فناوری

رویای راه رفتن برای قطع نخاعی ها امکان پذیر شد

خبرمهم: یک مرد در انگلیس که در سال ۲۰۱۷ میلادی به دلیل تصادف با موتورسیکلت فلج شده بود، با کمک ایمپلنت‌هایی که پزشکان در ستون فقرات او کاشتند بار دیگر توانایی راه رفتن را به دست آورد. «میشل روکاتی» در سانحه تصادف تمام احساس و حرکت در پاهایش را از دست داد، اما اکنون می‌تواند با کمک فناوری جدید بایستد و با تحریک الکتریکی که به صورت بی‌سیم از یک تبلت کنترل می‌شود راه برود.

 یک مرد در انگلیس که در سال ۲۰۱۷ میلادی به دلیل تصادف با موتورسیکلت فلج شده بود، با کمک ایمپلنت‌هایی که پزشکان در ستون فقرات او کاشتند بار دیگر توانایی راه رفتن را به دست آورد.

به گزارش بخش فناوری سایت خبرمهم، «میشل روکاتی» در سانحه تصادف تمام احساس و حرکت در پاهایش را از دست داد، اما اکنون می‌تواند با کمک فناوری جدید بایستد و با تحریک الکتریکی که به صورت بی‌سیم از یک تبلت کنترل می‌شود راه برود.

آقای روکاتی اکنون در حال استفاده از دستگاه جدید در تمرینات توانبخشی جهت تقویت عضلات خود است. وی با بیان اینکه رویایش به حقیقت پیوسته گفت:‌ «چند قدم اول باورنکردنی بود… حالا می‌توانم از پله‌ها بالا و پایین بروم و امیدوارم تا بهار امسال بتوانم یک کیلومتر راه بروم.».

تیم تحقیقاتی گفته‌اند این ایمپلنت الکتریکی به دو بیمار دیگر، همگی مردان بین ۲۹ تا ۴۱ ساله، کمک کرده تا بتوانند در استخر شنا بایستند، راه بروند، دوچرخه‌سواری کنند و حتی با پاهای خود لگد بزنند. با این حال عملکرد آن‌ها برای بهبود نیاز به سه تا چهار ماه تمرین داشته است.

پروفسور ژوسلین بلوک، جراح مغز و اعصاب در بیمارستان دانشگاه لوزان، در این باره می‌گوید: «در ابتدا حرکت کامل نبود، اما آن‌ها توانستند خیلی زود تمرین کنند تا راه رفتن روان‌تری داشته باشند.»

این دستگاه با همکاری موسسه فناوری فدرال سوئیس و بیمارستان دانشگاه لوزان ساخته شده است و از یک الکترود نرم و انعطاف‌پذیر استفاده می‌کند که در زیر مهره‌ها و مستقیما روی قسمت فوقانی اعصاب نخاعی قرار می‌گیرد

این ایمپلنت که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود پالس‌های الکتریکی را به آن دسته از اعصاب طناب نخاعی می‌رساند که ماهیچه‌های مختلف پاها و تنه را کنترل می‌کنند. پالس‌های ارسالی به نوبه خود توسط نرم‌افزار روی تبلت کنترل می‌شوند و دستورالعمل‌هایی برای یک عمل خاص نظیر ایستادن، راه رفتن، دوچرخه‌سواری یا لگد زدن برای شنا را صادر می‌کند.

پروفسور گرگوار کورتین، عصب شناس در موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان، گفت: «به لطف این فناوری ما توانستیم روی افرادی با جدی‌ترین آسیب‌های نخاعی تمرکز کنیم. در واقع با کنترل این ایمپلنت‌ها می‌توانیم نخاع را مانند مغز فعال کنیم تا بیمار بایستد، راه برود، شنا کند یا دوچرخه‌سواری کند.»

بیماران پس از فعال‌سازی ایمپلنت یک برنامه آموزشی را دنبال می کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد عضلات از دست رفته را بازسازی کنند و مستقل‌تر حرکت کنند و بتوانند بایستند. بیماران برای انجام یک حرکت خاص باید ابتدا گزینه مناسب را از تبلت خود انتخاب کنند، سپس این تبلت با یک دستگاه پالس‌‌ساز سیگنال‌هایی را به الکترود کاشته شده در ستون فقرات آنان ارسال می‌کند.

این کار مجموعه‌هایی مختلف از ماهیچه‌ها را برای زمان و مدت مناسب تحریک می‌کند تا با فشار به حالت ایستاده دربیایند یا مثلاً پاها را برای راه رفتن جلو ببرند. برای مثال زمانی که بیمار دکمه سمت راست را فشار می‌دهد پای چپ بلند می‌شود و چندین سانتی‌متر جلو می‌رود و زمانی که بر دکمه سمت چپ می‌زند اتفاقی یکسان برای پای راست می‌افتد.

متخصصان این پروژه گفته‌اند دستگاه جدید درمان برای آسیب‌های نخاعی محسوب نمی‌شود و به دلیل فناوری پیچیده دشوار بتوان در زندگی روزمره به طور مدام از آن استفاده کرد با این حال دستاورد جدید این امید را ایجاد کرده است که دستگاه‌های کوچک و قابل کاشت بتوانند به فلج‌ها کمک کنند و آن‌ها را در از سرگیری بخشی از فعالیت‌های عادی یاری برساند. پژوهشگران انتظار دارند استفاده از این دستگاه نتایج مشابهی برای زنان داشته باشد.

نتایج این تحقیق در نشریه علمی «پزشکی نیچر» منتشر شده است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا