فناوری

از آیفون خود بپرسید افسرده اید یا خیر؟

خبرمهم: شرکت اپل قصد دارد تا از آیفون برای تشخیص بیماری‌های روحی از جمله افسردگی، اضطراب و زوال شناختی استفاده کند.

 بدون شک یکی از دغدغه‌های اصلی پزشکان، پیش‌بینی و پیشگیری از مبتلا شدن افراد به افسردگی است که امروزه بر اساس نوع روحیات و یا تهیه پرسشنامه هایی مخصوص سنجیده می‌شود. اما با پیشرفت فناوری‌های نوین و همه گیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند محققان به این فکر افتاده اند که یک روز بتوان افسردگی را از طریق رفتارهای انسان و با کمک تلفن‌های هوشمند تشخیص و به کاربر اطلاع داد.

به گزارش بخش فناوری سایت خبرمهم، بسیاری از اپلیکیشن های تلفن‌های همراه هوشمند از حسگرهایی بهره می‌برند که با استفاده از آن‌ها حالات مختلف کاربر را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. ساده ترین کاری که آن‌ها انجام می‌دهند شمردن گامهای صاحب تلفن همراه است. با این حال در نوآوری محققان دانشگاه نورث وسترن یک گام دیگر به جلو برداشته شده اند. اپلیکیشن جدیدی که محققان این دانشگاه طراحی کرده اند از این حسگرها برای نفوذ به افکار صاحب آن و تشخیص سطح سلامت روانی وی استفاده می‌کند.این اپلیکیشن با استفاده از سنسور های گوشی فرد، می‌تواند علایم و حرکت وی را تشخصی داده و با الگوی یک فرد افسرده مقایسه کند. در صورت احتمال شروع افسردگی، این برنامه به صورت هشداری را برای وی و دکتر او ارسال می‌کند. به گفته مدیر تحقیق و توسعه  این اپلیکیشن در دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن سهراب سائب، این گروه تواسنته اند با نصب این اپلیکیشن بر روی تلفن هوشمند  ۲۸ نفر به مدت ۱۰ هفته، الگوهایی را به صوت داده های مبتنی بر تغییرات سطح استرس، افسردگی و تنهایی در این افراد جمع‌آوری کنند.farnet.io)

تشخیص افسردگی با آیفون

شرکت اپل در راستای تحقیقات خود، با دانشگاه کالیفرنیا وارد همکاری شده و پرژوه‌ای با اسم رمز Seabreeze را آغاز کرده است. در این پروژه، محققان اپل و دانشگاه کالیفرنیا روی شرایط مختلف از قبیل افسردگی، استرس و اضطراب تحقیق و مطالعه خواهند داشت. به گفته وال استریت ژورنال، این شرکت قصد دارد تا از آیفون برای تشخیص بیماری‌های روحی از جمله افسردگی، اضطراب و زوال شناختی استفاده کند. اپل  طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای استفاده از فناوری‌های جدید در محصولات خود به منظور شناسایی و ردیابی انواع بیماری‌ها و اختلالات در کاربران صورت داده است.

طبق اطلاعاتی که منابع نزدیک به شرکت اپل در اختیار این نشریه قرار داده‌اند، محققان اپل در حال تحقیق و بررسی نحوه استفاده از اطلاعاتی همچون الگوهای خواب، تحرک و ریتم تایپ افراد برای تشخیص علائم اولیه اختلالات روحی قبل از وخیم شدن شرایط هستند.itiran.com)

وال استریت ژورنال” با استناد به مدارک داخلی شرکت اپل و مصاحبه با افراد ناشناس در این زمینه گزارش داده است که اپل (Apple) در حال کار با دانشمندان است تا بررسی کند که آیا داده هایی که دستگاه های اپل جمع آوری می کنند مانند الگوی خواب و نحوه ی تایپ می تواند به تشخیص بیماری های روحی روانی و زوال شناختی کمک کند یا خیر.

این شرکت امیدوار است که در صورت وجود ارتباط میان داده های جمع آوری شده و بیماری های روحی و روانی بتواند به افراد هشدار دهد تا برای درمان اقدام کنند.

این تحقیقات بخشی از همکاری شرکت اپل با شرکت بیوتکنولوژی “بایوژن” (Biogen) و دانشگاه کالیفرنیا در لس انجلس (UCLA) است که اوایل امسال اعلام شدتحقیقات اپل با شرکت بایوژن بر زوال شناختی متمرکز است و تحقیقات شرکت دانشگاه کالیفرنیا بر اضطراب، استرس و افسردگی تمرکز دارد(sarpoosh.com)

آیا آیفون میتواند وضعیت روحی افراد را بررسی کند؟

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، آیفونها می‌توانند با تحلیل اطلاعات برآمده از حسگرهای مختلف و همچنین بهره‌گیری از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، وضعیت سلامت روحی افراد را بررسی کنند.

اپل پیشتر و در ساعت اپل واچ نیز قابلیتی را تعبیه کرد که می‌توانست ریتم نامنظم قلب را تشخیص و به کاربر اطلاع دهد. حال، تعبیه فناوری مذکور در گوشی‌های آیفونی که همیشه در کنار کاربران هستند، می‌تواند در تشخیص زودهنگام و به موقع این گونه اختلالات روحی و روانی بسیار موثر باشد.

از دیگر معیارهای احتمالی که محققان برای تشخیص این قبیل اختلالات استفاده خواهند کرد می‌توان به حالت چهره، ضربان قلب و نحوه تنفس اشاره کرد. در خصوص نگرانی‌هایی نیز که بابت حریم خصوصی افراد وجود دارد باید گفت که تمامی اطلاعات گردآوری‌شده، روی دستگاه آیفون مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و چیزی برای سرورهای اپل ارسال نخواهد شد.

پژوهش‌های آغازین این گروه از سال ۲۰۲۰ و با شرکت ۱۵۰ داوطلب آغاز شد و قرار است در سال جاری میلادی، این تعداد شرکت‌کننده به ۳۰۰۰ نفر افزایش یابد. همچنین محققان اپل با شرکت دارویی Biogen نیز وارد همکاری شدند تا بررسی‌هایی را پیرامون اختلالات شناختی صورت دهند.techspot.com)

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا