فناوری

اولین تصاویر تمام رنگی تلسکوپ جیمز وب ۲۱ تیرماه منتشر می‌شود

خبرمهم: بیش از شش ماه از پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌گذرد و حالا آژانس فضایی اروپا می‌گوید پس از دهه‌ها تلاش دانشمندان قرار است جیمز وب لحظه‌ای خاص و منحصر به فرد را رقم زده و اولین تصاویر تمام رنگی را در تاریخ 21 تیرماه 1401 منتشر کند.

به گزارش بخش فناوری سایت خبرمهم، بیش از شش ماه از پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌گذرد و حالا آژانس فضایی اروپا می‌گوید پس از دهه‌ها تلاش دانشمندان قرار است جیمز وب لحظه‌ای خاص و منحصر به فرد را رقم زده و اولین تصاویر تمام رنگی را در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ منتشر کند.

این تلسکوپ قدرتمند مسیری طولانی را تا رسیدن به نقطه «L2» طی کرده است. در این مدت، دانشمندان مسیر حرکت آن را تحت نظر داشتند و باز شدن آینه‌ها را بررسی می‌کردند. آینه‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب یکی پس از دیگری باز شدند و درنهایت نوبت به هم‌تراز کردن آینه‌ها رسید.

پیش از این تلسکوپ جیمز وب چند تصویر تنها به منظور بررسی نحوه کارکرد خود به زمین ارسال کرد، اما حالا در آستانه شروع کار هستیم. آژانس فضایی اروپا می‌گوید تصاویر و اولین داده‌های طیف‌سنجی این تلسکوپ در تاریخ ۲۱ تیر ۱۴۰۱ منتشر خواهد شد.

«اریک اسمیت» معاون مدیر برنامه‌های جیمز وب می‌گوید: « انتشار اولین تصاویر تمام رنگی جیمز وب لحظه‌ای خاص و منحصربه‌فرد در زندگی ماست. این تصاویر نتیجه دهه‌ها تلاش شبانه‌روزی دانشمندان است. یقین داریم با تصاویری روبرو خواهیم شد که بشر پیش از این هرگز ندیده بود.»

جیمز وب پیش از شروع به کار نیاز به آماده‌سازی دارد. این فرآیند شامل خنک کردن تلسکوپ تا دمای لازم برای انجام عملیات و تراز کردن آینه‌ها است.

ناسا برخی تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ جیمز وب در مرحله آماده‌سازی را به اشتراک گذاشته است که یکی از آن‌ها را در زیر می‌بینید.

آژانس فضایی اروپا، ناسا، آژانس فضایی کانادا و موسسه علمی تلسکوپ فضایی «STSci» بیش از پنج سال در حال تحقیق و برنامه‌ریزی بودند تا مشخص کنند جیمز وب در فهرست بلند بالای مطالعات خود در ابتدا به سراغ چه چیزی برود.

با این‌حال، هنوز هیچکس نمی‌داند تصاویر تمام رنگی چگونه خواهند بود. «جوزف دی پاسکوال» توسعه‌دهنده علوم بصری-علمی در مرکز STScl گفت: « قطعا انتظار داریم این تلسکوپ خارق‌العاده جزئیاتی را مشاهده کند که تلسکوپ‌های دیگر همانند «هابل» موفق به مشاهده آن نشده بودند. اما باید صبر کنیم.»

پس از شروع به کار رسمی این تلسکوپ، اخترشناسان داده‌های جمع‌آوری شده توسط حسگرهای فروسرخ را تجزیه و تحلیل خواهند کرد و امیدواریم مقالات علمی ارزشمندی در این باره چاپ شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا