فناوری

با مهم‌ترین ویژگی‌های جدید اندروید Q آشنا شوید

خبرهای فوری: بالاخره گوگل با انتشار اولین نسخه بتا اندروید Q روند سالانه خود را آغاز کرد. طبق اعلام گوگل و مطابق روند همیشگی این شرکت، در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی-احتمالا در ماه آگوست-شاهد عرضه نسخه نهایی اندروید Q خواهیم بود.

به گزارش بخش فناوری سایت خبرهای فوری، همواره توصیه می‌شود که اولین نسخه بتا در گوشی روزمره نصب نشود، زیرا چنین نسخه‌هایی سرشار از باگ‌های مختلف هستند و بیش از هر چیزی برای آشنایی بیشتر توسعه‌دهندگان با تغییرات سیستم‌عامل عرضه می‌شود. اندروید Q از لحاظ مجوز اپلیکیشن‌ها، کنترل بیشتری به کاربر می‌دهد، از گوشی‌های تاشو پشتیبانی می‌کند و روی هم رفته با بهبودهای جزئی در دیگر بخش‌ها، تجربه کاربری بهتری را رقم می‌زند.

با توجه به این نکات، اگر یک گوشی پیکسل بلااستفاده دارید، این نسخه بتا را نصب کنید زیرا گشت‌وگذار در محیط یک سیستم‌عامل جدید تجربه‌ی لذت‌بخشی است. در این مطلب به مهم‌ترین ویژگی‌های جدید اولین نسخه بتا اندروید Q می‌پردازیم و باید خاطرنشان کنیم که گوگل بسیاری از ویژگی‌های مهم این سیستم‌عامل را در کنفرانس I/O معرفی خواهد کرد و در دیگر نسخه‌های بتا شاهد ارائه‌ی آن‌ها خواهیم بود.

کنترل بیشتر برای مجوز دسترسی به موقعیت مکانی: در حال حاضر اپلیکیشن‌ها یا به‌صورت کلی به موقعیت مکانی کاربران دسترسی دارند یا اینکه این مجوز به‌طور کلی لغو می‌شود و اگر کاربری مجوز موردنظر را تایید کند، اپلیکیشن‌ها حتی در مواقعی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند می‌توانند از موقعیت مکانی کاربر خبردار شوند. گوگل حالا در بخش مجوزها گزینه‌ای اضافه کرده که با فعال کردن آن، اپلیکیشن‌ها فقط در زمانی که مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند به این داده‌ها دسترسی داشته باشند. البته گوگل خاطرنشان کرده برخی از اپلیکیشن‌ها اگر در پس‌زمینه فعال باشند و به‌طور کامل بسته نشوند، حتی در صورت خاموش شدن صفحه نمایش یا بازگشت به هوم اسکرین همچنان می‌توانند از این داده‌ها استفاده کنند.

1

حالت تاریک: کاملاً واضح است که گوگل می‌خواهد حالت تاریک گسترده را برای نسخه نهایی اندروید Q ارائه کند. در حال حاضر در بخش تنظیمات گزینه‌ای برای فعال کردن این حالت وجود ندارد و برای مشاهده آن باید حالت battery saver را فعال کنید تا بیشتر پس‌زمینه‌های سفید سیستم‌عامل به رنگ سیاه دربیایند. البته حالت battery saver بسیاری از پردازش‌های پس‌زمینه را هم غیرفعال می‌کند و به همین خاطر این روش چندان ایدئالی برای بهره‌گیری همیشگی از حالت تاریک نیست.

2

حالت دسکتاپ مخفی: بعد از هواوی و سامسونگ، حالا گوگل هم حالت دسکتاپ را برای اندروید Q ارائه کرده است. این حالت با وصل کردن نمایشگر ثانوی فعال می‌شود و می‌توانید از گوشی خود به‌عنوان کامپیوتر استفاده کنید. البته هنوز امکانات چندانی ندارد و برای فعال کردن آن باید در بخش تنظیمات وقت زیادی را صرف کنید.

3

ارائه‌ی تنظیمات مربوط در مواقع موردنیاز: گاهی اوقات که یک اپلیکیشن اعلام می‌کند نمی‌تواند به موارد موردنیاز خود-مانند ارتباط اینترنت، بلوتوث و دیگر موارد-دسترسی داشته باشد، به‌صورت خودکار یک منو پدیدار می‌شود که گزینه‌ی مربوط به فعال‌سازی قابلیت مربوط را نمایش می‌دهد. به لطف این قابلیت برای فعال‌سازی موارد این چنینی دیگر لازم نیست وقت زیادی را برای مراجعه به منوی تنظیمات صرف کنید.

نمایش مدت‌زمان دوام باتری: زمانی که در اندروید Q منوی quick settings را به پایین می‌کشید، آیکون مربوط به درصد باقی‌مانده از شارژ باتری تبدیل به مدت‌زمان دوام آن می‌شود. البته کاملاً واضح است که چنین تخمینی با توجه به نحوه مصرف کاربر می‌تواند تغییر پیدا کند ولی روی هم رفته قابلیت جذابی محسوب می‌شود و یادآور قابلیت مشابه در لپ‌تاپ‌ها است.

بخوانید:

4

شخصی‌سازی بیشتر رابط کاربری: اگر به بخش تنظیمات developer این سیستم‌عامل مراجعه کنید، می‌توانید بخشی از رنگ‌های کلی سیستم‌عامل (از طریق ۴ گزینه ارائه شده) و فونت پیش‌فرض را تغییر دهید. اگرچه این شخصی‌سازی به گستردگی رابط کاربری وان‌پلاس نیست اما همین قابلیت هم نشان‌دهنده‌ی حرکت رو به جلو گوگل است.

5

وجود بریدگی نمایشگر در اسکرین‌شات‌ها: به هر دلیلی، گوگل تصمیم گرفته در اسکرین‌شات‌های ثبت شده با پیکسل ۳ ایکس‌ال، وجود بریدگی نمایشگر عظیم این گوشی را یادآوری کند و ظاهراً امکان لغو آن هم وجود ندارد. به نظر می‌رسد که گوگل علاقه‌ی زیادی به این بریدگی دارد ولی امیدواریم در نسخه‌های بعدی امکان لغو نمایش آن را در اسکرین‌شات‌های ثبت‌شده ارائه دهد.

6

بهبود منوی اشتراک‌گذاری: در اندروید Q دیگر شاهد کند بودن فرایند باز شدن منوی اشتراک‌گذاری نیستیم. حالا، توسعه‌دهندگان می‌توانند روش‌های اشتراک‌گذاری محتوای خود را مشخص کنند و با این کار دیگر هنگام مراجعه به منو، اندروید دیگر لازم نیست فهرستی طولانی از اپلیکیشن‌های مختلف را ردیف کند.

7

دکمه اورژانس در منوی پاور: گوگل با این کار دسترسی به دکمه اورژانس را برای شرایط اضطراری بسیار راحت‌تر کرده است. برای مشاهده آن، کافی است دکمه پاور را نگه دارید تا در بخش پایینی آن این دکمه به نمایش دربیاید.

8

اشتراک‌گذاری جزئیات وای‌فای از طریق QR کد: این هم یکی دیگر از مواردی است که بعد از رابط‌های کاربری مختلف، روانه‌ی نسخه خالص اندروید می‌شود. دیگر برای اشتراک‌گذاری اطلاعات وای‌فای خود لازم نیست آن را به زبان بیاورید و فقط با نمایش این QR کد در گوشی خود و اسکن آن توسط گوشی مقابل، این اطلاعات به گوشی موردنظر انتقال پیدا می‌کند.

[irp posts=”4334″ name=”بهترین برنامه های اندروید در سال ۲۰۱۸+دانلود”]

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا