بین المللی

بسیج گارد ملی ایالت مینه‌سوتا برای اولین بار از جنگ جهانی دوم

خبرمهم: فرماندار مینه‌سوتا امروز (شنبه) تاکید کرد، برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم، بسیج کامل گارد ملی را اعلام می‌کند تا به "ویرانی ناخواسته" از اعتراضاتی که او به گردن معترضانی انداخت که به این ایات تعلق ندارند، پایان دهد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، به نقل از ان‌بی‌سی نیوز، ایالت مینه‌سوتا روز جمعه برای مقابله با اعتراضاتی علیه مرگ دلخراشی جورج فلوید به دست پلیس آمریکا، ۷۰۰ نیرو تدارک دید. اما تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا می‌گوید این میزان کافی نبود.

به گفته او، تا ظهر امروز به وقت محلی ۲۵۰۰ نیروی گارد فعال خواهد شد. او گفت، اینکه تاکنون هیچکس در این خشونت کشته نشده است “چیزی کمتر از موهبت نیست.”

پس از کشته شدن یک مرد سیاه‌پوست به نام جورج فلوید به دست پلیس مینیاپولیس اعتراضات گسترده‌ای در ۲۰ شهر آمریکا آغاز شد. تظاهرات به خشونت کشیده شد و تظاهرکنندگان علیرغم منع رفت و آمد به خیابان‌های مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا آمدند. عصر جمعه (۲۹ مه) آتش سوزی‌هایی در جنوب شهر مینیاپولیس اتفاق افتاد و خودروهای پارک شده در امتداد خیابان به آتش کشیده شدند.

علاوه بر مینیاپولیس در شهر مجاور، سنت پاول هم تا صبح معترضان در خیابان‌ها حضور داشتند. تظاهرکنندگان یک بزرگراه را مسدود کردند و هدف دیگر آن‌ها مرکز پلیس بوده است.

به گفته فرماندار مینه‌سوتا، اعتراضاتی که در ابتدا مسالمت‌آمیز برگزار شد، اکنون به سمت “ویرانی و هرج و مرج ناخواسته” حرکت می‌کند. او گفت، معترضانی که به خشونت متوسل می‌شوند “نگران مرگ جورج فلوید یا بی‌عدالتی یا ضربه روحی تاریخی با جامعه رنگین‌پوستان ما نیستند.”

این مساله به علاوه گفت‌وگوهای فرماندار مینه‌سوتا با مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، به تصمیم او برای بسیج گارد ملی منجر شد. تیم والز تاکید کرد: بار دیگر تکرار می‌کنم که تاکتیک‌های ما تلاش، کاهش تلفات و برقراری نظم است. هرج و مرج روز جمعه استهزاء مرگ جورج فلوید بود و این اعتراضات دیگر ارتباطی با بی‌عدالتی یا رفتارهای پلیسی خطرناک ندارد.

فرماندار مینه‌سوتا در ادامه سخنانش گفت: شهرهای بزرگ ما، مینیاپولیس و سنت پاول، از سوی مردمی تحت حمله قرار دارند که با ارزش‌های ما یکسان نیست، برای زندگی و کاری که صورت گرفته، ارزش قائل نیستند و قطعا به اینجا نیامده‌اند تا یاد جورج فلوید را گرامی بدارند. امروز به آن‌ها گوشزد می‌کنم که این مسیر به پایان خواهد رسید و نظم باید برقرار شود.

با تداوم اعتراضات خشونت‌بار در ایالت‌های مختلف آمریکا، دو افسر پلیس در اوکلند کالیفرنیا هدف گلوله قرار گرفتند و یکی از آنان جان داد.

دست‌کم ۷۵۰۰ معترض به خیابان‌های اوکلند آمدند و درگیری‌هایی با پلیس به وقوع پیوست و خسارت‌هایی وارد شد. در جریان درگیری‌ها دو افسر پلیس مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که یکی از آن‌ها جان باخت. در همین حال یک معترض ۱۹ ساله هم در درگیری‌های جمعه شب در دیترویت کشته شد.

هم‌زمان سربازان در کارولینای جنوبی و نیویورک دستور آماده‌باش برای حرکت به سمت مینه‌سوتا ظرف چهار ساعت دریافت کردند. نیروهایی از کلورادو و کانزاس هم باید ظرف ۲۴ ساعت به محل اعزام شوند./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا