اجتماعیفرهنگیفناوری

حباب خوشبختی های تقلبی

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  هر کسی خوشبختی اش و فضای خصوصی زندگی اش را در فضای مجازی جار می زند مطمئن باشید یک جای کارش می لنگد، به او و زندگی اش اعتماد نکنید منیر السادات ذوالفقاری: خوشبختی های فیک موضوعی است که طی چند سال اخیر بارها شاهد آن بوده ایم. افرادی که در فضای مجازی خودشان را خوشبخت و دارای یک زندگی عاشقانه نشان می دهند اما در اصل خالی از سعادتمندی و خوشبختی هستند. طی سال های اخیر شاهد بودیم که سلبریتی های زیادی خوشبختی خود را در فضای مجازی فریاد میزدند اما این خوشبختی حبابی بیش نبود، از بازیگر میانسالی که برای ازدواج مجدد اش جشن عروسی آنچنانی گرفت تا بازیگران دیگری که زندگی رویایی در فضای مجازی برای خودشان ساخته اند و هر لحظه آن را مثل میخی در دید ملت فرو می کنند که« ببینید ما چقدر خوشبختیم!» خیلی از جوانان هم زندگی مجازی سلبریتی ها را باور کرده اند و آرزویشان دستیابی به چنین زندگی است و در واقع توقعشان از زندگی بالا رفته است، در حالی که جامعه شناسان بر این اعتقادند آدمی که خوشبخت باشد هیچ وقت خوشبختی اش را جار نمی زند چون لزومی برای این کار وجود ندارد! اما سوالی که در این بین مطرح می شود این است که حباب خوشبختی های فیک چه تاثیری بر جوانان و نوجوانان دارد و چرا جوانان این خوشبختی ها را باور می کنند؟

حبابی که ترکید

یکی از بازیگران پر حاشیه و سلبریتی هایی که سابقه زندان را در پرونده خود دارد از جمله کسانی است که زندگی مشترک و خوشبختی اش را بارها در فضای مجازی فریاد زده بود و حتی پس از ازدواجش تا مدت ها فضای مجازی به ویژه اینستاگرام پر بود از عکس ها و فیلم های عاشقانه این هنرمند همراه با همسرش! رابطه این زوج در فضای مجازی نشان دهنده عشق آتشینی بود که این روز ها شواهد نشان می دهد هیچ رنگ و بویی از حقیقت نداشته استچرا که طبق شنیده ها کار به شکایت کشیده و همسر این هنرمند تقاضای طلاق داده است و حتی کارشان به زد و خورد هم کشیده است. با همه این اوصاف به نظر می رسد حواشی مربوط به این زوج مشهور همچنان ادامه داشته باشد و بعید هم نیست که این حواشی صرفا برای جذب دنبال کننده بیشتر باشد چرا که پیش از این هم شاهد بودیم سلبریتی های دیگری برای جذب دنبال کننده اقدام به ایجاد چنین حواشی کرده اند؛ اما چیزی که در این بین اهمیت دارد این است که در روابط زناشویی این زوج هیچ رنگ و بویی از خوشبختی که تا همین چند وقت پیش از آن دم می زدند وجود ندارد. اما چرا جوانان خوشبختی فیک آن ها را باور می کنند؟

نمایش مجازی از یک چهره واقعی

امیر محمود حریرچی، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« یکی از اثرات شبکه‌های اجتماعی این است که به افراد هویت کاذب و غیر واقعی می‌دهد. کسانی که در ارتباطات و گفتگوهای خود فقط به فضای مجازی اکتفا می‌کنند کم‌کم یک هویت کاذب برایشان ایجاد می‌شود و به سمت توهم‌پردازی و خیال‌بافی می‌روند که این مشکل باعث می‌شود که بیشتر این افراد نتوانند تصمیم‌هایی مناسب، به موقع، عینی و واقعی در زندگی خود بگیرند. بررسی‌ها نشان داده که شخصیتی که فضای مجازی به افراد می‌دهد تا حد زیادی با شخصیت اصلی او متفاوت است؛ یک کاربر تلاش می‌کند نداشته‌های خودش رابه صورت مجازی جبران کند و یا اینکه تحت تاثیر مقایسه خود با دیگر کاربرها قرار می‌گیرد و از شخصیت‌های کاذب آن‌ها برای شکل دادن به شخصیت مجازی خودش استفاده کند. تمام این‌ها فرد را دچار دوگانگی می‌کند و رابطه‌های واقعی در خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. واقعیت این است که نمایش و ساختن چهره فیک در فضای مجازی صرفا از یک روح بیمار بر می آید و حالا که همه چیز مجازی شده است ما می بینیم که تعداد خوشبخت های مجازی هم افزایش یافته است. در واقع افراد با نمایش خوشبختی در فضای مجازی آرزو ها و کمبود هایشان را جار می زنند، و جوانان ما هم چون درک درستی از خوشبختی و سعادت مندی ندارند، خوشبختی آنها را باور می کنند و حسرت می خورند که چرا در زندگیشان مثل آن ها خوشبخت نیستند در صورتی که این خوشبختی حبابی بیش نیست و وقتی که می ترکد تازه لایه های سیاه زیر آن مشخص می شود و جوانان متوجه می شوند که این خوشبختی که مدت ها حسرت آن را داشتند چقدر فیک و دور از واقعیت بوده است.»
او در ادامه تاکید کرد:« سعادت مندی یعنی رضایت مندی از وجود مان در زندگی، این افراد در نهایت هیچ یک از تعریف های سعادت مندی را ندارند و در واقع یک نمایش پوچ و تو خالی از خودشان به جامی گذارند، در بطن زندگی آن ها هزاران مشکل وجود دارد و خیلی از آن ها مشکلات روحی و روانی دارند. مثل همین بازیگر معروفی کهبار ها شاهد حواشی آن بودیم و حالا مشخص شده است که روی همسر و حتی مادر همسرش دست بلند کرده است! همان زمان هایی که از خودش کلیپی منتشر کرده بود که اسلحه ای در دست داشت باید متوجه مشکلات روحی و روانی او می شدیم اما متاسفانه این افراد فکر می کنند چون پول دارند هر کاری کهمی خواهند می توانند انجام بدهند. ما چون الگوی درستی از خوشبختی و سعادتمندی نداریم به همین دلیل فکر می کنیمزندگی هایی که این چنین به نمایش می گذارند از سر سعادتمندی است، اگر الگوی درستی از خوشبختی در جامعه وجود داشت آن وقت متوجه می شدیم تا چه حد انتخاب های افراد اشتباه است. ما چون حق انتخاب زیادی نداریم و در واقع تنوعی در انتخاب ها نداریم به اجبار زندگی افرادی مثل این سلبریتی ها را به عنوان الگو انتخاب می کنیم و فکر می کنیم خیلی آدم های خوشبختی هستند در صورتی که اصلا این طور نیست و بالاخره حباب خوشبختی آن ها خواهد ترکید آن وقت است که می فهمیم تا چه اندازه از خوشبختی که فکر می کردیم فاصله داشتند. »

او افزود:« به نظر من تنها راه حل برون رفت از این مشکلات این است که خوشبختی واقعی و زندگی واقعی انسان ها را در فضای مجازی به نمایش بکشیم. ما باید به جوانانمان بگوییم زندگی و خوشبختیاین طور نیست که هر روز از خواب بیدار شوی و ببینی صبحانه ای در بالکن خانه آماده است، خیلی ها هستند که غذای معمولی می خورند، لباس معمولی می پوشند و زندگی معمولی دارند اما خوشبخت هستند و هیچ وقت هم خوشبختی خودشان را جار نمی زنند چون آنقدر درگیر خوشبختی و زندگی کردن هستند که زمانی برای به نمایش گذاشتن این خوشبختی ندارند. هر کسی خوشبختی اش و فضای خصوصی زندگی اش را در فضای مجازی جار می زند مطمئن باشید یک جای کارش می لنگد، به او و زندگی اش اعتماد نکنید.»نبودالگو های درست برای نمایش زندگی های واقعی از یک سو و ظهور و بروزالگو های فیک در فضای مجازی از سوی دیگر سبب شده تا جوانان درک درستی از خوشبختی و سعادتمندی پیدا نکنند و زندگی برخی افراد برای آن ها تبدیل به الگو شود، الگویی کههر لحظه امکان دارد شاهد ترکیدن حباب فیک آن باشیم./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا