، پروفسور دوگ کوری استاد دانشگاه مریلند آمریکا که بسیاری از تجهیزات اندازه گیری لیزری فضاپیمای اپولو ۱۱ ، ۱۴ و ۱۵ را در بین سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱ طراحی کرده بود قصد دارد این تجهیزات را برای استفاده مجدد به روزرسانی کند.

از تجهیزات مذکور در حدود نیم قرن قبل برای اندازه گیری دقیق فاصله میان زمین تا کره ماه استفاده شده بود. فضانوردان آپولو ۱۱ بعد از ترک ماه در ۲۱ جولای سال ۱۹۶۹ بسته کوچکی از تجهیزات را بر روی آن برجای گذاشتند تا بتوانند از روی زمین به جمع آوری اطلاعات در مورد ماه ادامه دهند. یکی از این تجهیزات لیزری بعد از گذشت نیم قرن کماکان در حال فعالیت است.

این ابزار که برای فاصله یابی با استفاده از لیزر به کار می رود یک مکعب در ابعاد ۳.۸ در ۳.۸ در ۳.۸ سانتیمتر بوده و بعدها فضانوردان فرانسوی و روس هم تجهیزات مشابهی را برای فاصله یابی در ماه قرار دادند و بر همین اساس مشخص شد که ماه از زمین در حدود ۳۸۵۰۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

مدل جدید این فاصله یاب لیزری که قرار است به ماه برده شود NGLR نام داشته و صدبرابر دقیق تر از مدل نیم قرن قبل است و قرار است سه نسخه متفاوت از آن بر روی سطح ماه قرار داده شود. /فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا