بین المللی

افغانستان ۹۰۰ زندانی گروه طالبان را آزاد کرد

خبرمهم: حکومت افغانستان ۹۰۰ زندانی گروه طالبان را آزاد کرد؛ اقدامی که گفته می‌شود امیدها برای ایجاد صلح میان دو طرف و برقراری آتش‌بس در این کشور را افزایش می‌دهد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، شورای امنیت ملی افغانستان ابراز امیدواری کرده که با رهایی این افراد روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان سرعت یابد و منجر به آتش‌بس دائمی در افغانستان شود.

بعد از اعلام آتش‌بس سه روزه عید فطر توسط طالبان، محمداشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که به منظور نشان دادن حسن نیت خود، ۲۰۰۰ زندانی گروه طالبان را رها خواهد کرد.

پیش‌تر ۱۰۰ زندانی گروه طالبان آزاد شدند و اکنون نیز شمار زندانی‌های آزاد شده به ۹۰۰ تن رسید که تاکنون بیشترین رقم آزادی زندانیان طالبان در یک روز بوده است. حدود ۵۰۰ زندانی از زندان بگرام آزاد شدند.

بر اساس اعلام دولت کابل، این زندانیان از زندان بگرام، پلچرخی و برخی زندان‌های دیگر افغانستان آزاد شدند.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به خبرنگاران گفت که دولت انتظار دارد با آزادی این زندانیان، روند گفت‌وگوهای صلح سرعت یابد.

او گفت که دولت برای موفقیت روند صلح تاکنون چندین اقدام عملی را انجام داده و اکنون نیز آماده است که آتش‌بس دوام یابد تا هم روند رهایی زندانیان به درستی پیش برود و هم گفت‌وگوهای مستقیم میان طالبان و نمایندگان دولت آغاز شود.

طالبان نیز از آزادی این زندانیان استقبال کرده‌ است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه به بی‌بی‌سی گفت، آنان نیز برای رهایی زندانیان دولت که در بند طالبان هستند، کار می‌کنند.

او افزود که طالبان امیدوار به آزادی پنج هزار زندانی‌ و همچنین رهایی یک هزار زندانی دولت دربند طالبان هستند، تا به گفته او مراحل بعدی توافقنامه دوحه که میان آمریکا و طالبان امضا شد، عملی شود.

کاهش خشونت‌ها و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی یکی از بخش‌های این توافق است اما مجاهد درباره دوام آتش‌بس سه روزه گفت که در این زمینه اطلاعات ندارد.

قبل از این نیز دولت یک هزار زندانی گروه طالبان را آزاد کرده بود و طالبان نیز گفته که تاکنون ۲۷۰ زندانی در بندش را رها کرده اما دولت هویت ۱۷۵ تن از آنان را تایید کرده است.

رهایی این زندانیان در حالی صورت می‌گیرد که در هفته‌های اخیر خشونت‌ها در افغانستان شدت گرفت. دولت، طالبان را مسئول تمام این حملات و خشونت‌های خونین خوانده اما طالبان تنها مسئولیت شماری از این حملات را که بر اهداف نظامی انجام شده به دوش گرفت و در متباقی حملات نیروهای دولتی را متهم کرد.

دولت پس از این خشونت‌ها اعلام کرد که روند رهایی زندانیان طالبان متوقف شده است. دو طرف یکدیگر را به سنگ‌اندازی در روند صلح متهم کرده و در مقابل یک دیگر اعلام جنگ و مقابله کرده بودند./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا