بین المللی

گروسی: آژانس به تلاش برای دسترسی به سایت‌های ایران ادامه می‌دهد

خبرمهم: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از نشست امروز شورای حکام، با تاکید بر ادامه همکاری‌ها با تهران، از تداوم تلاش این نهاد برای دسترسی به سایت‌های اتمی ایران خبر داد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  خبرنگار نشریه وال استریت ژورنال به نقل از رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از تلاش آژانس برای دسترسی به سایت‌های مورد نظر در ایران خبر داد.

لارنس نورمن، خبرنگار نشریه وال استریت ژورنال در حساب شخصی خود در توئیتر با اشاره به اظهارات گروسی پس از نشست شورای حکام نوشت: گروسی در پاسخ به این سوال که آیا تصویب این قطعنامه کاهش همکاری ایران را در پی دارد، اعلام کرد فعلا نمی‌تواند در این خصوص اظهار نظر کند.

خبرنگار وال استریت ژورنال به نقل از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت: ما تصمیماتی که مورد اجماع باشد را همواره ترجیح می‌دهیم. مدیر کل آژانس ضمن ابراز امیدواری در خصوص عدم نیاز به اتخاذ گام‌های بیشتر، در خصوص ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت گفت شورای حکام باید در این خصوص تصمیم گیری کند. در صورتی که بتوانیم با هم همکاری کرده و مسئله را حل و فصل کنیم، گام‌های بیشتر لزومی نخواهد داشت.

بنا به توئیت نورمن، گروسی با تاکید بر اینکه تنها راه پیش رو در برهه فعلی تداوم همکاری‌ها است گفت: در نتیجه هیچ راهی جز نشستن و آوردن ایران به پای کار نیست.

شورای حکام آژانس روز جمعه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر مبنای آن از ایران خواسته می‌شود تا با همکاری کامل با بازرسان آژانس، مانع دسترسی آن‌ها به دو سایت در این کشور نشود.

در متن قطعنامه ارائه شده از سوی تروئیکای اروپایی آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد به طور کامل با آژانس همکاری کند و به درخواست‌های آژانس از جمله دسترسی به مکان‌های مشخص شده از سوی آژانس، بدون تاخیر پاسخ دهد. این اولین قطعنامه ضد ایرانی آژانس انرژی اتمی پس از ۸ سال است.

ادعای آژانس در خصوص عدم دسترسی به دو مکان هسته‌ای در ایران در حالی مطرح می‌شود که نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش‌تر اعلام کرده بود ایران مانع از دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات خود نشده است. بر اساس گزارش آژانس، ایران دسترسی بازرسان را رد نکرده بلکه تاکنون این امکان را مهیا نکرده است. ایران حق آژانس را رد نکرده و آماده مذاکره درباره این موضوع است./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا