فناوری

لنز چشمی جایگزین دستگاه های پوشیدنی

خبرمهم: موجو ویژن اعلام کرده است که در حال ساخت لنز چشمی هوشمند است که می‌تواند همچون دستگاه‌های پوشیدنی ورزشی عمل کند و اطلاعاتی از فعالیت‌های بدنی و بیولوژیکی را به کاربر نشان دهد.

آینده‌ای را تصور کنید که با استفاده از لنزهای چشمی (لنز تماسی)، گستره‌ی دیدتان با فناوری واقعیت افزوده ادغام شود و شما را در دنیای غنی آن غرق کند یا حتی به‌جای استفاده از ساعت‌های هوشمند و… تمام اطلاعات بیولوژیکی خود را ازطریق لنز دریافت کنید. شاید این‌ها مفاهیمی باشند که تنها در فیلم‌های علمی‌تخیلی یا دنیاهای سایبرپانکی دیده باشیم؛ اما به‌نظر می‌رسد که به‌سرعت در حال نزیک‌شدن به آینده‌ای این‌چنینی هستیم. گفته می‌شود شرکت‌های متعددی نظیر اپل کانون توجهشان را به ساخت و توسعه‌ی فناوری‌های مرتبط با لنزهای چشمی مبتنی‌بر فناوری واقعیت افزوده معطوف کرده‌اند و حتی ادعا می‌شود که این محصولات لوازم الکترونیکی را از دوران محاسبات مرئی به محاسبات نامرئی می‌رساند.

به گزارش بخش فناوری سایت خبرمهم، در نمایشگاه CES 2022، موجو ویژن (Mojo Visions) اعلام کرد که برای ساخت لنزهای چشمی هوشمند با آدیداس و سایر شرکت‌های ورزشی همکاری می‌کند. این شرکت مفهومی را نشان داد که وقتی دستگاهش روی چشمان کاربر تعبیه می‌شود، می‌تواند متون و تصاویر را به‌نمایش بگذارد.

لنز چشمی جدید موجو ویژن که همچنان به‌دنبال تأییدیه FDA (سازمان غذا و دارو ایالت متحده‌ی آمریکا) است، نمایشگری درمقابل چشمانتان را نوید می‌دهد که می‌توانید بدون عینک از آن استفاده کنید. شاید جالب باشد بدانید که این محصول به حسگرهای حرکتی و پردازنده‌ب اختصاصی خود مجهز است. درواقع، هدف اولیه و بلندمدت شرکت یادشده کمک به افراد کم‌بینا عنوان می‌شود. بااین‌حال، همکاری با شرکت‌های ورزشی بدین‌معنی است که لنز چشمی آن‌ها می‌تواند عملکردهای بیلوژکی یا فعالیت‌های بدنی افراد را نمایش دهد.

درحال‌حاضر، دستگاه‌های HMD (نصب‌شده-روی-سر) متعددی برای استفاده‌ی ورزشی وجود دارد که برای مثال، با عینک‌های اسکی و شنا ادغام می‌شوند؛ اما مشخص نیست که لنزهای چشمی تا چه اندازه مفید خواهند بود. همچنین، مشخص نیست که آیا موجو ویژن از کنترل رابط لنز مبتنی‌بر حرکت چشم برای اجرای فرامین استفاده خواهد کرد یا نمایشگر مواردی مانند ضربان قلب ثابت ارائه می‌دهد.

همچنین، هنوز نمی‌دانیم که این لنزها چه تأثیری روی چشمان کاربر خواهند گذاشت و تا چه زمان بدون مشکل می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به‌هرحال، به‌نظر می‌رسد که حرکت به‌سوی استفاده از عینک‌های هوشمند یا لنزهای چشمی اجتناپ‌ناپذیر است و تنها زمان می‌تواند به تمامی پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ دهد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا