اجتماعیاستانیتهرانسلامتفناوری

فروش داروهای قاچاق با قیمت‌های نجومی!

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، با‌وجود آنکه هنوز در دنیا هیچ داروی اختصاصی برای درمان قطعی ویروس کرونا کشف و نهایی نشده است اما در هفته‌های گذشته برخی کاربران فضای مجازی تصاویری از نسخه‌های دارویی را در فضای مجازی منتشر کردند که نشان می‌داد، عده‌ای از پزشکان داروی «فاویپیراویر» و داروی «رمدسیویر» را برای مبتلایان به کووید۱۹ تجویز کرده‌اند که می‌توانند در روند درمان اثر بگذارند. این موضوع باعث شده پای دلالان و قاچاقچیان دارو به این مسأله باز شود و قیمت این داروها از سوی سوداگران در بازار سیاه به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند؛ سوداگرانی که در اوج بحران کرونا از درد مردم کاسبی می‌کنند.
از هفته‌های گذشته و به‌دنبال افزایش تعداد موارد بستری کرونا در مراکز درمانی، اعتراض‌ها نسبت به بالا بودن قیمت داروهای به اصطلاح درمان کرونا بالا گرفته است. کاربرانی در فضای مجازی با انتشار تصاویر نسخه‌های دارویی ادعا می‌کنند تهیه این نسخه‌ها چیزی مابین ۲۰ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان برای‌شان آب خورده است. برای نمونه زن جوانی نسخه دارویی برادرش را در فضای مجازی منتشر و ادعا کرده «پزشک داروی «فاویپیراویر» را برای درمان کووید۱۹ برادرش تجویز کرده و قیمت این دارو در بازار سیاه ۲۲ میلیون تومان است.» ضمناً در کلیپی که از یکی از بیمارستان‌های تهران منتشر شده همراه یکی از بیماران می‌گوید: «پزشک داروی «رمدسیویر» برای پدرم تجویز کرده است که اصلاً در بازار پیدا نمی‌شود و دلالان هم این دارو را بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند». در ادامه این کلیپ، همراه بیمار همچنین مدعی شده است که داروی «فاویپیراویر» را با قیمت ۲۰ میلیون تومان از بازار سیاه خریداری کرده است.
اگرچه پزشکان در سراسر جهان از داروهای ضد ویروسی موجود و داروهایی که پیش از این در برخی دیگر از بیماری‌های ویروسی استفاده شده به‌عنوان داروی کمک‌کننده برای درمان بیماران مبتلا به کرونا بهره گرفته‌اند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که در رابطه با میزان اثر‌گذاری این داروها هیچ اتفاق نظر جمعی بین متخصصان و محققان وجود ندارد به‌طوری که برخی داروها روی برخی بیماران اثر‌گذار بوده و برای برخی بیماران اثری نداشته است. رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به اینکه چرا برخی پزشکان با وجود آنکه کرونا هیچ درمان قطعی ندارد، داروهایی را به بیماران‌شان تجویز می‌کنند، به «ایران» گفت: «پزشک چکار کند؟ وقتی در برابر اصرارهای بیمار قرار می‌گیرد مجبور است دارویی را که به‌عنوان درمان قطعی شناخته نشده اما در مرحله تحقیقات بالینی به‌عنوان داروی کمک‌کننده شناخته شده است، تجویز کند.» از سوی دیگر پزشکان نیز می‌گویند؛ برای بیماران مبتلا به کرونا چند قلم دارو تجویز می‌شود که بنا نیست ویروس کرونا را درمان کند اما می‌تواند در عبور از مراحل این بیماری کمک حال آنها باشد. با وجود این، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با «ایران» عنوان کرد که تأثیر داروی فاویپیراویر برای کاهش عوارض بیماری در درمان کووید۱۹ در مرحله تحقیقات بالینی نیز رد شده است. همچنین دیروز رئیس سازمان غذا و دارو نیز از تقلبی بودن داروی رمدسیویر در بازار سیاه خبر داد. دکتر محمدرضا شانه‌ساز با بیان اینکه داروی «رمدسیویر» موجود در بازار سیاه تقلبی بوده و توسط افراد سودجو به فروش می‌رسد، گفت: در حال حاضر داروی رمدسیویر که توسط برخی مراجع دارویی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا مورد توجه قرار گرفته است، با پیگیری سازمان غذا و دارو وارد کشور شده و برای انجام کارآزمایی بالینی همچون سایر داروهای قبلی در اختیار معاونت تحقیقات وزارت بهداشت قرار گرفته است، بنابراین هیچ نمونه مورد تأییدی از این دارو در بازار وجود ندارد و تمام نمونه‌های موجود آن در بازار غیررسمی، غیرمجاز و تقلبی محسوب می‌شود.
اگرچه بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، داروی رمدسیویر هنوز در پروتکل درمانی بیماری کرونا وجود ندارد باوجود این خبرهایی که از ایجاد برخی بازار سیاه‌ها به گوش می‌رسد، حاکی از آن است که قیمت این دارو که مقادیری از آنها به دست دلالان رسیده حتی بسته‌ای به ۲۰ میلیون تومان نیز رسیده است. در همین زمینه رئیس سازمان غذا و دارو از پزشکان خواست از تجویز این دارو و سرگردانی خانواده بیماران جداً خودداری کنند و از مردم نیز خواست در صورت مشاهده فروش داروهای درمان کرونا با قیمت‌های گزاف بلافاصله با معاونت غذا و داروی دانشگاه محل سکونت‌شان تماس گرفته واطلاع‌رسانی کنند.

مردم دنبال داروی های تبلیغی در فضای مجازی نباشند

مینو محرز نیز در طول ۵ ماه گذشته بارها در رسانه‌ها اعلام کرده است هنوز درمان قطعی و مؤثر برای کرونا وجود ندارد. عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره آخرین گایدلاین‌های (راهنما) درمانی بیماران کرونا به «ایران» گفت: متأسفانه یکسری از مراکز درمانی تحقیقاتی را روی برخی داروها انجام می‌دهند و در رسانه‌ها به‌عنوان داروی درمان کرونا معرفی می‌کنند که این کار غلط است. تأکید می‌کنم که هیچ درمانی در دنیا هنوز برای درمان کرونا وجود ندارد، برای مثال اوایل اپیدمی داروی «کلروکین» به‌عنوان داروی کرونا معرفی شد که بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند این دارو مؤثر نیست.
او با تأکید بر اینکه مردم نباید به‌دنبال داروهای تبلیغی در فضای مجازی بروند، گفت: «ما تاکنون هفت گایدلاین درمانی برای کرونا نوشتیم اگر کرونا درمان و داروی اختصاصی و قطعی داشت که این همه گایدلاین‌ها تغییر نمی‌کرد. با وجود این برخی افراد صرفاً به‌دلیل تبلیغات فضای مجازی برای یافتن دارو از شهرستان‌ها راهی تهران می‌شوند، اینها مرا رنج می‌دهد. نباید صرف انجام چند تا تحقیق داخل بیمارستانی روی یک دارو و تبلیغ آن در فضای مجازی مردم را مستأصل کنیم.»

فروش چند میلیونی دارو‌های کاهش دهنده التهاب بیماران کرونایی

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری همچنین درباره روند درمان دارویی بیماران کرونا در این بیمارستان به «ایران» می‌گوید: در حال حاضر مطالعات دارویی در دنیا درباره اثرات نسبی دو داروی ضد ویروسی در بیماران مبتلا به کرونا انجام شده است. تحقیقات نشان می‌دهد داروی «رمدسیویر» در کوتاه کردن زمان بیماری مؤثر است. در ایران نیز مطالعاتی روی داروی «اینترفرون» انجام شده و تجویز اینترفرون در دستور‌العمل کشوری نیز وارد شده است.
دکتر پیام طبرسی با بیان اینکه بیمارانی که شدت بیماری‌شان زیاد نیست می‌توانند داروی اینترفرون و دگزا دریافت کنند، می‌گوید: در درمان بیماران بد حال مبتلا به کرونا از ترکیب چند دارو استفاده می‌کنیم. مریض‌های بدحال داروی ضد التهاب «اکتمرا» و «رمدسیویر» دریافت می‌کنند. موفقیت نسبی اثرات درمانی این داروها در مطالعات پذیرفته شده است. تجویز این دو دارو به بیمارن بدحال تجربه نسبتاً خوبی را در دنیا داشته و می‌تواند کمک‌کننده باشد.
او با بیان اینکه شرکت‌های دارویی ایرانی قابلیت تولید هر دو داروی «رمدسیویر و اکتمرا» را دارد، می‌افزاید: وزارت بهداشت و دولت باید روی تولید این دارو سرمایه‌گذاری کنند چرا که علاوه بر اینکه به کاهش التهاب بیماران کرونایی کمک می‌کنند همچنین دست سوداگران این داروها در بازار آزاد کوتاه می‌شود.
دکتر طبرسی در ادامه با اشاره به فروش چند میلیونی داروهای کاهش دهنده التهاب بیماران کرونایی از سوی عده‌ای سوداگر می‌گوید: داروی «اکتمرا» از کشور ترکیه به شکل قاچاق وارد می‌شود. برخی بیماران مجبورند این دارو‌ها را به قیمت‌های بین ۲۰ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان خریداری کنند.
او با بیان اینکه داروهای ضد التهاب کرونا هنوز مجوز تولید داخل نگرفته‌اند، گفت: پیش از این تعدادی داروی ضد التهاب از سوی سازمان بهداشت جهانی و کشور چین به ایران اهدا شد اما در حال حاضر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این داروها را در دسترس ندارند و پزشکان هم به‌دلیل اصرار همراهان بیماران مجبور می‌شوند برخی داروهای کاهنده التهاب را برای بیماران مبتلا به کرونا نسخه کنند.

فروش میلیونی داروی رمدسیویر در بازار سیاه

معاون کل وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه هیچ داروی اختصاصی برای درمان این ویروس تا به حال کشف نشده است، گفت: همه‌ داروهایی که تاکنون استفاده شده برای سایر بیماری‌ها است؛ کلروکین برای درمان مالاریا و تامی‌فلو برای آنفلوانزا بود که حتی یک ورق قرص آن به قیمت ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان هم رسید، سپس فاوی‌پیراویر و اکنون نیز مبحث رمدسیویر با تبلیغات گسترده در پشت پرده آن و شرکت سازنده‌اش که در ارتباط با مقامات سیاسی برخی کشورهاست، مطرح است. اما این دارو که اثراتی از آن دیده شده و اتحادیه اروپا هم آن را تأیید کرده، هنوز به پروتکل رسمی درمان هیچ کشوری اضافه نشده است. دکتر حریرچی افزود: رمدسیویر اکنون در بازار سیاه به قیمت‌های ۳۰ میلیون تومان تا ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و من شرمنده‌ام و شاید مقصر تولیت و وزارت بهداشت است که نتوانستیم مردم و تجویزکنندگان‌مان را قانع کنیم که این کار را نکنند. دارویی کشف کرده‌ایم که با نام رمدسیویر به خریدار فروخته‌اند و با تغییر برچسب دارو، یک داروی۱۰ هزارتومانی را با مبالغ بسیار بالا فروخته‌اند. مردم باید بدانند هرچه که از بازارسیاه تهیه می‌کنند کلاهبرداری است، از پزشکان و درمانگران هم خواهش می‌کنم داروهای خارج از پروتکل را برای بیماران تجویز نکنند. او در بخشی از حرفهایش نیز درباره آمار استفاده از ماسک در کشور پس ‌از راه‌اندازی پویش «من ماسک می‌زنم»، گفت: اکنون بررسی‌های میدانی ما در سطح شهرهایی مانند اصفهان و برخی دیگر از مراکز استانی نشان می‌دهد استفاده از ماسک به ۷۵ درصد و در تهران نیز به بالای ۵۰ درصد رسیده است. این آمار خوب است، اما کافی نیست. اگر این عدد به ۹۵ درصد برسد یکی از بهترین روش‌های کنترل و پیشگیری از آلودگی به ویروس را خواهیم داشت. وی با اشاره به ابتلاهای گسترده در مجالس عروسی و عزا نیز افزود: شرمنده‌ام که باید بگویم در بازدید از بعضی استان‌ها دیدم که مثلاً در عرض ۳ روز ۱۹ مادر باردار مبتلا به ویروس کرونا توسط نیروهای بهداشتی شناسایی شده‌اند که ۱۵ مورد از آنها سابقه شرکت در یک تا چند عروسی را داشته‌اند. یا اینکه جایی شخصی فوت کند و ۴ هزار نفر در مراسمش شرکت کنند که از این تعداد ۸۰۰ نفر علامت‌دار شوند، خوب نیست. برگزاری جشنواره اسب و حضور چند هزار نفر اصلاً در این شرایط درست نیست. او گفت: الان در این شرایط برخی رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها قلیان عرضه می‌کنند و بدون رزرو مشتری می‌پذیرند یا اغذیه فروشی داریم به شکلی که خود مشتری ساندویچ اش را پر می کند و… که ما باید با آنها برخورد قاطع داشته باشیم./ایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا