اقتصادیفناوری

افزایش قیمت موبایل شوک جدید بازار

خبرمهم: بحث ایجاد محدودیت وارداتی موبایل مدت‌هاست به گوش می‌رسد. موضوعی که هنوز اجرا نشده، اما در حد همین گمانه‌زنی هم قیمت موبایل را در بازار دستخوش تغییر کرد.

بحث ایجاد محدودیت وارداتی موبایل مدت‌هاست به گوش می‌رسد. موضوعی که هنوز اجرا نشده، اما در حد همین گمانه‌زنی هم قیمت موبایل را در بازار دستخوش تغییر کرد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های موبایل بالای ۶۰۰ دلار از بهمن ماه سال گذشته در کشور مطرح شد. رئیس کل گمرک نیز اعلام کرد: در سال جدید واردات موبایل با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار ممنوع خواهد شد. گرچه این خبر هنوز در حد گمانه مانده اما بررسی‌ها نشان از افزایش قیمت موبایل در بازار دارد.

آخرین آمار گمرک نشان می‌دهد سال گذشته در مجموع ۴.۲ میلیارد دلار گوشی از مبادی رسمی وارد ایران شد. بیش از ۱.۳ میلیارد دلار به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اختصاص  دارد که ۳۲.۲ درصد ارزش کل واردات گوشی را دربرمی‌گیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد حقوق گمرکی گوشی‌های لاکچری همچنان ۱۲ درصد است.

قیمت موبایل چقدر افزایش یافت؟

بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد قیمت موبایل بالای ۶۰۰ دلار امروز در بازار به نسبت ماه گذشته با پنج میلیون تا هفت میلیون تومان افزایش داشت.

بحث محدودیت واردات و افزایش حقوق گمرکی خود می‌تواند عامل جدیدی برای افزایش قیمت موبایل باشد.

اکنون در حالی بحث محدودیت واردات مطرح می‌شود که تقریبا هیچ تولیدکننده حرفه‌ای  موبایل در کشور فعالیت ندارد. تنها تلفنی که در داخل کشور تولید شد GLX  بود که  بزرگ‌ترین قابلیت آن جا شدن تلفن در جیب کاربر بود.

طبیعتا این نوع برخورد با واردات که مشابه داخلی هم ندارد ممکن است منجر به افزایش قیمت موبایل شود. در نهایت این خریداران و متقاضیان هستند که باید تاوان این نوع تصمیم‌گیری‌های نادرست را بپردازند.

در حالی که این سیاست هنوز به مرحله اجرا نرسیده و در حد گمانه‌‌زنی باقی ماند، اما قیمت‌ها در بازار روندی صعودی دارد.

افزایش قیمت‌ها در سال جدید

در میانه بهمن بود که موضوع محدودیت واردات و تهاتر موبایل با خشکبار مطرح شد. به‌رغم تکذیب این موضوع، بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد قیمت انواع تلفن‌های همراه در بازار روند صعودی دارد.

به عنوان مثال پرچمدار اپل، آیفون ۱۳ پرومکس ظرفیت ۲۵۶ در بهمن ماه ۱۴۰۰ بین ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت داشت. قیمت امروز این گوشی در بازار بین ۴۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا ۴۵ میلیون و ۳۰ هزار تومان است.

پرچمدار سامسونگ، گلکسی اس ۲۱ الترا با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت در بهمن ماه سال گذشته بین ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳۱ میلیون تومان عرضه می‌شد. قیمت این گوشی هوشمند امروز در بازار ۳۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است.

گوشی‌های ارزان‌قیمت نیز به دلیل جو به وجود آماده افزایش قیمت داشته‌اند. دلیل اصلی این افزایش قیمت جو ایجادشده و بالارفتن تقاضا برای این مدل موبایل‌هاست.

به عنوان مثال Huawei Y7a  با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت در بهمن ۱۴۰۰ بین چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تا چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. قیمت این گوشی در بازار امروز بین پنج میلیون و ۱۹۵ هزار تا شش میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است./تجارت نیوز

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا